אפשרויות הלוואות לסטודנטים הנמצאים בתחילת הדרך

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

שכר הלימוד האוניברסיטאי (הנהוג במוסדות לימוד הפועלים בחסות המועצה להשכלה גבוהה) עומד על כ10,000 שח' (נכון לסוף שנת 2016) לכל שנת לימוד לתואר ראשון ועל כ14,000 שח' לשנה לכל שנת לימוד לתואר שני. במוסדות הלימוד הפרטיים (מכללות) שכר הלימוד הוא גבוה בהרבה ועשוי להגיע ל25,000 שח' (ואף יותר) לכל שנת לימוד.
כשמוסיפים על עלות הלימודים עצמם הוצאות מחייה (מגורים, נסיעות, כלכלה) וכשלוקחים בחשבון שהזמן הפנוי העומד לרשות הסטודנטים (שצריכים מן הסתם להשקיע בלימודיהם) הוא מצומצם ושהמשכורת שיכולים סטודנטים להשתכר נושקת בדרך כלל לשכר המינימום מתברר כי סטודנט פשוט אינו יכול לממן בעצמו את שנות לימודיו. הוריהם של סטודנטים בישראל "נקראים אל הדגל" ומסייעים ככל שידם משגת לילדיהם, לעיתים קרובות עזרה כזו אינה מספיקה ויש כמובן גם מי שלהם אין גב כזה כלל. סטודנטים הנאנקים תחת עול מימון תקופת הלימודים פועלים בדרכים שונות כדי לאפשר לעצמם לשאת בנטל, כך למשל ישנם מי שפונים לכל גוף ממנו יש סיכוי לקבל מלגה. מימון נוסף ניתן להשיג באמצעות נטילת הלוואות לסטודנטים במסלול מיוחד, אספנו עבורכם מידע שיסייע לכם להבין מה האפשרויות העומדות לרשותכם בכל הקשור לקבלת הלוואה שכזו.

 

ישראל מיישרת קו עם מדינות אחרות בעולם

מזה שנים רבות שבמדינות רבות בעולם, ארה"ב בראשן, מציעים גופים פיננסיים שונים סיוע כלכלי לסטודנטים בדמות הלוואות בתנאים נוחים במיוחד. הלוואות לסטודנטים שכאלה מכונות "student loans" וההיגיון העומד מאחוריהן פשוט. סטודנט מוגבל מאוד ביכולת ההשתכרות אולם עם סיום לימודיו הוא יוצא אל שוק העבודה כאקדמאי, לעיתים קרובות בעל הכשרה לעסוק במקצוע מבוקש המניב משכורת נאה, כך יוצא שהענקת הלוואה לסטודנט כרוכה בנטילת סיכון נמוך יחסית, בהלוואות, כמו בביטוח, ככל שהסיכון נמוך יותר ניתן להציע ריביות אטרקטיביות יותר (או פרמיות אטרקטיביות יותר כשמדובר בביטוח).

 

עד לפני כעשור ישראל פיגרה הרחק מאחור בכל הקשור להלוואות לסטודנטים. למעשה, לא היו בנמצא הלוואות המיועדות דווקא לסטודנטים ומי שנזקק לסיוע במימון לימודיו נדרש לפעול כדי להשיג הלוואה "רגילה". לאור יכולת ההשתכרות המוגבלת המאפיינת סטודנטים המוסדות הפיננסיים לא ששו להעניק להם הלוואות והעמידו קשיים שונים כגון דרישה להחתמת ערבים ועוד.
כיום, למרבה השמחה, המצב שונה בתכלית. שוק ההלוואות נפתח, הבנקים נדרשים להתחרות במוסדות המציעים הלוואות חוץ בנקאיות ובזירות הלוואה חברתיות (דוגמת בלנדר, eloan ועוד), ההיצע גדול ולכן יש לפעול באופן מושכל, לבחון, להשוות ולבחור בהלוואה המשתלמת ביותר עבורכם.

 

הלוואות בנקאיות מיוחדות לסטודנטים

כאמור, אם בעבר הבנקים חלשו ביד רמה על שוק ההלוואות הרי כיום הם נדרשים לפעול בתנאי תחרות עזה, סטודנטים הם מן הקהלים המרוויחים רבות מתחרות זו. כמעט כל הבנקים המסחריים מציעים מסלולי הלוואה ייחודיים לסטודנטים. כך למשל בבנק דיסקונט מציעים לסטודנטים הלוואה לצרכי תשלום שכר הלימוד כשתשלומי ההחזר פרושים על פני 7 עד 24 חודשים, כל זאת בריביות זעירות (עד שבעה תשלומים רבית 0%!  12 תשלומים בריבית שנתית של פריים מינוס חצי, 24 תשלומים בריבית פריים). עוד מסלול משתלם הוא "תואר בראש שקט" המאפשר קבלת הלוואה לא רק לתשלום שכר הלימוד אלא גם להוצאות נוספות, ניתן לקבל סכומים של עד 30,000 שח' לשנה ולפרוס את ההחזרים על פני עשר שנים, כל זאת בריבית שנתית של פריים + חצי אחוז בלבד.

 

בבנק הפועלים מציעים הלוואות לסטודנטים בגובה על 75,000 שח' (לתשלום כל התואר מראש). בבנק יהב מגדילים לעשות ודורשים תחילת החזר הקרן רק לאחר סיום הלימודים. סטודנטים הפותחים חשבון בבנק מזרחי טפחות יכולים לקחת הלוואה של עד 15,000 שח' ללא ריבית. גם בבנק לאומי מציעים לסטודנטים הלוואות בתנאים מועדפים, כך למשל הלוואה לכל מטרה בגובה של עד 100,000 שח' אותה יש להחזיר ב72 תשלומים ויש אפשרות לדחות תחילת החזר ההלוואה בשלוש שנים (הלוואה עם דחייה כזו מכונה "הלוואת גרייס"), כל זאת בריבית אטרקטיבית למדי של פריים + חצי.
בבנק מרכנתיל דיסקונט יכולים סטודנטים לקבל הלוואה של 15,000 שח' לשנה, אותה יתחילו להחזיר רק שנה לאחר סיום הלימודים (מי שלוקחים הלוואה כזו ישלמו במהלך הלימודים סכום סמלי של 25 שח' לחודש).

 

הלוואות חוץ בנקאיות

כפי שתואר לעיל יש היצע גדול של הלוואות אטרקטיביות למדי שניתן לקבל בבנקים אולם הלוואה בנקאית רחוקה מלהיות האופציה היחידה. מוסדות פיננסיים שונים מציעים אף הם הלוואות אטרקטיביות לסטודנטים, כך למשל חברות כרטיסי האשראי (ישראכרט וכאל בראשן), חברות ביטוח גדולות (כגון כלל ביטוח), הלוואות מקופות גמל, הלוואות על חשבון קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ועוד.

 

הלוואות לסטודנטים בעידן האינטרנט

עידן האינטרנט הביא עימו את זירות ההלוואה החברתיות. בארץ פועלות כמה כאלה, אולי המוכרות ביותר הן בלנדר ו eloan. הלוואות החברתיות הן תחום הצובר תאוצה בכל העולם, מדובר למעשה בשידוך בין מלווים פרטיים ללווים כאשר הצדדים חופשיים לסכם ביניהם את תנאי ההלוואה תוך ליווי של מפעילי הפלטפורמה.

ניתן בהחלט לומר בסיפוק שכיום יש אפשרויות רבות בהרבה מבעבר בכל הקשור להלוואות לסטודנטים. נראה כי לא רק התחרות בשוק ההלוואות אחראית להיצע הרחב של הלוואות אטרקטיביות אלא שיש לנו כחברה עניין לתמוך בסטודנטים כדי לקטוף פירות השקעה זו בעתיד בדמות דור עשיר יותר בידע ויכולות.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme