מסחר במט"ח – המדריך למשקיע המתחיל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

ישראלים רבים מעוניינים לייצר הכנסות נוספות, לצד משכורת ממשרה קבועה, כדי לאפשר לעצמם רמת חיים גבוהה יותר, להבטיח שיוכלו לממן את עצמם ומשפחותיהם גם אם ימצאו עצמם מובטלים ובמקרים מסוימים אפילו להגיע לעצמאות כלכלית, להתפרנס בכבוד מבלי להזדקק למשרה כשכיר כלל. ישנן מגוון דרכים המאפשרות, למי שעושה בהן חייל, להרוויח סכומים נאים בטווח הקצר והארוך. יש הבוחרים להשקיע בנדל"ן (בארץ או בחו"ל), יש המנסים כוחם בהשקעות בניירות ערך (מסחר בבורסה), יש מי שפותחים חנויות מקוונות (בין אם כאלה בהן נמכרים מוצרים ישירות ללקוחות או חנויות המתווכות בין לקוחות לספקים) ועוד. מסחר במט"ח, המכונה גם "פורקס" (מאנגלית "forex" קיצור של Foreign Currency Exchange), הוא דרך טובה להפיק רווחים מכסף שברשותכם או מסכומים שאתם יכולים לגייס לצורך ביצוע השקעות.

 

כבכול תחום של השקעות ספקולטיביות (כאלה בהן אנו נדרשים לנסות לצפות את שיתרחש בעתיד על סמך מגמות שאנו מזהים) גם מסחר במט"ח רחוק מלהיות חופשי מסיכונים. חשוב מאוד לנהוג בזהירות, לפעול בדרך מושכלת ולבצע מהלכים שעשויים להניב רווחים נאים תוך שאנו נוטלים סיכונים מינימאליים ובכל מקרה רק כאלה שאנו יכולים להתמודד עם מצב בו הם מתממשים. אספנו עבורכם מידע וטיפים שיכולים לעזור לכם להבין מה נדרש ממי שמעוניים להתחיל לסחור במט"ח כך שיהיו בידיכם כלים לשקול טוב יותר אם מדובר במשהו שעשוי להתאים גם לכם.

 

יתרונות וחסרונות של מסחר במט"ח

שוק הפורקס הוא שוקק חיים, למעשה מדובר בתחום השקעות פיננסיות מוביל בעולם, היקף המסחר במט"ח ברחבי העולם נאמד כיום בעשרות מיליארדי דולרים בכל יום כאשר חלק גדול מעסקאות המט"ח מבוצעות על ידי משקיעים פרטיים. הפופולאריות הרבה לה זוכה מסחר במט"ח נובעת משלל יתרונותיו, מדובר בשוק בו ניתן לפעול תמיד (24 שעות ביממה, בכל ימות השנה), מכיוון שקונים ומוכרים כסף (במטבעות שונים) מדובר בהשקעות מן הסוג הנזיל ביותר (אין צורך להפוך נכסים שנרכשו למזומן), מנגנוני מינוף מקובלים מאפשרים הכפלת רווחים מכל עסקה, העמלות שנדרשים לשלם סוחרים במט"ח הן זניחות לעומת אלה באפיקי השקעה אחרים, תנאי המיסוי נוחים במיוחד ועוד.
חשוב מאוד להבין שבמסחר בשוק ההון הכולל מט"ח גם חסרונות משמעותיים אותם יש לקחת בחשבון. אולי החיסרון הגדול ביותר הוא שקל מאוד להתחיל לסחור במט"ח וכך יוצא שרבים מתפתים לנסות את כוחם מבלי שרכשו די ידע וכך סופגים הפסדים ונאלצים ללמוד בדרך הקשה. כדי להרוויח לאורך זמן ממסחר במט"ח אין דרך אלא להיכנס לעובי הקורה, להקפיד להיות מעודכנים, לפתח אסטרטגיות מסחר המתאימות לנו ולהמשיך לשכללן דרך קבע.

 

הכול סובב סביב שערי החליפין

שער חליפין הוא שוויו של מטבע אחד כאשר הוא מומר לאחר, כך למשל ניתן לומר שאם נדרשים ארבע שקלים כדי לקנות דולר אחד שער החליפין של השקל מול הדולר הוא 4. כמובן שעסקאות סחר במט"ח ניתן לבצע בין כל זוג מטבעות, ניתן לרכוש אירו תוך שאנו משלמים בדולרים למשל, לרכוש ין יפני בתמורה לפרנק שוויצרי וכד'.
המטבעות המובילים בעולם, כך שברוב עסקאות המט"ח מעורב צמד מטבעות כאלה (או לפחות מטבע אחד שכזה) הם הדולר האמריקני (USD), האירו (EUR), הדולר הקנדי (CAD), הדולר האוסטרלי (AUD), דולר ניו-זילנדי (NZD), לירה שטרלינג (GBP, מכונה גם "פאונד", British Pound  או Pound Sterling), ין יפני (JPY) ופרנק שוויצרי (CHF).

 

אין פלא כי המטבעות המובילים במסחר במט"ח הם כאלה השייכים למדינות בהם הכלכלה גדולה וחזקה. קיים גם מסחר במטבעות של שווקים מתפתחים (Emerging markets) כגון דולר הונג-קונגי, יואן סיני, רופי הודי, באט תאילנדי, קרונה שוודית ועוד.

שערי החליפין ניתנים בדיוק של ארבע ספרות אחרי הנקודה העשרונית (כך למשל דולר עשוי להיסחר בשער חליפין של 3.8562 מול השקל הישראלי). רווח והפסד בעסקאות מט"ח נקבעים עלפי רוב בשל תנודות זעירות בשערי החליפין.

 

השקעה במט"ח באמצעות פיקדונות וניירות ערך

מי שעושים צעדיהם הראשונים במסחר במט"ח טוב יעשו אם ינסו את כוחם תחילה בהשקעה במט"ח בדרך של הפקדת כספים בפיקדונות שהריבית עליהם נגזרת מערכיהם של מטבעות זרים או באמצעות רכישת ניירות ערך (כגון אג"ח, תעודת סל או קרן נאמנות מט"חית). ניתן לבצע השקעות כאלה דרך בנקים מסחריים או מברוקרים פרטיים. חשוב מאוד לוודא שתנאי ההשקעה נוחים (עמלות, דמי ניהול, הרכב תיקי ההשקעות, הסיכון שרשאים מנהלי ההשקעות ליטול וכד').

 

שלל מונחים

מי ששוקל להתחיל לסחור במט"ח מגלה עד מהרה שהוא טובע בשלל ביטויים בלתי מובנים. חשוב מאוד לקחת את הזמן וללמוד לא רק את השפה אלא גם דרכים מומלצות לביצוע עסקאות בסיכון נמוך. כך למשל נתקל במושגים כגון "אופציות" (זכות לבצע עסקה עתידית בשער חליפין מסוים), גידור (דרך להקטין סיכון להפסדים), הגבלת שער (Limit – הוראה לביצוע העסקה כאשר שער החליפין מגיע לערך מסוים), Tick (שינוי זעיר בשער החליפין, ייתכן "טיק" עולה או "טיק" יורד), Bid price (מחיר שמציע סוחר במט"ח למכירת מטבע שברשותו), Ask price (המחיר בו ניתן לרכוש מטבע מסוים), מינוף (דרך להכפיל את הרווחים תוך נטילת סיכון להכפלת ההפסדים אם יהיו כאלה), Pips (אלפית של יחידת מטבע בודד מסוים) ועוד.

 

לכל מי ששוקל מסחר במט"ח נמליץ ללמוד תחילה היטב את הנושא, ישנם שלל קורסים מקוונים או פרונטאליים מהם ניתן לבחור. מומלץ לבצע עסקאות וירטואליות כדי לבחון את כוחכם ולהתחיל לסחור באמת בזהירות יתרה תוך סיכון סכומים קטנים בלבד. רק לאחר שצברתם די ניסיון וביטחון ביכולותיכם מגיע הזמן להגדיל את היקף המסחר כך שתוכלו באמת ליהנות מרווחים נאים.

 

קבל הצעות מחברות מסחר בשוק ההון – ללא שום התחייבות

כבר 6,597 אנשים קיבלו הצעה למסחר מוזל בבורסה

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme