הסכם ממון – למה מומלץ לכל זוג לחתום על אחד

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
שתף:

למעט מקרים חריגים מאוד, כול זוג שמחליט להתחתן עושה זאת מתוך אהבה כנה וכוונה לחלוק את שארית החיים יחד, להקים משפחה, לשאת יחד בנטל כלכלתה, לרכוש יחד בית או דירה, לצבור נכסים משותפים, להתבסס כלכלית וכן הלאה. למרות שבתחילת הדרך קשה לדמיין מצב בו הנישואים יעלו על שירטון ונבחר לפרק את החבילה חשוב מאוד לא להתעלם מן הסטטיסטיקה שמראה כי כאחד מכל שלושה זוגות הנישאים בארץ צפויים להגיע בסופו של דבר לגירושין. הסכם ממון הוא חוזה שניתן לערוך בסיוע עורך דין לענייני משפחה ומטרתו להסדיר מבעוד מועד את אופן חלוקת הרכוש אם וכאשר הדברים יגיעו לכדי כך.

 

כל עורך דין לענייני משפחה יודע לספר על סכסוכים עכורים וארוכים שניטשים בין בני זוג המצויים בהליך גירושין. עניין חלוקת הרכוש הוא עלפי רוב המכשול העיקרי הניצב בדרכם של מי שמעוניינים להיפרד ולהתחיל פרק חדש בחייהם. הסכם ממון טוב הוא ערובה לכך שאם תחליטו להתגרש יחסך מכם הצורך לעבור מסע ייסורים העלול להיות לא רק ארוך וטעון רגשית אלא גם יקר (שכן שני הצדדים יידרשו לשאת בהוצאות מימון שכר טרחה של עורכי דין, הוצאות התופחות ככל שהליך הגירושין מסתבך).

 

חוק יחסי ממון

המחוקק הישראלי נתן דעתו על הצורך לסייע לבני זוג בהליך גירושין להסדיר את חלוקת הרכוש המשותף וכבר בשנת 1973 נחקק חוק יחסי ממון שקובע כיצד יחולק הרכוש כל עוד בני הזוג לא ערכו ביניהם הסכם הקובע דרך אחרת לחלוקה.

 

יוצא איפה שבהיעדר הסכם ממון הרכוש המשותף יחולק לפי הוראות חוק יחסי ממון. לעיתים קרובות חלוקה כזו אינה מתאימה לנסיבות מקרה מסוים, כך למשל כאשר אחד הצדדים קיבל סכום כסף גדול מהוריו כדי לממן רכישת בית ובעת הגירושין יחשב בן הזוג כבעלים של חצי מבית זה.
מי שמעוניינים להבטיח שאם יגיעו הדברים לכדי גירושין חלוקת הרכוש המשותף תעשה בדרך השונה מזו שקובע חוק יחסי ממון מוכרחים להקדים ולנסח הסכם ממון המפרט את הדרך לפיה הם מעוניינים שהחלוקה תבוצע.

 

חלוקת הרכוש, סלע המחלוקת המרכזי בעת גירושין

גירושין עלפי רוב אינם נעימים, התהליך עלול להיות טעון רגשית, ייתכן רקע של בגידה, מריבות קשות, אהבה שנגוזה וכד'. בישראל נושא הגירושין הוא מורכב היות ולערכאות הדתיות (בית הדין הרבני כאשר מדובר בבני זוג יהודיים, ובית הדין השרעי למוסלמים) סמכות בלעדית לפסוק בענייני נישואים וגירושין. סמכות מקבילה, לבתי הדין הדתיים ולבית המשפט לענייני משפחה, קיימת בכל הקשור לקביעת בנושאים הקשורים בגירושין כגון משמורת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות וחלוקת הרכוש המשותף. סמכות מקבילה זו היא הגורמת לתופעת "מרוץ הסמכויות", כאשר לכל אחד מהצדדים אינטרס להקדים את השני ולפנות לערכאה העדיפה עליו (בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה).

 

הלכה למעשה מסתבר שבכל הקשור לגירושין ברוב העניינים קל למדי להגיע להסכמות, למעט חלוקת הרכוש.

כך למשל העניינים הקשורים בילדים, לשני ההורים אינטרס משותף להקל על ילדיהם ולהמשיך לספק להם תנאים טובים לצמוח ולהתפתח, שני ההורים רוצים לשמור על קשר טוב עם ילדיהם ולחסוך מהם מעורבות בהליך גירושין מכוער.

 

יוצא איפה שאם רק ניתן היה להסדיר בקלות את עניין חלוקת הרכוש כל הליך הגירושין כולו היה הופך טעון הרבה פחות. בדיוק את זה בא הסכם הממון להשיג.

 

גם לידועים בציבור

בשני העשורים האחרונים התרחבה מאוד התופעה של בני זוג החיים יחדיו ומנהלים יחד משק בית משותף וכל זאת מבלי שבאו בברית נישואים, זוגות שכאלה מכונים "ידועים בציבור" ומעמדים החוקי דומה מאוד לזה של זוג נשוי. חשוב לדעת כי במקרה של פרידה יידרשו ידועים בציבור לחלק את רכושם המשותף באופן דומה לזה שנידרש מזוג נשוי המצוי בהליך גירושין. לפיכך, גם עבור ידועים בציבור חושב מאוד לערוך מבעוד מועד הסכם יחסי ממון שבכוחו ליטול את העוקץ ממצב בו היחסים מסתיימים בפרידה.

 

בסיס טוב לחיים שלווים יותר

יש מי שחוששים שאם יבקשו מבני זוגם לערוך הסכם ממון הדבר יתפרש כחוסר ביטחון באיתנות הקשר וכרצון להתכונן לעתיד בו ירצו להיפרד. למעשה הסכם ממון טוב מאפשר לזוגות להרגיש בטוחים יותר בקשר שכן כל צד יודע מראש מה צפוי לקרות במקרה של פרידה ומאחר שעניין זה קבוע וידוע אין סיבה לחשוש שמא בני הזוג ינסו לחתור תחתם אם וכאשר ירגישו שהנישואים עלולים להסתיים בגירושין.

 

הסכם ממון עורכים אצל עורך דין לענייני משפחה

מי שמבקשים לערוך הסכם ממון, טוב יעשו אם יפנו עורך דין לענייני משפחה לו ניסיון מוכח בעריכת הסכמים כאלה. עורך דין שכזה ידע לאסוף את כל נתונים הייחודיים לכם, להתוודע לרקע, לנכסים שכל אחד מביא עימו לקשר, איך מתחלקים ביניכם עול הפרנסה והטיפול במשק הבית, מי מפתח קריירה (נכסי מוניטין נחשבים ככאלה שיש לחלק) ועוד. רק אחרי שיש בידיו את כל המידע יפנה עורך הדין למלאכת הניסוח, בטרם תחתמו על ההסכם תידרשו מעורך הדין להסביר לכם בדיוק כל סעיף וסעיף ורק כאשר שני הצדדים מרגישים שהם מבינים בדיוק מה אופן חלוקת הנכסים לפי ההסכם ניתן לחתום עליו. עוד כדאי ליזכור שעם השנים ייתכנו שינויים בנסיבות אשר יצריכו עריכת שינויים בהסכם הממון, הן ההסכם המקורי והם כל שינוי שנערך בו נכנסים לתוקפם רק עם קבלת אישור מבית המשפט.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme