חוזים עתידיים – מהם בדיוק ואיך אפשר לסחור איתם?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חוזים עתידיים
שתף:

אמנם שמם חוזים עתידיים – אבל מדובר בשיטת מסחר שהייתה מקובלת עוד בהיסטוריה הקדומה ביותר המוכרת לנו של האנושות. חוזים עתידיים הם מכלי ההשקעה הפופולאריים ביותר בארץ ובעולם, המציעים דרך פשוטה להשקעה ברמות חשיפה מגוונות ולגידור סיכונים. מה הם חוזים עתידיים, וכיצד ניתן להשתמש בכלי פיננסי זה על מנת להעשיר ולגוון את תיק ההשקעות? כל מה שהמשקיע המתחיל צריך לדעת על חוזים עתידיים.

 

מהם חוזים עתידיים?

חוזים עתידיים הם חוזים המסכמים התחייבות בין שני צדדים (הקונה והמוכר), לרכוש כמות מסויימת של מוצר,  במחיר מסויים ובזמן מסויים שנקבעו מראש בחוזה. ההיסטוריה של חוזים עתידיים מובילה אותנו לימי יוון העתיקה, וכבר בכתבי אריסטו מוזכרות עסקאות של חוזים עתידיים שבהם התחייב קונה לרכוש יבול ממוכר בעתיד ובמחיר מסויים ובכך שמר לעצמו את הזכות (וגם התחייב) לביצוע העסקה לכשיבשיל היבול. היום, נכסי הבסיס של חוזים עתידיים הם כבר לא בדיוק עץ הזית שבקצה הרחוב או שדה החיטה של השכן – ועם זאת, חוזים עתידיים עוסקים בכל סוג של נכסי בסיס, כמו למשל יבול (של חיטה, סוכר, קפה. ועוד), כמו גם מדדים מובילים, צמדי מטבעות, אג"ח, מניות, וסחורות מסוגים שונים.

 

חוזים עתידיים - בורסת שיקגו
מסחר נכסי בסיס – בורסת שיקגו

 

שני סוגים של חוזים עתידיים

חוזים עתידיים הם מן המכשירים הפיננסיים הפופולאריים בעולם, ונפחי המסחר בחוזים עתידיים מסביב לעולם הולך ועולה לאורך השנים. למשל – בשנת 2013 נסחרו ב 84 בורסות ברחבי העולם כמעט 13 מיליארד חוזים עתידיים, בסכומים שעלו על חמישים מיליארדי דולרים. היקף המסחר בחוזים עתידיים בשנת 2013 היה כמעט כפול מזה שבשנת 2009. לאור הגידול המהיר בהשקעות מסוג זה, עלה הצורך לחלק את ההשקעות בחוזים כאלה לשתי משפחות:

 

חוזים מסוג Future – אלה החוזים הנסחרים בבורסות, בין שני סוחרים פרטיים. חוזי Future נסחרים בבורסות באופן חופשי וניתן לרכוש ולמכור כאלה לכל מתעניין.

 

חוזי Forward – חוזים עתידיים הנסחרים בין אדם פרטי לבין גוף פיננסי, והם לעיתים חוזים מורכבים בעלי תנאים נוספים על אלה הבסיסיים, ולא ניתן להעביר אותם לגוף שלישי או לסחור בהם.

 

היתרונות של חוזים עתידיים על פני מסחר בנכסי הבסיס

המסחר בחוזים עתידיים מתבצע כמעט על כל סוג של נכס בסיס. ישנם אלפי סוגים של חוזים עתידיים לאלפי נכסי בסיס מקטגוריות שונות, מה שמאפשר לכל ספקולנט ומשקיע להפוך את התחזית שלו בעניין מחירו העתידי של נכס בסיס כלשהוא – להשקעה פיננסית. חוזים עתידיים נסחרים בכל בורסות העולם, כך שניתן לסחור בכל חוזה עתידי בכל שעה ובכל יום (יתרון גדול להשקעות גדולות או השקעות במינוף גבוה).

 

המסחר בחוזים עתידיים מתבצע ישירות מחשבון המסחר של הקונה והמוכר – זאת ללא עלויות מיותרות, ללא עלויות המרה של מטבעות וללא בירוקרטיה מסובכת.

 

המסחר בחוזים עתידיים מאפשר גידור יעיל של סיכונים ניתן לגדר סיכונים ולהקטין את הספקולטיביות של כל תיק השקעות, באמצעות מסחר בחוזים עתידיים בפוזיציה הפוכה להשקעה אחרת שקיימת בתיק.

 

ולבסוף, נציין את האפשרות למינוף  במסחר בחוזים עתידיים, אפשרות הפותחת פתח לרווחים (והפסדים) גדולים, גם בתיקי השקעות בסכומים נמוכים יחסית.

 

המינוף במסחר בחוזים עתידיים – או למה מסחר בחוזים עתידיים הוא גן עדן עבור ספקולנטים

כבר הזכרנו את העובדה שמסחר בחוזים עתידיים עשוי לשמש כלי יעיל לגידור סיכונים – כאשר ישנה השקעה בתיק שיש רצון להפחית מגובה הסיכון בה – ניתן להשקיע בחוזים עתידיים בכיוון ההפוך להשקעה ובכך למזער את הסיכון להפסדים (אם כי גם בהכרח להפחית מכמות הרווחים במקרה של שינוי במחיר לכיוון הרצוי). זהו שימוש מרכזי אחד במסחר בחוזים עתידיים, והשני, מאפיין את המשקיעים הספקולנטים, אוהבי הסיכון, אלה המעוניינים באפשרות להרוויח סכומים גבוהים – גם בהשקעה נמוכה. ואת זאת, משיגים באמצעות מינוף.

 

מסחר בחוזים עתידיים
מסחר בחוזים עתידיים – רק לספקולנטים

 

במסחר בחוזים עתידיים, אפשרויות המינוף הן מגוונות ושונות. יש לספק בטחונות להשקעה (הנקראים Margin) למקרה של הפסד (גם בצד המוכר וגם בצד הקונה), גובה הביטחונות בחוזים מסוג Future במסחר בין פרטיים הוא קבוע, ובחוזים מסוג Forward הוא נקבע מראש. המינוף, מאפשר הכפלה של הרווחים (כמו גם ההפסדים) על פי הפרופורציות שנקבעו מראש עם הברוקר, מנהל תיק ההשקעות. מינוף הוא כלי ליצירת תנועות מוניטאריות גדולות בהשקעות קטנות, והוא בהחלט פועל כחרב פיפיות – פוטנציאל ההפסד הכספי גדל בדיוק כמו הפוטנציאל לרווח.

 

המסחר בחוזים עתידיים – גמישות, מינוף, ושליטה בחשבון ההשקעות

עבור ההרפתקנים מבינינו, כמו גם עבור אלה המחפשים כלי נוח וגמיש לגידור סיכונים בתיק ההשקעות שלהם, המסחר בחוזים עתידיים מציע אפשרויות רבות ומגוונות להשקעה בסכומים שונים וברמות סיכון שונה. חוזים עתידיים מאפשרים לקונה ולמוכר להתחייב למסחר במוצר מסויים בעתיד, על  בסיס הבנתם את כיוון השוק והשינויים במחיר מוצר הבסיס לאורך חיי ההשקעה. אפשרויות המינוף מספקות עניין גם למשקיעים הספקולטיביים ביותר, והגמישות במסחר בחוזי Future (מסביב לעולם, בכל שעה, ובכל שוק עם מגוון רחב של נכסי בסיס) מאפשרת ניהול אקטיבי של ההשקעה.

 

למשקיעים המתחילים מבינינו, נציע לבחור חוזים עתידיים הצמודים לנכסי בסיס יציבים יחסית (או מסחר בחוזים עתידיים בסכומים של אכפת לכם להפסיד) – ולוותר על אפשרויות המינוף, או לבחור במינוף בקנה מידה לא גדול, עד שתרגישו בטוחים בניהול תיק ההשקעות שלכם ובאופן בחירת מוצרי ההשקעה.

 

קיראו את מאמר ההשוואה המלא בין פתרונות למסחר בשוק ההון בזירת ההשוואות של ריאלי.

 

סרטון הסבר טוב על מסחר בחוזים עתידיים (אנגלית)

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme