חוזים עתידיים על מדדים למתחילים

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
חוזים עתידיים על מדדים - ראשי
שתף:

חוזים עתידיים הם ממוצרי ההשקעה הפופולאריים בארץ ובעולם. הם משמשים לביצוע עיסקה עתידית, בתאריך מסויים ובסכום מסויים. חוזים עתידיים מתאפשרים כמעט על כל מוצר בשוק ההון, כולל מניות, סחורות – וגם מדדים. במאמר שלפניכם – כל מה שהמשקיע המתחיל צריך לדעת על חוזים עתידיים, והדרך להשקעה עם חוזים עתידיים על מדדים.

 

חוזים עתידיים – ההסכמה בין קונה למוכר על זמן ביצוע העסקה בעתיד

 כמו במכירה של מניות, גם בחוזים עתידיים יש שני צדדים לעסקה – זה שמוכר את המוצר, וזה שרוכש אותו. על אף שמדובר במשחק סכום אפס (כלומר, אחד מהם ירוויח והשני יפסיד), הצדדים פועלים מתוך אמונות הפוכות – אחד מאמין שהמדד ירד, והשני מאמין שהמדד יעלה. הקונה, מסכים עם המוכר, על קבלה לחזקתו (בדרך כלל באופן תיאורטי בלבד) כמות מסויימת ממוצר ההשקעה, במחיר מוסכם מראש. הסיבה לרכישה מבעוד מועד, היא הבטחת המחיר לתאריך העתידי (שוב – מפני שהרוכש מאמין שמחיר המוצר יעלה).

 

חוזים עתידיים מתבצעים גם מחוץ לשוק ההון, ולמעשה האזכור הראשון של חוזה עתידי נגע לרכישה של אורז, ביפן. חוזה זה נחתם בשנת 1730, אולם סביר להניח שחוזים עתידיים נערכו בין סוחרים עוד הרבה קודם לכן. חוזים עתידיים מבטיחים למוכר הכנסה בתאריך ידוע ובגובה ידוע, ואילו לקונה, הם מבטיחים את קבלת המוצר במועד שנקבע ובמחיר שהוא אינו מחיר השוק אלא המחיר שנקבע בחוזה.

 

חוזים עתידיים על מדדים
חוזים עתידיים מאפשרים הבטחה לרכישה בעתיד של מוצר השקעה מסויים במחיר מוסכם מראש. הרווחים על העסקה נעוצים בהפרשי המחיר, בין המחיר שהוסכם עליו לבין המחיר בפועל של המוצר שנרכש, ביום ביצוע הרכישה בפועל

 

כמה זה נפוץ?

כיום, נסחרים חוזים עתידיים עם מוצרי השקעה רבים ושונים, ביניהם: מניות, אג"ח, סחורות, אגרות חוב, ועוד. גם על מדדים, ניתן לרכוש חוזים עתידיים. בעולם, מעל 80 בורסות מאגדות גם מסחר בחוזים עתידיים, ובשנת 2015 היקף המסחר בחוזים עתידיים בגובה של יותר מ – 50 מיליארדי דולרים – בכל יום (!). מחזורי המסחר בחוזים עתידיים הם בצמיחה, והפופולאריות שלהם עולה משמעותית – מאז שנת 2010, הוכפלו היקפי המסחר במכשיר השקעה זה.

 

שני סוגים נפוצים של חוזים עתידיים

 

ניתן לזהות שני סוגים של חוזים עתידיים בשוק ההון:

 

  • חוזה מסוג פיוצ'ר (Future) – חוזה עתידי סנטנדרטי, בו מפורטים המוצר הנרכש, הכמות ממנו, תאריך הרכישה בעתיד והמחיר ליחידה עליו הסכימו הקונה והמוכר. אלו החוזים העתידיים הנפוצים, ניתן להעביר אותם לצד שלישי ולסחור בהם באופן חופשי, ומרבית החוזים העתידיים על מדדים הם מסוג זה.

 

  • חוזה עתידי מסוג פורוורד (Forward) – כאן מדובר על חוזים עתידיים אישיים ולא "סטנדרטיים", אשר תוכננו באופן פרטי בין מוכר לרוכש. חוזים אלו הם נפוצים בממכר חוזים עתידיים מטעם הבנקים, והם בדרך כלל אינם ניתנים להעברה לצד ג' או למכירה הלאה.

 

 

על חוזים עתידיים ומינוף

מינוף הוא האפשרות להכפיל את הרווח (או ההפסד) על השקעה, אשר מבוצע מול הברוקר דרכו אתם מנהלים את תיק ההשקעות שלכם. לדוגמה, אם המינוף שאתם יכולים לקבל על חוזה עתידי על מדדים הוא 1:10 – על כל פיפס אחד שתרוויחו – הרווחים שלכם יוכפלו פי עשרה. אגב, זה תופס גם לכיוון ההפסדים – מה שהופך את המינוף לכלי מסוכן, שראוי להשתמש בו בזהירות ובצורה מקצועית.

 

חוזים עתידיים על מדדים – אילו מדדים נפוצים?

 חוזים עתידיים על מדדים ניתן לרכוש כחלק מתיק ההשקעות שלכם. הנה כמה מן המדדים הפופולאריים עבורם תוכלו להחזיק חוזים עתידיים:

 

  • מדד דאו ג'ונס
  • מדד נאסד"ק 100
  • מדד לונדון 100
  • מדד ציריך 20
  • מדד טוקיו 225
  • מדד סינגפור תעשיה

 

ועוד רבים.

 

מתחילים להשקיע בחוזים עתידיים על מדדים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור השקעות רווחיות

 אל תמנפו. אם אתם משקיעים חדשים – חכו קצת עם הנסיון להגדלת הרווחים, עד שתרגישו בטוחים שאתם לא מגדילים דווקא את ההפסדים

  • סחרו בכיוון המגמה – רכשו חוזים עתידיים על מדדים יציבים, שערכם עולה (גם אם לאט). כך תגדילו את הסיכוי לניהול תיק השקעות רווחי, גם אם הרווחים לא יהיו בין לילה

 

  • חשבו על השקעה בחוזים עתידיים על מדדים לטווח ארוך. נכון שפעולת המסחר, הרכישה והמכירה הן מאתגרות, מלהיבות, מסקרנות… אבל תיק רווחי, במיוחד בחוזים עתידיים ובהשקעה במדדים, הוא תיק השקעות לטווח ארוך. אם אתם מנהלים את ההשקעות המסוכנות שלכם באופן מושכל, וקובעים את אחוזי הספקולטיביות של התיק שלכם – כנראה שחוזים עתידיים על מדדים ייכנסו לקטגוריות ההשקעות הלא מסוכנות, שאינן דורשות הרבה התערבות או ניהול

 

  • ואולי הכי חשוב – למדו תמיד מההשקעות שלכם. צברו ניסיון ותלמדו להשקיע, גם בתחום של חוזים עתידיים על מדדים וגם במוצרי השקעה אחרים – בצורה מושכלת יותר. הסטטיסטיקה מראה באופן ברור, כי אלה המשקיעים באופן מושכל ואל מול אסטרטגיית השקעות מאורגנת, הם אלה שמנהלים תיקי השקעות רווחיים.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme