עסקים למכירה – מקורות למציאת עסקים יד שנייה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

רוב השכירים בישראל מתקשים להגיע לתפקידים בהם המשכורת היא דו ספרתית, בעל עסק מצליח לעומת זאת יכול בנקל לגרוף רווחים של עשרות אלפי שקלים לכיסו מדי חודש. אין פלא איפה שחלומם של ישראלים רבים הוא להפוך לעצמאים, בעלים של עסק משלהם (בו הם בעלים יחידים או יחד עם שותף/שותפים נוספים). ישנן שתי דרכים ביניהן יכולים לבחור מי שמחליטים לעשות מעשה ולהגשים את חלום העצמאות הכלכלית. דרך אחת היא להקים עסק מאפס ואילו השנייה היא למצוא מקור לקניית עסקים למכירה ולרכוש עסק קיים. דרך ביניים היא להפוך זכיין של רשת מצליחה ולפתוח סניף שלה, סניף שהוא בבעלותנו אולם נושא את שם הרשת ויש להפעילו במגבלות הסכם הזכיינות.

 

בהמשך נפרט מעט על היתרונות והחסרונות של האפשרויות הנ"ל. עבור מי שחשים שרכישת עסק מיד שנייה היא הדרך המתאימה להם נסקור את המקורות השונים אליהם ניתן לפנות כדי לאתר את העסק המושלם עבורנו.
 

להקים עסק חדש או לקנות עסק קיים?

הקמת עסק חדש לגמרי עשויה להיות הדרך המתאימה ביותר עבור מי שחש שחשוב לו שהכול יעשה באופן מסוים, ייתכן ומדובר ברעיון חדש, קונספט ייחודי או רצון שהעסק יהיה ממוקם באזור נבחר (סמוך למקום המגורים למשל) או אפילו אתר ספציפי (חנות או מבנה המצוי בבעלותנו או שאנו יכולים לשכור במחיר משתלם).

 

מן הסתם, הקמת עסק אינו עניין פשוט, ישנם אינספור דברים שצריך לטפל בהם, שכירה או רכישה של מקום, רכישת ציוד, הכנת התשתית, הכשרת עובדים, רישוי, שיווק והשקעה בצבירת מוניטין וכד'. הרבה מן הדברים שהקמת עסק מאפס כרוכה בהם נחסכים ממי שרוכשים עסק שכבר פועל. בדרך כלל כאשר עסק מחליף ידיים הוא עובר רענון, חלק מן הציוד מוחלף, המקום מעוצב מחדש, עובדים עוזבים ואחרים תופסים את מקומם ועוד, אולם תהליכים כאלה הם ללא ספק פשוטים יותר מהאתגרים לפניהם ניצבים מי שבוחרים לפתוח את עסק חלומותיהם על קרקע בתולית.

 

יתרון חשוב נוסף לרכישת עסק קיים הוא שניתן להעריך באופן מדויק יותר (יחסית לעסק חדש לגמרי) מה סכויי ההצלחה ולאיזו תמורה אנו יכולים לצפות. מי שבחונים בזהירות ובאופן שקול, קר ובלתי מוטה (מבלי לתת לרגש להשפיע על החלטתנו) את הנתונים הכלכליים של עסק שהם שוקלים לרכוש יכולים לקבל תמונה מדויקת למדי המגלה מה הפוטנציאל שיש לעסק ומה צריך לעשות כדי לממש אותו.

 

למעשה, אם אין סיבה טובה לפתוח עסק חדש לגמרי נראה שבדרך כלל עדיף לנסות תחילה למצוא עסק מתאים המוצע למכירה, עסק הדומה לזה שאנו מדמיינים בעיני רוחנו או שניתן להפוך אותו לעסק חלומותינו בהשקעה קטנה בהרבה מזו שדורשת הקמתו מאפס.

 

חיפוש הזדמנויות משתלמות ברשת

לאחר שבחנו את הדברים ומצאנו שאין סיבה להתעקש על פתיחת עסק חדש לגמרי אנו יכולים לפנות למגוון מקורות במטרה לאתר הזדמנות משתלמת במיוחד לרכישת עסק קיים, עסק מן הסוג שאנו מעוניינים בו.

 

כפי שנכון לרוב התחומים כיום, בזירה המקוונת ניתן למצוא שלל אפשרויות, חיפוש פשוט של "עסקים למכירה" יניב מספר נאה של תוצאות רלוונטיות . בהרבה מן הלוחות בהם מפרסמים למכירה דברים מיד שנייה ישנן גם מודעות של עסקים למכירה, כך למשל בלוח יד 2, WinWin, הומלס ועוד.

 

ישנם גם לוחות בהם מפורסמים אך ורק עסקים,Monopoly , Bizmarket ו Shukasakim הם אולי הגדולים מכולם אבל ישנם נוספים שמומלץ לא לוותר עליהם כאשר מחפשים ברשת מודעות רלוונטיות עבורכם, לוחות כגון Esektov, Inbc, Nestlist ועוד. ישנם אפילו לוחות המתמחים בשוק מסוים, כאלה המציעים מידע על אפשרויות להקים סניף בזכיינות, מודעות של בעלי עסקים המעוניינים להכניס שותף חדש ועוד.

 

מקורות לא מקוונים למציאת עסקים למכירה

בבואנו לתור אחר עסק קיים המוצע למכירה ועונה באופן הטוב ביותר על דרישותינו חשוב לזכור שישנם מקורות נוספים מלבד אלה המקוונים שפורטו לעיל. ישנן חברות תיווך המתמחות בעסקים למכירה (או לפחות עוסקות גם בתחום זה לצד תיווך נדל"ן), ניתן לפנות לרואי חשבון או עורכי דין המוכרים ככאלה המעניקים שירותים למי שמוכרים או קונים עסק (עריכת חוזה המכר למשל). אפשרות נוספת היא לפנות ישירות לבעל עסק שהייתם רוצים לרכוש, לבדוק אם הם עשויים להיות מעוניינים למכור ולהיכנס עימם למו"מ שאולי יניב עסקה משתלמת לכל הצדדים.

 

לבחון לעומק ולוודא שמצוי בידינו מידע מקיף ומדויק

אך טבעי הוא שמי שמציעים עסק למכירה יפעלו כדי להציג אותו באור חיובי ככל שניתן. כקונים פוטנציאלים עליכם לוודא שאין שום מידע שמסתירים מכם ושנתוני הפעילות העסקית השוטפת נמסרים לכם במלואם.

 

זכרו שאחד היתרונות המרכזיים של רכישת עסק על פני הקמת עסק חדש הוא האפשרות להעריך טוב יותר את הפוטנציאל וכך להפחית את הסיכון. רק אם תוודאו שאתם רואים את התמונה כולה תוכלו באמת ליהנות מיתרון זה.

 

אחד הדברים הבסיסיים ביותר שכדאי לברר הוא מדוע מוצע העסק למכירה. אם מדובר אכן במקור פרנסה כה מוצלח כפי שמתארים בעלי העסק, מדוע מוכרים אותו? בעליו של העסק ללא ספק מכינים תשובה מראש לשאלה זו, תשובה שבאה להניח את דעתו של הקונה (למשל שהעסק נמכר בשל העתקת מקום המגורים), חשוב מאוד לוודא שהתשובה שאתם מקבלים כמענה לשאלה "מדוע מוצע העסק למכירה?" היא אכן כנה ומלאה.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme