הערים עם הארנונה הכי נמוכה בארץ – לא איפה שחשבתם

טליה פלד-נתנאל5 דקות קריאה
שתף:

מדי חודשיים כאשר מגיעה הוראת התשלום של הארנונה אני תמיד תוהה על מה ולמה עלי לשלם סכום שתמיד נראה לי מופקע. במיוחד מאחר ורשויות מסויימות הגדילו לעשות לאחרונה, והוסיפו לגודל הנכס של תושביהם גם את החנייה, במידה והיא רשומה בטאבו, או את המחסן של הדירה.  למי שיש ברשותו שתי דירות או שני נכסים בערים שונות, הרי שההבדלים ברמת המיסוי הופכים בולטים לעין. מכיוון שמס הארנונה יכול להיות נטל כלכלי לא מבוטל, חשוב לבדוק מה התעריף באזור בו אתם מתעניינים, ולהכניס זאת לסך החישובים הכלכליים בבחירת דירה. אז איפה משתלם לנו לגור, או לפתוח עסק בארצנו, ולשלם פחות ארנונה?

 

ארנונה היא מס שנתי המוטל על תושבי המדינה המחזיקים בנכס ונגבה על ידי הרשות המקומית, ומטרתה לממן את הפעילויות השונות של הרשות. בהתאם לחוק, משרד הפנים איננו אחראי על גביית מיסי הארנונה, על הגבייה אחראית הרשות המקומית, בה מצוי הנכס. יש לדעת כי הרשות המקומית רשאית לתת הנחה במיסי ארנונה בהתאם להוראות הדין. ביניהן: מבחן הכנסה, נכות ומעמד של אזרח ותיק, בנוסף לרשות המקומית הסמכות לפרישת תשלומים או מחיקת חובות ארנונה. יתרה מכך, רשות מקומית המעוניינת להעלות את תעריפי הארנונה נדרשת לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר לשינוי צו המיסים.

 

כל עיר מוציאה בתחילת שנת המס צו ארנונה בו היא מציינת מה הוא תעריף הארנונה שייגבה עבור נכס מסויים באיזור מסויים בעיר. במספר אתרי עירייה ניתן למצוא מחשבון המאפשר לתושב לחשב את גובה הארנונה שהוא עתיד לשלם. אבל לא בכל מקום הנתונים כל כך ברורים וגלויים, ובינינו לא כולנו נכנסים לעובי הקורה כאשר מדובר בנכס שלנו. רובנו מסתכלים על השורה התחתונה.

 

מבדיקה של צווי הארנונה האחרונים במספר ערים, עולה כי היקרה ביותר בתשלומי הארנונה למגורים היא ירושלים.  לשם השוואה: באזור שמדורג הכי נמוך בירושלים (אזור ד') תעריף ארנונה למ"ר עולה 60.64 ₪ לשנה. כאשר בעיר תל אביב מחיר דומה לזה יהיה עבור האזור השני בחשיבותו (אזור ב') ומחירו יעמוד על 69.16 מ"ר לשנה. באופן הזה, בשכונות כמו נווה יעקב, בית ישראל וצור באהר, המוגדרות תחת אזור ד' בתעריפי הארנונה, מחיר ארנונה לחודשיים עבור דירת 100 מ"ר הוא כ- 1,010 ₪. לעומת זאת, בשכונות כמו קריית היובל, עיר גנים וקריית מנחם, תעריף הארנונה מוגדר כאזור ג' וכך מחיר ארנונה לחודשיים עבור דירת 100 מ"ר, יעלה כבר 1,236 ₪ באזור ב' הכולל שכונות כמו נחלאות, גבעת משואה, גילה ופסגת זאב, מחיר ארנונה לחודשיים עבור דירת 100 מ"ר, יהיה 1,602 ₪. ואילו בשכונות כמו רחביה, ממילא וימין משה, מחיר של ארנונה לחודשיים לדירת 100 מ"ר יגיע כמעט ל-1,800 ש"ח. בהמשך רשימת עשר הערים המובילות בארנונה היקרה ביותר ניתן למצוא את גבעתיים, חיפה, רמת-גן, חולון, פתח-תקוה, בני-ברק, רמת השרון, קרית אונו ורחובות. בכל הקשור לארנונה לעסקים הרי שירושלים מובילה גם כאן את הרשימה, ולאחריה קרית אונו, רמת-גן, בת-ים, הרצליה, גבעתיים, אלעד, פתח-תקוה, תל-אביב, ובני-ברק.

 

את רשימת הערים עם הארנונה הכי נמוכה מובילה קרית-שמונה הצפונית עם 33.9 ש”ח למ”ר באזור היוקרתי ביותר. בין שאר הערים הזולות מבחינת תשלומי הארנונה ניתן למצוא את נצרת, רהט, נתיבות, טירת הכרמל, קלנסווה, שדרות, שפרעם וטמרה.

 

קרית שמונה

 

ואילו בעלי עסקים ישמחו לדעת שסחנין, רהט, קלנסווה, טמרה, אום אל פחם, נתיבות, טירה, שדרות, מודיעין עילית וכפר קאסם הן מהזולות בגביית ארנונה מבעלי עסקים. תודו שלא חשבתם שאלו הם פני הדברים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme