עלות מטוס האדיר עומדת על 135 מיליון דולר, ועוד מספרים מטורפים על מטוס העל

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

קליטתם של שני מטוסי חמקן F-35, שהגיעו לארץ ב-12 בדצמבר 2016, הינו אירוע מחולל בהיסטוריה של חיל האוויר הישראלי. כלי הטיס החדש פותח על ידי חברת לוקהיד מרטין האמריקאית ונחשב נכון להיום למטוס הקרב המתקדם והמשוכלל בעולם. רכישת מטוס האדיר על ידי צה"ל מחזקת את עליונותה האווירית של ישראל שצפויה להתגבר במידה רבה אף יותר בעתיד, שהרי עד שנת 2021 מתוכננת קליטתם של 48 מטוסי F-35 נוספים.

 

מטוס הקרב F-35 המהווה פיתוח טכנולוגי מרשים ופורץ דרך, ספג ביקורות לא מעטות במהלך שנות פיתוחו בשל עלויות ייצור מופרזות, תקלות טכניות וחוסר עמידה בלוחות הזמנים שהוקצבו לפרויקט. עם זאת, כעת – כשמטוס העל יועד למכירה, לא נותרת ברירה אלא להודות בגאונות המערכת ולהצדיע למפתחיה. להלן רוכזו כמה עובדות ומספרים מסקרנים העומדים מאחורי פיתוחו של המטוס "האדיר".

 

מטוס האדיר – עלויות ייצור בשמיים

מטוס העל, המכונה בשמו המלא F-35 לייטנינג II הוא מטוס קרב מהדור החמישי שתכנונו החל עוד בשנת 1996. הפיתוח של F-35 נודע בתור אחד מהפרויקטים הצבאיים היקרים ביותר בהיסטוריה: עלות כוללת הצפויה לפרויקט הוערכה ב-1.45 טריליון דולר (!). נשמע מופרז? קל יותר להפנים את המחיר הגבוה לנוכח עלות של מטוס בודד העומדת על כ-135 מיליון דולר. פרט לארה"ב, הצפויה לרכוש 2,443 מטוסים, קיימת רשימת המתנה די ארוכה של מדינות המעוניינות ברכישה – עובדה המסבירה באופן חלקי את עלותו הכוללת של הפרויקט. במהלך השנים, לוקהיד מרטין וממשלת ארה"ב איחדו כוחות במאמצים למזער את עלויות הייצור של המטוס. בעקבות כך, היום עומדת עלות הייצור של F-35 דגם A על 98 מיליון דולר בלבד.

 

מטוס העל ומה הוא יודע לעשות?

F-35 יועד למלא מספר פונקציות ולשמש בו בזמן כמטוס סיור, תקיפה ויירוט. הכינוי "חמקן" מיוחס למטוס בשל עיצובו ומבנהו הייחודיים המקנים לו את היכולת להתחמק בקלות ממערכות מכ"מ ולהטעות את האויב באמצעות בליעה והחזרה של חלק מקרני המכ"מ המשודרים לעברו. פרט לכך, מותקן על גבי המטוס ארסנל נרחב של רגשים וחיישנים שמטרתם לאסוף בזמן אמת מידע מהשטח – מה שמסייע בליקוט מידע מודיעיני וכן בתכנון של המשך הטיסה המבצעית בהתבסס על נתונים אלו. בעזרת מערכות טכנולוגיות מתקדמות שעל הכלי, יכול הטייס לזהות את האויב במהירות, להגיב ולתקוף במידת הצורך – יתרון משמעותי בקרב.

 

מספר נתונים טכניים נוספים שיכולים לסקרן: טווח הטיסה המרבי של F-35 עומד על 2,220 ק"מ, הוא יכול להגיע למהירות מרבית של 1.6 מאך (בערך 2,000 קמ"ש), משקלו 22.5 טון במצב טעון, וממדיו 15.7 מ' אורך ו- 4.3 מ' גובה.

 

ללא ספק, ה- F-35 הוא המילה האחרונה בתחום התעשייה האווירית. והעלויות המוגזמות – עוד יצדיקו את עצמן בעתיד!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme