אאוץ', אובר צפויה להפסיד 3 מיליארד דולר בשנת 2016

שרון פורגש5 דקות קריאה
שתף:

אובר (UBER), אפליקציית שירותי תחבורה שיתופית (Ride Sharing) נוסדה בשנת 2009 על ידי גארט קמפ וטראוויס קלניק, ונראה היה כי זו אפליקציה מנצחת.

 

המחשבה מאחורי האפליקציה פשוטה – יצירת קשר בין נהגים לנוסעים. אדם מוריד את האפליקציה וכאשר הוא יוצא מהבית הוא "קורא להסעה" מהמקום שממנו הוא רוצה לצאת. נהגים בסביבה מקבלים את הקריאה והכתובת ומי שפנוי ומעוניין מקבל בלחיצת כפתור את ההסעה. ההסעה כרוכה בתשלום ואובר עושה את רווחיה מקבלת עמלה מהתשלום.

 

בנוסף ליצירת הקשר בין הנוסע למסיע, האפליקציה פרטים מזהים ופרטים בנוגע לנסיעה ומאפשרת לשניים לתקשר בשיחת טלפון קולית ובהודעות טקסט. כל המידע, כולל דירוג שהנוסע מתבקש לתת, נאסף בחברה.    

 

החברה האמריקנית, שבסיסה בסן פרנסיסקו הצליחה תוך פחות מעשור להפוך לשם דבר. בשנת 2016 אובר פועלת במעל 400 ערים ובמעל 60 מדינות ברחבי העולם. לצד זה הצליחה האפליקציה והחברה שמאחוריה לעורר גם לא מעט סערות. היא גם שימשה כמוקד של מחקרים שבחנו את יעילות אפליקציה כזאת בהורדת מחירים לנוסעים, צמצום התנועה ועוד.

 

האפליקציה דומה לשירותי גט טקסי (GETT) אולם היא מציעה שירות נוסף ייחודי והוא תחבורה שיתופית גם עם נהגים שאינם נהגים של מכוניות פרטיות. שני סוגי השירותים שהאפליקציה מציעה לא התקבלו בברכה כמעט באף מדינה בה הוכנסה האפליקציה לשימוש. הבעיות הגדולות ביותר של אובר הן עם הרשויות המקומיות ולצידן חברות המוניות אשר אובר בעצם מכרסמת בפעילות שלהן.

 

אובר אומנם הצליחה לחדור למדינות רבות ולגייס כספים רבים אבל זו השנה השנייה ברציפות שההפסד התפעולי שלה מסתכם במיליארדים. בשנת 2015 הפסדי החברה עמדו על 2.2 מיליארד דולרים והצפי לשנת 2016 הוא הפסד של כ- 3 מיליארד דולרים. השאלה היא איך חברה שהצליחה לחדור לשוק של כל כך הרבה מדינות מגיעה להפסדים שנתיים עצומים כאלה?

 

החברה שהצליחה לחדור למיינסטרים ברמה הגלובלית והפכה לשם נרדף לתחבורה שיתופית אינה סובלת מהיעדר הכנסות. הצפי של הכנסות החברה לשנת 2016 הוא מעל 5 מיליארד דולרים. הבעיה היא בהוצאות התפעוליות שלה אשר מובילות להפסדים רשומים אלה. חלק מהכסף מושקע בהקמת צי מכוניות אובר אשר ישמשו כחברת הסעות וחלק מהכסף מופנה לסכסוכים עם נהגים וסוגיות משפטיות שהחברה נאלצה להתמודד איתן בהקשר של הנהגים, סוגיות כגון פיצויים ותנאים סוציאליים לנהגים שפעלו מטעמה.

 

ומה בישראל?

חברת אובר החלה את פעילותה בישראל במחצית השנייה של 2014 אבל משום שבארץ הסעת אנשים תמורת תשלום ללא רישיון לכך היא עבירה פלילית, בארץ החברה פועלת כאפליקציית לשירות מוניות וגם בתחום זה היא אינה מצליחה להוות תחרות משמעותית לחברות המסורתיות ולאפליקציית GETT.  המחלוקת מול משרד התחבורה והסכסוך המתמשך מול חברות המוניות אשר זוכות לגיבוי משרד התחבורה לא נראה שמתקדמות לעבר פתרון.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme