בלוקצ'יין – המהפכה הטכנולוגית שהולכת להשפיע על הכיס של כולנו

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

כולם מדברים עכשיו על מהפכת הטכנולוגיה של בלוקצ'יין ההולכת וקרבה, יש המשווים את ממדיה לסדרי גודל של מהפכת האינטרנט שהתחוללה בשנות ה-90, יש המכנים אותה "טכנולוגיית העתיד", ויש הטוענים כי מדובר בטכנולוגיה, אשר צפויה לשנות לחלוטין את כללי המשחק בתחום הכלכלה, המסחר והעולם העסקי בכללותו. אין לדעת איזו מהתחזיות תוכיח את עצמה כנכונה בעתיד, אך דבר אחד בטוח: מדובר בטכנולוגיה מהפכנית הקוראת תיגר על סדרי עולם קיימים. 

 

מהי טכנולוגיית בלוקצ'יין?

ובכן, מה זאת הטכנולוגיה שמעוררת סביבה כל כך הרבה רעש? טכנולוגיית בלוקצ'יין (Blockchain) הינה מערכת המאפשרת לקיים טרנזקציות עסקיות ברשת האינטרנט ללא צורך בגורם חיצוני המנהל את המערכת. ניהול מערכת הבלוקצ'יין מתבסס על הצפנת בלוקים ברמת אבטחה גבוהה מאוד, כך שכל שינוי במידע שהוזן למערכת, אינו אפשרי מבחינה טכנית.

 

גדולתה של טכנולוגיית בלוקצ'יין נובעת מיכולתה להוות פלטפורמה נוחה ומאובטחת לניהול של פעילות עסקית מכל סוג וללא צורך בגורם שלישי לתיווך בין הצדדים בעסקה. לפיכך, על פי ההערכות, צפויה הבלוקצ'יין לשנות את כללי המשחק במגזר העסקי, שהרי מכלול העסקאות והמגעים העסקיים עתידים להתקיים דרכה.

 

מהפכת בלוקצ'יין – מה המשמעות שלה בפועל?

טכנולוגיית בלוקצ'יין הוכיחה את היעילות והפוטנציאל של המערכת בעבר כאשר שימשה בתור תשתית לתוכנת הביטקוין (המטבע הדיגיטלי) שנמצא בשימוש גם עכשיו, נכון לשנת 2017. כעת, כאשר טכנולוגיית בלוקצ'יין מתחילה לתפוס תאוצה בעולם העסקי, צפוי כי תהווה הגורם המתווך היחיד בין הצדדים בעסקה (P2P). באופן זה יוכלו הצדדים להעביר מידע עסקי בעל ערך בעזרת ספרי חשבונות וירטואליים, ישתפו ניירות ערך, מסמכים וכל דבר הניתן להצגה דיגיטלית.

 

ברור לחלוטין כי השלכותיה של אינטראקציה חדשה זו בין גורמים עסקיים עתידים להיות מרחיקי לכת. ראשית כול, השקיפות במידע העסקי שמתאפשרת הודות לשיתוף מידע באמצעות הבלוקצ'יין מגבירה את האמון בין הגורמים בעסקה והופכת את היחסים ביניהם ליציבים והדוקים יותר. בתורו, קונצנזוס השורר ביחסי עבודה עסקיים בין הצדדים מבטל את הצורך בגורם שלישי המתווך ביניהם דוגמת בנקים, גורמים פיננסיים, משפטיים, מדיניים וכו'. באופן זה נחסכים זמן (פחות ביורוקרטיה) וכסף (אין צורך בתשלום עמלות לגורם המתווך).

 

מלבד זאת, טכנולוגיית בלוקצ'יין מתאפיינת במהירות המאפשרת סליקה מיידית, ולפיכך מונעת עסקאות הונאה, מקרים של מכירה בחסר או תרחישים לא רצויים נוספים המקשים על התנהלותם של הצדדים בעסקה.

 

באופן כללי ניתן לסכם ולומר כי מהפכת הבלוקצ'יין תוביל מהלך של מעבר מכלכלה ריכוזית לכלכלה מבוזרת. ממצב בו עיקר הכוח מצוי בידי ישויות כגון, בנקים, תאגידים, בעלי שליטה ועוד, מעבירה טכנולוגיית בלוקצ'יין את הכוח לידי ציבור המשתמשים. כך, נפתח השוק לתחרות עסקית הוגנת, אשר יש בכוחה לתרום להגשמת חזון ליברלי-דמוקרטי הקשה כל כך ליישום בעולם בו שוררת רמה כה גבוהה של ריכוזיות עסקית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme