וודקה רד בול, המספרים מאחורי המשקה הפופולארי

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

 

וודקה רד בול נמנה בין המשקאות הפופולאריים ביותר בקרב ציבור הבליינים, הוא זוכה לביקוש רב בפאבים ומסעדות, נהנה מפופולאריות במסיבות ונצרך בכמויות גדולות במסגרת מסיבות חברים ומשפחה ביתיות. יחד עם זאת, וודקה רד בול הינו אחד ממשקאות השנויים ביותר במחלוקת, אשר עוררו לא מעט סערות בקרב הציבור ואף הועלו הצעות לחוקק חוק האוסר את מכירתו. חושבים שאתם יודעים הכל על המשקה הנערץ? להלן מספר עובדות ונתונים מפתיעים אודותיו.

 

וודקה רד בול – קצת היסטוריה

לא נפריז במילים אודות הוודקה – אחד ממשקאות האלכוהוליים הנפוצים, המוכרים והוותיקים ביותר שקיים מזה למעלה מ-1,000 שנה. ארץ מוצאו של המשקה לא ידועה, אך הסברה הרווחת היא כי הופיע לראשונה באחת ממדינות הסלאביות – ככל הנראה ברוסיה או בפולין. בימנו פועלים ברחבי העולם אינספור יצרני וודקה, חלקם מוכרים יותר, אחרים פחות, חלק מהמותגים נודעים באיכותם הגבוהה, אחרים ברמתם הירודה.  

 

לעומת וודקה, רד בול הוא משקה צעיר יחסית שנוצר ושווק לראשונה בשנת 1987 על ידי חברה אוסטרית בשם Red Bull GmbH. רד בול ידוע בתור משקה אנרגיה מעורר בזכות כמויות גדולות של קפאין שהוא מכיל (30 מ"ג ל-100 גרם משקה) וטאורין המסייע בספיגתו של הקפאין בגוף. קליטתו של רד בול בשוק הוכתרה בהצלחה: עד שנת 1991 עמד שיעור המכירות על רווח של 1.3 מיליארד דולר. מאז ועד היום היקף מכירותיו הלך והתרחב, המשקה שווק במדינות רבות ברחבי העולם.

 

רד בול נכנס לראשונה לישראל בשנת 1999 והוביל את שוק משקאות האנרגיה בארץ עם 90% מנתח שוק עד שנת 2003, שבמהלכה נכנסו לתמונה מתחרים רבים ובראשם המשקה המוזל XL, מה שצמצם את חלקו של רד בול לכדי 70% מכלל המכירות של משקאות אנרגיה בישראל. במהלך שנים, קרנו של המשקה המשיכה לרדת לטובת מתחרים – היום נאמד היקף מכירותיו של רד בול על פחות מ 10% מנתח שוק ישראלי.

 

בניגוד לירידה בביקוש למשקה בישראל, והעדפתו של הצרכן הישראלי את האלטרנטיבות הזולות יותר למשקאות אנרגיה, נהנה רד בול מצמיחה ונמצא במגמת עלייה קבועה בהיקף המכירות השנתי בזירה העולמית – נכון להיום היקף המכירות של המשקה עובר את ה-6 מיליארד אירו בשנה!

 

מערבבים וודקה עם רד בול

על אף שצריכתו של רד בול מותרת לילדים מעל גיל 12 (בשל ריכוז קפאין גבוה), בפועל עיקר הפופולאריות של המשקה נובעת משילובו עם וודקה ומכירתו כקוקטייל בפאבים ובמקומות בילוי אחרים לציבור שגילו מעל 18. מחירי הקוקטייל מתחילים מ-50 ₪ ויכולים להגיע ליותר מ-80 ₪ (במידה ומדובר בשילוב עם וודקה ברמת פרימיום). מי שמרוויח מהעניין אלו כמובן בעלי הפאבים ומקומות הבילוי. לנוכח המחירים העושקים, רבים מעדיפים לרכוש וודקה ומשקאות אנרגיה באופן עצמאי. טווח המחירים לפחית רד בול של 250 מ"ל עומד נע בין 5.5 ל-8.5 ₪, בעוד מחירי פחית XL נמוכים יותר: מ-2.2 ל-5.2 ₪.

 

למרות הפופולאריות של המשקה, אל לנו לשכוח את השיח הציבורי שלא אחת עורר הקוקטייל. על פי ממצאיהם של מחקרים אחדים נמצא כי השפעתו של המשקה מזיקה לבריאות, לאור ההשפעה הסותרת שיש לוודקה המרגיעה את מערכות הגוף ולרד בול המעורר אותן. לטענת החוקרים, ההשפעה הסותרת של המרכיבים עשויה לגרום לתחושת פיכחות מוטעית, אשר תוביל לצריכה מופרזת של אלכוהול. לנוכח ממצאים אלו, הוצעה בשנת 2012 הצעת חוק במטרה לאסור מכירה והגשה של המשקה, אך בשנת 2013 בוצעה שורה נוספת של מחקרים שלא הצליחו לאשש את ממצאיהם של מחקרי העבר. לפיכך, מכירת וודקה רד בול ממשיכה להתקיים להנאתו של ציבור הבליינים.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme