מה הכסף שלך עשה ב 2016 ואיך ניתן להרוויח יותר ב 2017?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

השנה האזרחית החדשה זה אך הגיעה, וזה בדיוק הזמן לבדוק איך התנהגו ההשקעות שלנו בשנה החולפת (2016). מי השקיע נכון והרוויח היטב? מי דווקא הפסיד? וגם – מה כדאי לעשות על מנת להגדיל את רווחיות תיק ההשקעות בשנת 2017, ואיך להגדיל משמעותית את הסיכויים לתשואות גבוהות?

 

שנת 2016 – שנה תנודתית עם השקעות שנדרשו להרבה ניהול

שנת 2016 למשקיעים היתה שנה עם הרבה "אקשן": סביבת הריבית היתה מן הנמוכות שידענו, גם כאן בארץ וגם בשאר מדינות העולם המערבי. שלושה מאורעות השפיעו על שווקי ההשקעות השנה ויצרו סביבה תנודתית, שעולה ויורדת, גם באפיקים שדווקא היו רווחיים השנה – הראשון היה ההאטה בצמיחה בסין; השני היה הברקזיט ופרישת בריטניה מגוש האירו; והשלישית – הבחירות בארה"ב ועלייתו של דונאלד טראמפ לנשיאות. בתגובה לאירועים אלה, ראינו תנודתיות כמעט בכל אפיק של השקעה ותשואות לא יציבות. כולנו איבדנו שעות שינה במעקב אחר ההשקעות שלנו השנה – אילו אפיקי השקעה היו שווים את המתח?…

 

קבל חוות דעת מקצועית על ביצועי הכסף שלך ללא התחייבות

כבר 17,436 אנשים עשו בדיקה על ביצועי כספם

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שוק המניות המקומי ומדדי הבורסה – שנה מאכזבת מאוד למשקיעים

מדד תל-אביב 100 הפסיד במהלך שנת 2016 3.1% מערכו, מה שאומר שעל כל 100,000 ש"ח שהשקעתם במדד זה – הפסדתם מעל 3,000 (אלא אם ההשקעה היתה ממונפת – במקרה הזה, ההפסד גדול על פי מכפיל המינוף). מדד תל אביב 25 איבד רק כ -2% מערכו במהלך 2016, והמדדים שדווקא גרפו רווחים הם מדדי המניות האזוטריים יותר, כמו למשל מדדי מניות היתר, אשר הרוויחו מעל 30% במהלך 2016. המשקיעים במדדים בינלאומיים דווקא חוו מציאות קצת שונה – למשל, המדד האמריקאי S&P-500, עלה במהלך 2016 בכ – 10.5%.

 

המדדים המקומיים הפתיעו ברווחים נמוכים במקרה הטוב, והפסדים במקרה הרע, בשל ירידות ערך של מניות חברות התרופות הגדולות בשוק המקומי – כמו טבע, פריגו, ומיילן – אשר סבלו מירידת ערך המניות בעשרות אחוזים במהלך 2016.

 

חיסכון בפיקדונות – יציב וסולידי, אבל משיג בקושי את צמיחת המדד

מי שלא רצה לקחת סיכונים בכלל, אולי הרוויח שנה נטולת דאגות – אבל לא הרוויח כסף. עם ריבית פריים בגובה 1.6%, וריביות קבועות שלא מגיעות אפילו ל – 1%, בניכוי עליית המדד גילינו בסוף השנה שנשארנו עם פחות מהסכום שהתחלנו איתו. חשוב לציין גם, שהריביות המוצעות בכל פיקדון או תכנית חיסכון גבוהה יותר ככל שאנחנו מתחייבים לתכניות חיסכון ארוכות יותר – מה שהופך את ההשקעה בפיקדונות לאחת מהשתיים – או לא רווחית, או לא נזילה.

 

השקעה במט"ח – לחפש את הצמדים שירוויחו עבורכם

שנת 2016 לא היתה שנה טובה מאוד למשקיעים במט"ח – בשל אירועים בין לאומיים והתחזקות השקל ביחס למטבעות העולם. הדולר, אשר דווקא ביחס לשאר מטבעות העולם שמר על יציבות השנה, נחלש ביחס לשקל בכ – 1.3% במהלך 2016 – אבל האירו גרם להפסדים גדולים אף יותר, כשנחלש ביחס לשקל בכ – 5.4%. אגב, מכל האפשרויות להשקיע במטבעות – דווקא הביטקוין חגג שנה מוצלחת מאוד, עם עליה של 100% לרמות המחירים הגבוהות ביותר שלו מאז שנת 2013, ושווי של מעל אלף דולרים (1,013$) בתחילת ינואר.

 

השקעה בסחורות – זו היתה השנה של הנפט

השוק המרכזי של שנת 2016 היה שוק הסחורות, והשקעות רבות הרוויחו עשרות אחוזים השנה – בראשן ההשקעה בנפט. הסיבה המרכזית היתה, אולי, האופן שבו הסתיימה שנת 2015 -במחירים נמוכים מאוד, שאפשרו עליות גבוהות (יחסית) במהלך 2016. גם בשוק הסחורות ראינו התנהגות תנודתית יותר מהרגיל, והיה צורך בניהול אקטיבי, אמון, והרבה שלווה פנימית על מנת למצות את ההשקעות. הכלכלות בהן כמויות הייצוא הן גדולות (כמו ברזיל) – היו הכלכלות שהובילו את הרווחים בהשקעה בסחורות השנה. מי שהשקיע בזהב בתחילת השנה, גרף רווח של 6.9% בסופה – אך לעומתי, מי שהשקיע בנפט – הרוויח כ – 47% לאורך 2016.

 

השקעה בנדל"ן – יציב, רווחי, בטוח

ההשקעה בנדל"ן מסתמנת שוב ושוב בשנים האחרונות כאחת ההשקעות היציבות והרווחיות שאפשר לבחור בהן – אבל במרבית המקרים היא מצריכה הון עצמי גבוה. התשואות על השקעה טובה בנדל"ן יכולות להגיע ל – 15% – 20% בשנה, והן מבטיחות הכנסה פסיבית יציבה וקבועה ונכס המהווה עוגן כלכלי. אבל – איתור נכס איכותי, ניהולו והדאגה להשכיר אותו הן נקודות שחשוב להביא בחשבון. מחירי הנדל"ן בישראל רשמו עלייה ממוצעת של 4%, וכמובן שבהשקעה בנדל"ן חשוב להביא בחשבון את כל נתוני הנכס הספציפי – מיקומו, גודלו, הסביבה, היתרונות והחסרונות שלו – על מנת להבין מה תהיה התשואה האפשרית שלו.

 

מה צפוי לנו בשנת 2017, ואיך מנהלים את ההשקעות נכון?

שנת 2017 צפויה להיות תנודתית לא פחות מזו שקדמה לה, וההנחה היא שמספר העלאות הריבית בשוק הבין לאומי יהיה רב – מה שיביא להתחזקות הדולר ולירידות שערים של מניות ואג"ח. בארץ, נראה כי סביבת ההשקעה היא בטוחה ויציבה, אולם "הפתעות" בשוק הבין לאומי, כמו אלה שנשיא ארה"ב החדש, מר טראמפ, עשוי להציג בפנינו מתוך מטרה ליצור אינפלציה, לחזק את הדולר ולהעיר את השוק האמריקאי, עלולות להשפיע על השוק המקומי, על שווקי הייצוא והייבוא, ועל ההשקעות בסחורות, במט"ח, במניות ובאג"ח.

 

כנראה, שאלה מבינינו המעוניינים לישון בשקט במהלך שנת 2017, יעשו בחוכמה אם ינהלו את כספי ההשקעות שלהם בקרנות השקעות ברמות סיכון שמתאימות ליכולתם ולאופיים, על ידי אנשי מקצוע. באופן זה, תבטיחו לעצמכם גידור סיכונים, מיקסום רווחים ואת הידיעה שההשקעות שלכם מתנהלות באופן אקטיבי ומיודע – בכל רגע, לאורך כל השנה.

 

 

קבל חוות דעת מקצועית על ביצועי הכסף שלך ללא התחייבות

כבר 17,436 אנשים עשו בדיקה על ביצועי כספם

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme