עלות גידול ילדים בישראל 2017 – כמה זה באמת יעלה לנו?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

ילדים זה שמחה. אנחנו מתכננים משפחה, יולדים כל ילד באהבה רבה, מגדלים ומחנכים אותם בכוונה ובתשומת לב. אבל – האם עצרתם פעם לחשוב, מה עלות גידול ילדים בישראל? יוקר המחיה בישראל של 2017, גורם לזוגות רבים לעצור רגע לפני ההריון הבא, ולנסות להבין איך הם מממנים עוד ילד. עבור כל ההורים לעתיד שדואגים בעניין כלכלת המשפחה נגיד מראש – אנחנו לא נושאים בשורות טובות. בואו נחשב ביחד, אבל לפני שאנחנו "צוללים" לתוך המספרים, נרמוז עבור בעלי הלב החלש – זה הולך להיות מספר של שש ספרות…

 

כבר לפני שהוא נולד – אתם מוכנים??

עוד בטרם לידת הילד הראשון, ובמיוחד אם מדובר בילד ראשון, אנחנו מדברים על הוצאות של עשרות אלפי שקלים עבור זוג ממוצע. ההוצאות של לפני הלידה כוללות בגדי הריון, הכנת החדר (סיוד, צביעה, וילונות ואביזרים, וכדומה), רכישת הריהוט הנדרש לתינוק (עגלה, מיטה, עריסה, שידת החתלה, לול, אמבט תינוקות, וכדומה), רכישת הציוד הנדרש לתינוק (בגדים, חיתולים, מצעים, אביזרים לאמבט, צעצועים, ועוד… ועוד…), וכדומה. זוג ממוצע יוציא על חבילות לידה, הכנת החדר ורכישת ריהוט מעל 10,000 ש"ח – אבל, כמובן, שזו לא חובה. ניתן להוזיל משמעותית את הרכישות שלפני הלידה אם מצליחים לקבל רהיטים מאימהות בהשאלה, רוכשים רהיטים מיד שניה (אפשר לרכוש מזרן תינוק חדש, אך מיטה מיד שניה) וגם – מוותרים על מה שלא צריך (למשל – רבים מספרים ששידת החתלה היא רהיט מיותר). עריסה לתינוק, למשל, אפשר להשכיר או לשאול לשלושה או ארבעה חודשים מעמותת "יד שרה".

 

שלוש השנים הראשונות – 100,000 ש"ח. לפחות.

שלוש השנים הראשונות הן יקרות במיוחד, בשל הצרכים הייחודיים של התינוק – בשנה הראשונה שי להחליף לו מלתחה בכל שלושה חודשים (וזה אם העונות מסונכרנות עם קצב הגדילה של התינוק שלכם – אחרת, תמצאו את עצמכם מחליפים לו מלתחות לעיתים קרובות יותר); ורכישת חיתולים חד פעמיים, מגבונים לחים, תחליפי חלב אם (תמ"ל) והוצאות ייחודיות אחרות מכבידות על ההוצאות המשפחתיות באופן משמעותי. רכישה של צעצועים, כיסאות בטיחות לרכב (שגם אותם צריך להחליף פעם אחת בדרך כלל בשנים הראשונות – מכיסא תינוק למושב בטיחות לפעוטות – הנוסעים כשפניהם קדימה אל כיוון הנסיעה), עגלה חדשה (מסוג טיולון), ועוד – כל אלה הן הוצאות משמעותיות.

 

בנוסף – אנחנו מכניסים את התינוק או הפעוט למסגרת, בדרך כלל בשלב כלשהוא במהלך התקופה. עד גיל שלוש המסגרות לפעוטות אינן מסובסדות, והעלות משתנה בכל הארץ אבל היא עומדת על כ – 2,800 ש"ח בממוצע. אם כן, רק עלות הפעוטון לבד – 33,600 ש"ח לשנה – 89,600 ש"ח עבור משפחות בהן התינוק נכנס למסגרת עם תום חופשת הלידה בתשלום (12 שבועות) ובעלות חודשית ממוצעת.

 

הפעוט הגיע לגיל המקנה לו השתתפות במסגרות חינוך עירוניות? זה לא סוף הסיפור!

החל מגיל שלוש, ילדים בישראל זכאים להשתתף במסגרות עירוניות בתשלום שנתי מופחת, בתנאי שהם גמולים. חשוב שתדעו, שמערכת גני הטרום-טרום חובה אינן נותנות מענה הולם עבור ילדים שאינם גמולים, מכיוון שצוות הגן הוא מצומצם.

 

אז התשלום הגבוה עבור מסגרת פרטית הוא מאחוריכם – אבל מה עם צהרון? אם אתם נדרשים "למצוא סידור" לפעוט גם לשעות הצהריים – הוסיפו כ 1,500 ש"ח לתקציב, עבור צהרון בו יקבל הפעוט ארוחה חמה, ומסגרת להעביר בה את הזמן עד שתחזרו הביתה. בגילאים האלה, עלויות נוספות יהיו בעיקר עלויות על בילויים (ג'ימבורי, פארקים, וכולי), צעצועים ומשחקים. חישבנו לפי 2,500 ש"ח בממוצע לחודש – סה"כ עוד 30,000 ש"ח בשנה.

 

מגיל 6 – ההוצאות יורדות

על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אנחנו "מבזבזים" בממוצע כ – 25,000 ש"ח לשנה בגידול תינוקות עד גיל שנתיים, בממוצע 50,000 (!) ש"ח על פעוטות עד גיל 5, ומשם – ההוצאות יורדות עד לממוצע של 30,000 ש"ח לשנה בגילאים 5-18. על מה אנחנו מוציאים 30,000 ש"ח לשנה, בילדים המשתתפים ברוב המכריע של המקרים במסגרות של חינוך חינם? על חוגים, שיעורים פרטיים, ביגוד, בילויים, גאדג'טים (כן, לילדים שלנו יש סמארטפונים באלפי שקלים, בממוצע מגיל 8), ועוד.

 

עלות גידול ילדים בשורה התחתונה – כמה זה יוצא?

בחישוב גס, אנחנו מגיעים להוצאות של מעל חצי מליון ש"ח לילד -וזה מבלי שלקחנו בחשבון הפסד ימי עבודה, הוצאות על מחיה (מגורים, אוכל, חימום,מיזוג), והוצאות מיוחדות, כמו נסיעות לחו"ל, טיפולי שיניים, חגיגת בר/בת מצווה, והוצאות גדולות אחרות שאולי תבחרו לעשות עבור ילדיכם. חשוב לציין, שבמרבית המקרים הילד הראשון, הבכור, הוא ה"יקר" ביותר, מכיוון שבילדים הבאים כבר יהיה ברשותכם חלק ניכר מן הציוד, ואולי גם הביגוד והאביזרים עבורו.

 

לסיכום, לאחרונה קראנו כי יש הבדל באיכות החינוך שמקבלות משפחות המקצות לתקציב החינוך שלהן משאבים גבוהים יותר. זו אמת כואבת – ככל שנשקיע יותר בילדים שלנו, ככל שנחשוף אותם ליותר חוויות, מידע, ונפתח בהם יותר יכולות – כנראה שנגדיל את הסיכויים שלהם לגדול למבוגרים יעילים לחברה, בעלי חיים מספקים ויכולת ליצור לעצמם עתיד מזהיר. כבר בשלב תכנון המשפחה, מומלץ לקחת בחשבון, כי גידול ילדים מצריך משאבים כלכליים מרובים – וכל המרבה, כך זה ניראה, הרי זה משובח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme