כל מה שחשוב לדעת עבור מיסוי ופנסיה לעצמאיים ב 2017

טליה פלד-נתנאל5 דקות קריאה
שתף:

 כ- 400 אלף איש המהווים 12.5% מכלל מועסקי המשק הם עצמאיים בארצנו. בתחילת שנת 2017 התקבלו מספר חוקים העלולים לשנות את שורת הרווח התחתונה עבורם.

 

רפורמה במדרגות המס

כחלק מהמדיניות “החברתית” של ממשלת נתניהו ובהתאם למדיניות כחלון, שר האוצר, הועברה  רפורמה בה חלים שינויים בחישוב מדרגות המס. הרפורמה הגדילה את מרווחי המס שלפיהן מחושב מס הכנסה, כך שמדרגת המיסוי השנייה תחל משכר של 6,221 שקלים ולא כפי שהיה עד כה 5,221 שקלים. כמו-כן, מדרגת המס הרביעית תתחיל ב- 14,321 שקלים, ולא כפי שהיה עד כה 13,861 שקלים. בנוסף, מי שהשתכר עד 20 אלף שקלים ישלם כמה עשרות שקלים פחות בכל חודש למס הכנסה. במדרגת המס השלישית שבין 8,912 שקלים ל- 14,320 שקלים הופחת המס מ- 21% ל- 20%. עבור שכבת הביניים מדובר בתוספת של כמה מאות בודדות של שקלים בכל חודש. הפגיעה הכלכלית תירשם למי שמשתכר החל מ- 60,000 שקלים, שיצטרך לשלם עוד 200 שקלים בכל חודש.

 

פנסיה חובה לעצמאים

החל מה- 1.1.2017 מחוייבים כל העצמאים בישראל להפריש לחסכון פנסיוני עבור הכנסה של עד חצי מהשכר הממוצע במשק. כלומר העצמאים יצטרכו להפריש לפחות 4.45% משכרם לחיסכון פנסיוני. חשוב לשים לב שהשכר הממוצע במשק מתייחס לנתון שמגדיר הביטוח הלאומי, ולא להגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

חובת החוק חלה על כל עצמאי מגיל 21 עד גיל 60 שפעיל כעצמאי למעלה מחצי שנה. החוק נועד בעקרון להגן על עצמאים שאינם זכאים לדמי אבטלה. מאחר והעצמאים יוכלו למשוך חלק מהחסכון הפנסיוני במצב של חוסר הכנסות או סגירת העסק.

 

במקביל לחובת החיסכון לפנסיה, שינתה המדינה את שיעור הפרשות העצמאים לביטוח לאומי, והוגדל אחוז ההפקדה לפנסיה המזכה עצמאים בהטבת מס מ- 16% ל- 16.5%. כמו-כן, נוספה הטבה בהפקדות עד 4.5% לקרן השתלמות, שיוכרו כהוצאה מוכרת, זאת מבלי שהעצמאים יצטרכו להפקיד 2.5% קודם לכן כפי שהיה עד כה.

 

מי שחושב שהמדינה תשלם עבורו בגיל מבוגר פנסיה, חשוב שידע שקצבת הזיקנה מהביטוח הלאומי נעה בין 1,500 ל- 2,200 שקלים לחודש, ואינה מאפשרת מחייה בכבוד. גם הפרשה לפנסיה בשיעור המינימאליים הקבועים בחוק, לא תיצור לכם קצבת פנסיה שתאפשר שמירה על רמת הכנסתכם הנוכחית. כדי להגיע לקצבה ראויה, יש לחסוך לפחות את הסכומים המירביים המקנים הטבות מס, כלומר 16.5% מההכנסה החייבת.

 

אחד הדברים המאפיינים עצמאים רבים הוא הקושי לחזות את סכומי ההכנסה וההוצאה השנתיים. כדי להתמודד עם הקושי, מומלץ לבצע הפקדה חודשית או רבעונית מינימלית של כמה מאות שקלים, ולהשלים את ההפקדה בהתאם להכנסה החייבת בסוף השנה. או לחילופין, להפקיד בהתאם להכנסה  המוערכת, ולבצע תיאום בסוף השנה. וכמובן, תמיד קיימת האפשרות להפקיד לקראת סוף השנה סכום נוסף. בכל מקרה, אם הפקדנו פחות מדי ולא תיאמנו, נחוייב בקנס של 500 שקלים. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme