כמה עולים לנו הפקקים שאנחנו יושבים בהם כל יום?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

 

מציאות פקקי התנועה הולכת ומחמירה מדי שנה. עומס התנועה בכבישים הינו אחד הסיוטים הגדולים של מדינת ישראל. כמעט ובלתי אפשרי למצוא נהג שלא מאבד עשתונות לאחר נסיעה מורטת עצבים והשתרכות אחר שיירת רכבים שנעה במהירות שאינה עולה על 20 קמ"ש ועוצרת לכדי עצירה מוחלטת מספר פעמים בדקה. בואו נראה כמה עולה לנו עמידה יומיומית בפקקי ישראל.

 

נוסעים לעבודה בשעות שיא

מרבית מקומות התעסוקה מתרכזים באזור מרכז הארץ ובמספר ערים גדולות נוספות דוגמת: ירושלים, חיפה ובאר שבע. מציאות זו מאלצת מספר לא מבוטל של נהגים לצאת לעבודה מדי יום ביומו מאזורי פריפריה ולחזור הביתה בשעות הצהריים המאוחרות. אם כך, אין זה מפתיע כי הזמנים העמוסים ביותר בכבישים אלו השעות 07:00-09:00 ו-15:30-17:30. לא נשכח כי ישראל היא מדינה קטנה עם מרחקים קטנים יחסית בין עריה המרכזיות. למשל, המרחק בין חיפה לתל-אביב ובין אשדוד לתל-אביב עומד על 90 ו-50 ק"מ בהתאמה. רכב הנוסע בכביש מהיר או בכביש בין-עירוני במהירות מרבית המותרת יכול לעבור מרחקים בסדרי גודל אלו בחצי-שעה עד שעה. בפועל, ישראלי העובד באזור המרכז מבלה בכבישים בערך 3-4 שעות ביום בממוצע: שעה וחצי שעתיים לכל כיוון.

 

מחירי דלק ותחזוקת רכב

בואו נעשה קצת מתמטיקה. מחיר לליטר בנזין אוקטן 95 עומד על 6.16 ₪ בשירות עצמי. תדלוק של מיכל מלא ברכב פרטי מחירו כ-300 ₪. ישראלי המבלה בכבישים 3-4 שעות ביום יתדלק כ-4-5 פעמים בחודש, כלומר, סך הוצאות הדלק שלו יסתכמו ב-1,200-1,500 ₪ לחודש.

 

כידוע, צריכת הדלק של הרכב מושפעת מגורמים רבים, בעוד אופי הנהיגה נמנה בין הגורמים המשפיעים ביותר על תצרוכת הדלק. נסיעה במהירויות קבועות, בלא עצירות ותוך הימנעות מבלימות פתאומיות ותכופות והאצות מהירות היא החסכונית יותר. למשל, צריכת דלק בנסיעה בכביש בין-עירוני במצב של תנועה זורמת יכול לעמוד על 5-6 ליטר דלק ל-100 ק"מ. לעומת זאת, בכביש בין-עירוני פקוק יכולה הצריכה הכוללת ל-100 ק"מ להגיע ל-10 ליטר ומעלה – כלומר, פי שניים מצריכת דלק רגילה.

 

לצורך המחשה ניקח נהג הנוסע כל יום הלוך ושוב מאשדוד לתל-אביב (50 ק"מ לכל כיוון). במצב של עומס תנועה צריכת הדלק תהיה 10 ליטר ל-100 ק"מ, כלומר, ישלם הנהג 61.6 ₪ לדלק ברמה יומית. נכפיל את הסכום במספר ימי עבודה בחודש (22) ונקבל מחיר דלק של 1355.2 ₪ בחודש. לעומת זאת, במצב של תנועה זורמת היה מוציא אותו נהג סכום חודשי של 677.6 ₪ בלבד – בדיוק חצי, בהנחה שצריכת הדלק שלו ל-100 ק"מ תעמוד על 5 ליטר.

 

זאת ועוד, רכב המבלה שעות רבות בכביש ועובר מדי יום קילומטרים רבים מצריך תחזוקה שוטפת שעלותה השנתית עשויה להגיע לאלפי שקלים בשנה. דפוס נהיגה בתנאיי עומס גורם לבלאי מהיר יותר במערכות הרכב – מה שמגדיל את הסיכוי לשחיקה מהירה יותר ולעלויות תיקונים גבוהות יותר.

 

זמן מבוזבז

פרט למחיר הכפול שהנהג הישראלי משלם על הדלק בעקבות עמידה בפקקים. יש לזכור את הזמן הרב שמתבזבז לשווא במהלך שהייה בדרכים. בואו נחזור לחשוב במונחים של כסף. שכר ממוצע במשק הישראלי נכון לשנת 2017 עומד על 9,500 ₪ בממוצע, כלומר כ-52 ₪ בשעה. נהג המבלה שעתיים ביום בנהיגה מפסיד 104 ₪ ליום ו-2,288 ₪ בחודש: סכום שהיה מרוויח אילו היה ממיר את שעות הנהיגה בשעות עבודה. בהתאמה, אדם הנוהג 4 שעות מדי יום מפסיד 4,576 ₪ בחודש. אמנם על פי החוק מחויבים המעסיקים לשלם לעובדיהם הוצאות נסיעה, אך סכומים אלו אינם מתקרבים אפילו לגובה עלויות הנסיעה שמשלם העובד (מחיר דלק, תחזוקה שוטפת של הרכב וזמן מבוזבז).

 

צפיפות אוכלוסין ורמת מינוע בעלייה

מהממצאים שלעיל משתמע, כי נהג ישראלי ממוצע משלם על עמידה בפקקים אלפי שקלים בחודש. ללא ספק, זוהי תמונת מצב מאכזבת. למרבה הצער, גם התחזיות לעתיד אינן אופטימיות: במהלך 50 שנים הקרובות צפויה אוכלוסיית ישראל להכפיל את עצמה מ-8 ל-15.8 מיליון תושבים. נכון להיום, נוסעים בכבישי ישראל יותר מ-3 מיליון רכבים (מתוכם 2.5 מיליון רכבים פרטיים). רמת המינוע בארץ מתאפיינת בצמיחה שנתית עקבית ויציבה של כ-3%. כלומר, בעוד 50 שנה מספר הרכבים שעל הכביש יעמוד על 13 מיליון (!).

 

פרט לעלויות המופרזות שנהג ישראלי נאלץ לשלם מדי חודש כפועל יוצא ממצב הפקקים בארץ, הבא לא נשכח את רמת זיהום האוויר והנזק הסביבתי הנגרם עקב זאת. נראה כי זה הזמן לחשוב על פתרונות למציאות הפקקים בישראל, זאת לפני שהסרט הרע יהפוך למופע אימים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme