שקלים, דולרים או אירו – באיזה מטבע כדאי להחזיק ב- 2017

טליה פלד-נתנאל5 דקות קריאה
שתף:

 

ב-20 לינואר 2017 הושבע נשיא חדש בארצות הברית, אבל את השפעת בחירתו על הכלכלה העולמית, והאמריקאית בפרט, אפשר להרגיש כבר בימים אלו. הנה כמה מתחזיותיהם של כלכלנים מובילים על הדולר, האירו והשקל שיעזרו לנו להחליט באיזה מטבע כדאי להחזיק.

 

הדולרבחזרה לשנות ה-80

לפי כל התחזיות הדולר הולך להיות המטבע המנצח לשנת 2017. בנובמבר האחרון הוציא בית ההשקעות מיטב דש תחזית לפיה: “צפוי שיפור ניכר בקצב הצמיחה בכלכלה האמריקאית בשנת 2017. הצמיחה הפרטית בארה”ב ממשיכה להיות מובלת בעיקר על ידי הצריכה הפרטית”, בנוסף חזה כי: “צפוי שיפור במצב הפיננסי של הצרכנים האמריקאים”, מה שלדבריו יביא לגידול בצריכה. לפיכך, הוא מסכם את תחזיתו בדברים: “אנו מעריכים שבשנה הבאה יהיה שינוי חיובי בהשקעות בכלכלה האמריקאית”.

 

ואכן, המגמות העיקריות שמשפיעות כעת על המסחר בדולר הן ציפיות השוק מדונלד טראמפ. השווקים העריכו בחיוב את תוכניתו של טארמפ להגביר השקעה בתשתיות, והדבר השפיע על המסחר מאז הבחירות. יתרה מכך, לפי הערכתו של יאן האטזיוס, הכלכלן הראשי של גודלמן זאקס שקבע כי במהלך 2017 הדולר יהיה שווה בערכו לאירו. הוא מסביר את ההערכה הזאת בעובדה כי לארה”ב ולאירופה מדיניות הפוכה בכל הקשור לריביות. בעוד שבארה”ב צפויות להיות שלוש העלאות בריבית השנה, ככל הנראה החל ממרץ הקרוב. באירופה, צפוי הבנק המרכזי להשאיר את הריבית על כנה בתקופה הקרובה. להערכה זו שותף גם סטיבן אנגלנדר, נשיא הבנק של סיטי גרופ, שהגדיל לעשות וטען כי אם  טראמפ יוציא לפועל את תוכניתו הרי שאנו צפויים לראות את שער הדולר מזנק לגבהים שלא נראו כמותם משנות ה-80.

 

האירו, הברקזיט ושאר המלחמות

אי אפשר להתעלם מהעובדה שבעוד הציפיות מהדולר הן כה גבוהות, הרי שהאירו הופך להיות שק החבטות בכל התחזיות הכלכליות. לא רק שהאירו דישדש במהלך השנה האחרונה, הרי שכל המעריכים מדברים על המצב הפוליטי הרעוע באירופה, כפי שמציינת יוליה מסלוב מבית ההשקעות אינפיניטי: “באירופה השנה תהיה שנת בחירות במספר מדינות. כאשר ה- Brexit ומשאל העם באיטליה עלולים ליצור תגובת שרשרת ובכך להשפיע על כל אירופה”.

 

למרות שישנה גם סברה אחרת הטוענת כי מחיר המניות האירופאיות המצוי בשפל עשוי למשוך משקיעים חדשים, שעשויים להביא לעלייה בשער האירו.

 

ואיפה אנחנו?

בסוף דצמבר התבשרנו כי בנק ישראל החליט להותיר את הריבית לחודש ינואר 2017 ללא שינוי, ברמה של 0.1%.  ואכן, אי העלאת הריבית ופעולות נוספות של הבנק מביאות את המשק לצמיחה מתונה. ההערכות מדברות על צמיחה בגודל של 3.5%. לפי מדדים שונים נראה כי מצבו של השקל עתיד להיות יציב ואף לעלות. קחו לדוגמא את מדד הביג מק המבוסס על שווי כוח הקנייה. לפי מדד זה הדולר נסחר ברמה הגבוהה ב- 17% מרמתו האמיתית, ואילו השקל נסחר ב- 13% פחות משערו האמיתי. אז יש לאן לשאוף.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme