אלה הם המקצועות בשוק התעסוקה שצפויים להיעלם בעשור הקרוב

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

אז החלבן הוא כבר היסטוריה, ביחד עם מוכר הקרח, והבנו שקריירה כשען, סנדלר, נהג קטר או חייט הם כבר לא בדיוק מה שיביא לכם את המיליונים. שוק התעסוקה היום, מציע שפע של תחומי עיסוק – אבל מעל 80% מהאוכלוסייה בעולם המערבי נדרשת להתמודד עם רכיבי מחשוב כחלק אינטגראלי מן המשרה שלהם ביום יום. שינויים צפויים במיכון עתידי של משרות שהן כיום פופולאריות, כמו גם שינויים בהרגלי הצריכה, צפויים להפוך מקצועות שונים להיסטוריה. השאלה היא –  מה יהיו השינויים בשוק התעסוקה בעוד עשרים שנים מהיום, מה יהיו אז המקצועות שישלטו בכיפה, ואיך אנחנו יכולים כיום לכוון לקראת קריירה מצליחה ומספקת, שתשתמש אותנו עד שנפרוש?

 

השינויים הצפויים בשוק התעסוקה – מקצועות פחות פיזיים, ויותר מנטאליים

אי אפשר לדעת בוודאות מה יהיו השינויים בשווקי התעסוקה השונים במהלך שני העשורים הקרובים, אולם מומחים בתחום מעריכים כי מרבית המקצועות הנדרשים למעורבות פיזית (כמו נהגים ונהגי רכב כבד, סדרני סחורה, מנהלי מחסן ומחסנאים, אנשי אבטחה, וכדומה) ייעלמו מן העולם. גם חלק מהמשרות השירותיות (כמו משרות אדמיניסטרציה, אנשי קבלה, מזכירות, וכדומה) יפחתו משמעותית (בשל ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, שתדע למיין, לתת מענה מושלם, ולנהל מערכות מורכבות באופן נטול שגיאות). מה שיישאר הוא המקצועות הנדרשים להתמחות מרובה, המקצועות שלא ניתן ליצור מהם אלגוריתם פשוט ולאפשר לרובוט או מערכת מחשוב לבצע אותם במקום. אפילו חלק ממקצועות הרפואה צפויים להיעלם – ואולי במקום רופא המשפחה, בשנת 2037 נפגוש מערכת ממוחשבת אשר תדע לסרוק את הנתונים הפיזיולוגיים שלנו ולפלוט מרשם מדוייק לתרופות.

 

מה כן? מחשוב, הרבה מחשוב

כנראה שאלה מבינינו שיעסקו בפיתוח מערכות מתקדמות, ימשיכו לחוות שוק עבודה תוסס וחי, וכל זמן שהעובד שומר על חדשנות טכנולוגית ועל היכרות עם כלים עדכניים – לא תחסר לו עבודה. בגילאים המתקדמים יותר, אנחנו מוצאים שעובדים מתקשים לשמור על קצב ההתחדשות של הכלים הטכנולוגיים, אז עובדים אלה צפויים להתקדם למשרות ניהוליות ולהעניק את ההיבטים הכלל מערכתיים של מערכות הפיתוח, כמנהלי צוותים של מפתחים צעירים ומעודכנים.

 

אתם תתחרו נגד מפתחים – מכל העולם

העתיד צופן בחובו פחות מפגשים אישיים ופחות דגש על מיקום גיאוגרפי, ביחס להתמחות מקצועית. אם כיום האפשרויות לנהל צוותי עבודה הממוקמים במדינות שונות היא מסורבלת – בעתיד זה כנראה יהיה פשוט מאוד – פשוט כמו לנהל צוות עובדים מקומי. לכן, העבודות הנחשקות באמת יהיו אלה שעליהן יתחרו מספר רב של עובדים, וקצב ההתמחות בשינויים יצטרך, כנראה, להיות גבוה.

 

כנגד החיסרון של תחרות גבוהה על המשרות הנחשקות מסביב לעולם, חשוב לזכור שתי נקודות שאולי הופכות את החיסרון ליתרון – האחת היא, שגם אתם תוכלו להגיד מועמדות למשרות מבלי להתייחס למיקומן הגיאוגרפי (כלומר, הרבה יותר היצע של משרות); והשנייה היא – שתוכלו לבחור איפה אתם נמצאים, ואפילו להתנייד תוך כדי העבודה. אם אתם מאלה המבלים שעתיים בכבישים בכל יום, בנסיעות הלוך וחזור לעבודה – בעתיד, נסיעות אלה יהיו חלק מההיסטוריה.

 

משרות הדורשות חשיבה מחוץ לקופסה הן משרות שלא יעברו אוטומציה

אין ספק, שמכונות אוטומטיות, רובוטים ומכשור מתקדם יהפכו את החיים שלנו ממוכנים הרבה יותר,  כבר בשנים הקרובות. עם זאת, כל משרה הנדרשת ליצירתיות, תשמור כפי הנראה על השוק שלה והעובדים בה ימשיכו ליהנות ממשרות רבות ומגוונות. דוגמה אחת לתחום עיסוק הורש יצירתיות היא כמובן תחום השיווק, ובעוד היבטים רבים של התחום (כמו מכירות) עשויים להפוך ממוכנים – את החשיבה עצמה, קשה יהיה למכן.

 

משרות טיפוליות, בהן אדם רוצה לראות אדם שאכפת לו

עוד סוג של משרות שכנראה לא יוחלף, הוא המשרות הטיפוליות – משרות כמו סיעוד, פיזיותרפיה, חינוך, וכדומה. זה לא בגלל שאי אפשר למכן משרות אלה – זה בגלל שניתן להניח שעל אף הקדמה, היכולות ואפילו החיסכון במשאבים – אנשים ימשיכו לרצות לקבל יחס אנושי מאנשים אחרים. כבר היום אנחנו רואים איך האינטראקציה הבין-אישית שלנו פוחתת. למשל – אם פעם על מנת להכיר בן זוג היינו יוצאים ל"דייטים" – היום אנחנו פוגשים אותם באופן מקוון. אפילו לסופר-מרקט אנחנו בקושי הולכים – וכמות ההזמנות המקוונות רק תלך ותעשה גדולה יותר, עם תהליך הזמנות מתוחכם יותר, למשל ישירות מן המקרר לחנות. אבל יש מקומות שבהם צופים המומחים שהדרישה תהיה להשאיר את הגורם האנושי מעורב. חשוב לציין, כי מקצועות טיפוליים, חינוכיים, ובין אישיים אלה הם מקצועות שבדרך כלל מאויישים על-ידי נשים, מה שאומר שאחוזי האבטלה בקרב מקצועות שהצורך בהם יירד – יהיו גבוהים יותר אצל גברים.

 

אתם תמיד תהיו טובים במה שאתם אוהבים

כנראה שהשורה התחתונה במאמר זה הינה שהעובדים חייבים לשמור על יתרון תחרותי, לבחור במקצוע שיש בו יצירתיות או היבטים של יחס בין אישי, ולשמור על יתרון תחרותי הן ביצירתיות, ניסיון ותהליכי עבודה – והן בחדשנות מבחינה טכנולוגית. כנראה שהדרך הטובה ביותר לשמור על האטרקטיביות שלנו כעובדים ביחס לעולם כולו, הוא לעסוק במה  שאנחנו נמשכים אליו באופן טבעי. אל תזלזלו בצורך לשמור על עצמכם מעודכנים, ליצור קשרים עסקיים ולשמור על כל האפשרויות פתוחות – זה עשוי להוכיח את עצמו לאורך הקריירה שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme