גמל נט – מה יכולה מערכת השוואת קופות הגמל לעשות עבורכם?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
גמל נט
שתף:

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון כפופה למשרד האוצר ופועלת על מנת לאסוף ולהציג נתונים אודות מוצרים פיננסיים, כגון ביטוח חיים, ביטוח מנהלים, קרנות פנסיה וקופות גמל. באמצעות מערכת גמל נט ניתן להפיק דוחות לצרכי מעקב אחר ביצועי קופת גמל מסוימת כמו גם להשוות בינה לבין קופות אחרות ומדדים מתחום שוק ההון (כגון ת"א 25, ת"א 100, תשואות אג"ח ממשלתיות ועוד).

 

מערכת גמל נט החלה לפעול בשנת 2008, בד בבד עם מקבילותיה ביטוח נט (חולשת על תחום ביטוחי החיים וביטוחי מנהלים) ופנסיה נט (נתונים והשוואה בין קרנות פנסיה).

 

הנתונים המצויים במאגר מערכת גמל נט הם כאלה שהצטברו משנת 1999 ואמינותם מובטחת היות ומדובר בנתונים שהמוסדות הפיננסיים מחויבים עלפי חוק להעביר למשרד האוצר.

 

גמל נט

 

שלוש המערכות (גמל נט, ביטוח נט ופנסיה נט) הוקמו במטרה להבטיח שלקהל החוסכים באפיקים ארוכי הטווח השונים, להם נכונה השפעה משמעותית על חייהם, יהיו את הכלים לבחון את תפקודן של קרנות פנסיה, קופות גמל ופוליסות ביטוח אותן בחרו לעצמם תוך עריכת השוואה למוצרים מקבילים, בין אם של אותה חברה (חברת ביטוח או בית השקעות מסוימים) או של מוסד פיננסי אחר.

 

עבור מי שהינם עמיתים בקופת גמל כזו או אחרת ומעוניינים לבחון את ביצועיה ולברר כמה היא עולה להם (דמי ניהול ועמלות) אספנו מידע וטיפים שיסייעו לכם להפיק את המרב ממערכת גמל נט אשר בכוחה לספק לכם תמונה מקיפה וברורה אודות קופת הגמל שלכם, כולל מצבה בהשוואה לקופות מתחרות והישגיה בהשוואה למדדים רלוונטיים משוק ההון.

 

5 פרמטרים מרכזיים משמשים להערכת ביצועים

תוך עריכת היכרות בסיסית עם מערכת גמל נט תיתקלו בחמישה פרמטרים המשמשים לתיאור ביצועיה של קופת הגמל כמו גם השוואתם לאלה של קופות מקבילות ומדדים רלוונטיים משוק ההון. 

 

אולי השימושיים ומאירי העיניים ביותר הם נתונים אודות תשואת הקופה. גמל נט יכולה להציג תשואה חודשית ותשואה מצטברת (שלוש שנתית, חמש שנתית או לפי תקופה מוגדרת על ידי המשתמש). ניתן לקבל נתוני תשואה בתצוגה גרפית או בטבלאות.

 

פרמטרים חשובים נוספים הם מדד אלפא (המעיד על יכולת הקופה להשיג תשואה גבוהה מזו הממוצעת בשוק), מדד שארפ (ככל שערכו גבוה יותר רמת הסיכון שרשאים מנהלי הקופה ליטול גבוה יותר), דמי ניהול, מדד נזילות (מעיד על יכולת לממש נכסים במהירות בעת הצורך) ויתרת נכסים (ככל שנכסי הקופה גדולים יותר יציבותה מובטחת יותר ואמינותה בעיני הציבור גבוהה יותר).

 

יצירת דו"ח

במערכת גמל נט ניתן להפיק דוחות משני סוגים, דוח תשואות ודוח השוואה למדדי שוק. כדי להפיק דו"ח תצטרכו לבחור תחילה בין שתי אפשרויות אלה רק אז תתבקשו להזין פרטי הקופה, פרטי קופות אחרות אליהן רוצים להשוות והתקופה עבורה אתם מעוניינים להציג נתונים. 

 

גמל נט - מיי גמל נט

 

תרשימים וטבלאות

לאחר שהגדרתם במערכת גמל נט את סוג הדו"ח בו אתם מעוניינים ומילאתם את כל הפרמטרים הנחוצים להשלמת השאילתה יוצגו בפניכם הנתונים שביקשתם בשלוש דרכים, תרשים גרפי ויזואלי, טבלה בה נתונים מצטברים וטבלה בה פירוט חודשי לתקופה המבוקשת.

 

ניתוח הנתונים עם מערכת גמל נט

לאחר הפקת דו"ח גמל נט המרכז בצורה נוחה את הנתונים צריך לדעת איך לקרוא אותם ולהפיק מהם לקחים. 

 

חשוב לא להתרשם יתר על המידה מקופות שהניבו תשואות גבוהות במהלך פרק זמן קצר, במקרים רבים לאחר עליות חדות מגיעה גם ירידה. יש לבחון את הנתונים עלפי תקופה ארוכה, זכרו שמדובר באפיק חיסכון ארוך טווח.

 

בדקו קופות נוספות של אותו מוסד פיננסי, חשוב שיהיו הישגים משביעי רצון בכמה שיותר מהן, קופה אחת מוצלחת אינה עדות מספקת לניהול חכם.

 

באופן כללי מומלץ להעדיף קופות גמל וותיקות ובעלות היקף נכסים גדול. אמנם, קופות חדשות נוטות להשיג תשואות טובות בתחילת הדרך אולם קיים סף מוכר של כ300 מיליון שקלים אשר ברגע שנכסי הקופה מגיעים אליו התשואה הממוצעת לאורך זמן נוטה לרדת. אם אתם שוקלים להצטרף לקופה בת שנתיים – שלוש עדיף לסנן החוצה (באמצעות הגדרה מתאימה במערכת גמל נט) את נתוני התשואות בששת החודשים הראשונים לפעילותה.

 

דמי הניהול הנהוגים בקופות גמל בארץ נעים בין 1.5% ל 2% (דמי הניהול המקסימאליים עלפי חוק), אם אתם עומדים לבצע הפקדה גדולה ניתן להשיג הנחה. בדקו באמצעות גמל נט מה גובה דמי הניהול הנגבים מכם מדי שנה והאם אלה עלו או ירדו עם השנים.

 

מדד שארפ שמערכת גמל נט מספקת הוא מדד חשוב המצביע על רמת הסיכון שמנהלי קופת הגמל רשאים לקחת כעם כספי העמיתים. מדד הנזילות עשוי להיות מתעתע, ככל שקופה מחזיקה יותר נכסים נזילים היא עלולה להיות יציבה פחות, יש להעדיף קופות עם מדד נזילות גבוה. 

 

מערכת גמל נט היא כלי מצוין עימו ניתן לבחון את תפקוד קופת הגמל שלכם ולהחליט אם היא אכן זו המשרתת אתכם באופן המוצלח ביותר. כיום קל לעבור מקופת גמל אחת לאחרת כך שכדאי לנצל את הכלים שמעניקה לנו גמל נט ולקבל החלטות מושכלות ששוויין הכלכלי עשוי להיות מרחיק לכת.

 

החבר'ה מלילה כלכלי מסבירים די טוב על מה מדובר

לאתר מיי גמל נט לחצו כאן

 

רוצה לקבל בחזרה את הכסף שלך דרך המסלקה?

כבר 28,587 אנשים עשו בדיקה לכספים אבודים במסלקה הפנסיונית

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme