שמונה תקנות כלכליות חדשות ב 2017 שחשוב שתכירו

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

עבור כל חוק שמחוקקת הכנסת נקבע מועד כניסה לתוקף, כשמדובר בחוקים ותקנות כלכליות בדרך כלל נקבע מועד זה ליום הראשון של השנה האזרחית החדשה הקרובה, זאת מפני שזהו התאריך הקובע בתהליכים רבים במשק, כולל כאלה מול רשויות המס. עם פרוץ שנת 2017 נכנסו לתוקפן שמונה תקנות כלכליות חדשות להם השפעה ישירה על חיינו. לא כל התקנות משפיעות על כולם אולם לפחות חלקן נוגעות גם לכם אישית. אספנו עבורכם מידע אודות שמונה תקנות אלה שחשוב שתכירו. 

 

1 – הגבלת שכר הבכירים
ניסיונות שונים נעשו במהלך השנים להיאבק בתופעת משכורות העתק שזוכים לקבל נושאי משרות בכירות בתאגידים פיננסיים (כגון בנקים מסחריים, חברות ביטוח גדולות, בתי השקעות, קרנות פנסיה וכד').

 

החל מינואר 2017 על שכרם של בכירים במוסדות פיננסיים המנהלים כספי ציבור, אם הוא עולה על 2.5 מיליון שקלים בשנה, יחול מס חדש בשיעור של 25%. עוד קובע החוק החדש שגובה המשכורת הגבוהה ביותר בחברה לא יהיה יותר מפי 35 מן השכר הנמוך ביותר בחברה. אמנם רק מספר מצומצם מאוד של אזרחים יושפעו ישירות מהחוק (בכירים המשתכרים מיליוני שקלים בשנה ועתידים לספוג ירידה של כ70% בשכרם) אולם תהיינה גם השפעות משניות, כך למשל ישנם ארגונים אשר בחרו להגדיל משכורות לעובדים זוטרים כדי להקטין את הקיצוץ במשכורות הבכירים.

 

2 – עליה בשכר המינימום
כבר בשנת 2015 החל מהלך להעלאת שכר המינימום בשלוש פעימות. בראשון לינואר 2017 תבוצע הפעימה השלישית ושכר המינימום החדש יעמוד על 5,000 לחודש (שפירושו שכר מינימום לשעה של כמעט 29 שח'). בסוף שנת 2017 תהיה עליה נוספת בשכר המינימום ל5,300 שקלים.
מדובר באחת התקנות הכלכליות המביאות עימן בשורה של ממש למאות אלפי עובדים במשק.

 

3 – מעמד הביניים נהנה מרפורמה במדרגות המס
רבות דובר על הנטל הרובץ על כתפי מעמד הביניים בישראל. תקנות כלכליות שונות נועדו להגביל נטל זה. מאז תחילת 2017 חל שינוי במדרגות המס כך שמי שמרוויחים עד 20,000 שקלים בחודש ישלמו כמה עשרות שקלים פחות למס הכנסה. מדרגת המס השנייה תחל מ6,221 שקלים (במקום 5,221) והמדרגה הרביעית מ14,321 (במקום 13,861). גם שיעור המס על הכנסות בסכומים שבין 8,921 ל14,320 (מדרגת המס השלישית) הופחת מ21% ל20% בלבד. מדובר בתקנה כלכלית שמיטיבה עם מקבלי שכר בינוני, נטל המס החודשי על מי שמשתכרים מעל ל60,000 שקלים יגדל בכ200 שקלים.

 

4 – יום חופש נוסף לעובדים בעלי וותק של פחות מחמש שנים
אין הרבה תקנות כלכליות שמטרתן לדאוג לעובדים שטרם צברו וותק במקום העבודה. בתחילת שנת 2017 נכנס לתוקפו שינוי לחוק חופשה שנתית המגדיל ביומיים את מספר ימי החופשה הצבורה השנתית לעובדים המועסקים פחות מחמש שנים באותו מקום עבודה. במקומות עבודה בהם נהוג שבוע עבודה של חמישה ימים יהיו זכאים עובדים כאלה ל12 ימי חופשה (במקום 10) והיכן שעובדים שישה ימים בשבוע מניין ימי החופשה המגיעים לעובד בכל שנה יעמוד על 14 (במקום 12).

 

5 – כל שקית ניילון בסופר תעלה 10אג'
אנו הישראלים משתמשים בלמעלה משני מיליארד! שקיות ניילון בשנה, כמחצית מהן כדי לשאת את המצרכים שרכשנו בסופר הביתה. תקנות כלכליות יכולות לשמש לעידוד התנהלות אחראית בתחום איכות הסביבה. מתחילת 2017 ברוב רשתות השיווק יגבו מאיתנו בקופה 10 אג' עבור כל שקית שנשתמש בה. אזרחים רבים עוברים לשימוש בתיקים רב פעמיים. הסכומים המשולמים עבור שקיות מועברים מרשתות השיווק אל קרן הניקיון במשרד לאיכות הסביבה.

 

תקנות כלכליות נוספות הנגזרות מחוק השקיות מחייבות את המשרד להגנת הסביבה להשתתף במימון תיקי נשיאה רב פעמיים המוצעים לאזרחים במחיר סמלי או כשי. 

 

6 – הפחתת זיהום משימוש ברכבים ממונעים
דוגמא נוספת לתקנות כלכליות שמטרתן שמירה על איכות הסביבה היא מיסוי על רכבים מזהמים. מדי שנתיים מעודכנות רמות הזיהום לפיהן מדורגים רכבים לצורך מיסוי. למי שרוכש רכב חדש בשנת 2017 מומלץ לתת דעתו לדירוג הזיהום של הרכב לאחר העדכון, עליה בדרגת הזיהום פירושה מיסוי גבוה במאות שקלים לשנה.

 

7 – פנסיה לעצמאיים
תקנות כלכליות המחייבות מעסיקים לדאוג להפרשת כספי פנסיה לכל עובד שכיר נכנסו לתוקף כבר בשנת 2008. מראשית 2017 מחויבים גם עצמאיים לנהל חיסכון פנסיוני. מי שהכנסותיהם מסתכמות בפחות ממחצית מהשכר הממוצע במשק יפרישו 4.45% לחיסכון, מי שמרווחים יותר יפרישו 12.55%. עדיין אין בשורה לעצמאיים בכל הקשור לתקנות כלכליות הנוגעות להבטחת הכנסה בתקופה של אבטלה במקרים של עסק עצמאי שנסגר.

 

8 – חיסכון לכל ילד
ישנן תקנות כלכליות אשר מטרתן להבטיח לכל ילד אפשרות להתפתח, ללמוד, לרכוש מקצוע ולהפוך לאזרח תורם היכול להרשות לעצמו חיי רווחה. תקנה מעין זו נכנסה לתוקפה בתחילת 2017 ומחייבת את המוסד לביטוח לאומי להפריש 50 שח' בכל חודש לחיסכון עבור כל ילד בעל אזרחות ישראלית ומתגורר בארץ. ההורים בוחרים את אפיק החיסכון (מבין כמה אפשרויות) ורשאים להוסיף 50 שח' נוספים מדי חודש מכיסם. עד גיל 18 יצטבר בחיסכון סכום של בין 20 – 40 אלף שקלים.

 

באופן כללי נראה שהמחוקק הישראלי מוציא תחת ידיו תקנות כלכליות שמטרותיהן ראויות. לא תמיד ניתן לצפות את השלכותיהן של תקנות כלכליות כמו גם את מידת יעילותן, ימים יגידו אלו מהתקנות שנכנסו לתוקפן בינואר 2017 אכן השיגו את מטרותיהן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme