תקנות כלכליות חדשות שכולנו נרגיש במהלך 2018

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
הוזלת כיסוי ביטוחי
שתף:

שנת 2017 היתה שנה מהפכנית בכל הקשור להתנהלות הכלכלית של כולנו. חוק אשראי הוגן, הוראת השעה "נטו הוזלות", מחיר למשתכן, קופת הגמל להשקעה שהפכה השנה מוצר ההשקעה הפופולארי, ואפילו עלייה נוספת של שכר המינימום הצפויה להשפיע על תלושי השכר של מרוויחי משכורת מינימום החל מינואר 2018 – ריכזנו עבורכם תקנות כלכליות שיביאו איתן שינויים שנרגיש כולנו במהלך השנה הבאה עלינו לטובה.

 

תקנות כלכליות והוראות שעה שמיטיבות עם האזרח
במהלך שנת 2017 נכנסו לתוקפן תקנות והוראות שעה המאפשרות הגדלה משמעותית של ההכנסה נטו לציבורים שונים בישראל

 

פורטלי ההשוואות והנתונים של משרד האוצר – לא תקנות כלכליות חדשות, אבל חשוב להזכיר

משרד האוצר פעל במהלך שנת 2017 והשיק מספר שירותים חשובים לכלל האוכלוסייה, בכלל אלה אתרי "הר הכסף" המסייעים לאתר חשבונות עו"ש וחסכונות שנשכחו (מעל 1.5 מיליארדי שקלים עוד ממתינים לבעליהם שם), והאתרים המבצעים השוואות הן בעלויות והן בטיב השירות של מוצרים בסיסיים, כמו מוצרי ביטוח בריאות וביטוח רכוש, בתצורה בסיסית קבועה וזהה עבור כל חברות הביטוח. עכל הממשקים האלה, נועדו על מנת לאפשר לנו, הצרכנים, לבחור את המוצר המתאים לנו ביותר, ליצור פלטפורמה בה נוח להשוות את הנתונים (במקום "ללכת לאיבוד" בין מסמכים בעלי שלל נתונים שקשה להשוות ביניהם), ולבחור נכון ולא פחות חשוב – זול.

 

תכנית "נטו משפחה" והוראת השעה "נטו הוזלות"

ניראה כי שר האוצר, מר משה כחלון, הקדיש מחשבה ומאמץ על מנת להכתיב תקנות כלכליות שיקלו על מעמד הביניים בישראל. באפריל 2017 נכנסה לתוקפה תכנית "נטו משפחה", שעיקרה תוספת של נקודות זיכוי בגין ילדים עד גיל 6, הפחתת מכסים על יבוא של מוצרי ביגוד והנעלה, הרחבה של מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי), ועוד. התוספת להכנסה נטו למשפחות בשנה – עשרות אלפי שקלים. הוראת השעה "נטו הוזלות" אפשרה הפחתה משמעותית של תשלומי מכס ומיסי קנייה על מוצרים כמו מוצרי ביגוד וטקסטיל, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, צעצועים, ומוצרי קוסמטיקה. מטרת הוראת השעה – "לגלגל" את אותן ההוזלות אל הצרכן.

 

חוק "אשראי הוגן"

חוק אשראי הוגן עוסק בהסדרת התחום הפרוץ של הריביות הגבוהות בהלוואות חוץ בנקאיות ובהלוואות מיידיות, הניתנות בישראל על ידי גופים כלכליים שונים, ובעיקר על ידי חברות האשראי. החוק החדש מסדיר ריבית מרבית המותרת לגבייה, הן על ידי הבנקים בהלוואות שהם מציעים ללקוחות, והן על ידי גופים חוץ בנקאיים המציעים הלוואות. חוק אשראי הוגן קובע ריבית מרבית להלוואות לתקופות קצרות או ארוכות, וכן ריבית מרבית לגבייה על פיגור בתשלומים.

 

תקנות כלכליות להסדרת האשראי
בין תקנות כלכליות חדשות ראוי להדגיש את חוק אשראי הוגן שאמור להסדיר את תחום הריביות ולהקל עלינו בכל הקשור לריבית על ההלוואות

 

הנחה בדמי הניהול למוצרי החיסכון

תקנות כלכליות בנוגע לגובה דמי הניהול הנגבים במוצרי חיסכון כמו ביטוח מנהלים, קופות גמל וקופות גמל להשקעה, וכדומה, אינן מבטיחות הגדלת ההכנסה בסכומים תלת ספרתיים – ועם זאת, מדובר בשינוי הוגן לשיטה בסגנון ה"מצליח" שהייתה נהוגה בבתי ההשקעות – הבטחת דמי ניהול נמוכים במיוחד לחוסכים חדשים, שתוקפה קצר והיא מתחלפת בריבית פחות אטרקטיבית מבלי שהלקוחות ערים לכך. כעת, בתי ההשקעות מחוייבים להציע את הריבית האטרקטיבית המוצעת ללקוחות חדשים למשך חמש שנים (לפחות).

 

איחוד חסכונות – חוסך לנו בדמי הניהול

במהלך שנת 2017 בוצעו שתי פעימות של איחוד חשבונות פנסיה פעילים עם חשבונות פנסיה לא פעילים של אותם החוסכים (לפי מספר זהות). דווקא החסכונות הלא פעילים לקראת הפנסיה, מאלו היו רבים בישראל (בעיקר עקב החלפת עבודה ו"זניחת" החיסכון לפנסיה שנפתח במקום העבודה הקודם), סבלו מתשלום דמי ניהול גבוהים במיוחד. איחוד חשבונות פנסיה לא פעילים עם כאלו שהם כן פעילים הפחית את תשלום דמי הניהול ואפשר ניהול קרן פנסיה יעילה יותר בסכומים גבוהים יותר, מה שיבטיח קצבה גבוהה ותר ממקור אחד עבור החוסכים בעת שיגיעו לגיל פרישה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme