וורן באפט – 5 שיעורים מן המשקיע הטוב בהיסטוריה בשוק ההון

עומר גלעדי5 דקות קריאה
וורן באפט
שתף:

"מה תעשה אם יש לך סוס שלפעמים הולך ולפעמים צולע?" שואל וורן באפט, המכונה גם "האורקל מאומהה", האדם המדורג מזה שנים רבות בעשירייה הפותחת של עשירי העולם, ומייד גם מספק תשובה – "בפעם הבאה שהוא הולך – מכור אותו".

 

וורן באפט, שנולד בשנת 1930 והיום, כשהוא בן 87 שנים, נחשב (עדיין) אחד המשקיעים המעניינים והמלמדים בעולם ואחד האנשים המהווים מקור השראה למשקיעים, מנהל עסקים והשקעות בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים (שווי ההון שלו נטו, נכון לתחילת שנת 2017, הוא מעל 5 מיליארדי דולרים) ומספר כי "תקופת ההחזקה המועדפת עליו היא נצח". לפניכם – השיעורים הכי חשובים בעיני וורן באפט, להצלחה כלכלית והשקעות רווחיות.

 

על ההיסטוריה של וורן באפט – מניין הגיע ומהם הכוחות שגחפו אותו קדימה

וורן באפט נולד ב – 30 לאוגוסט של שנת 1930, באומהה, נברסקה. אימו, אישה קשת אופי וממורמרת אשר אולי הותירה בו סימנים שהשפיעו על מדיניות ההשקעות הקשוחה שלו, ואביו, שהתחיל דרכו כברוקר ולאחר זמן לא רב הפך חבר בית הנבחרים, הרביצו בו ערכים ותורה – אולם את המשיכה של באפט הצעיר לעולם ההשקעות ניתן היה לזהות כבר בגיל צעיר. האגדה מספרת כי כבר בגיל שש "זיהה עיסקה" ורכש פחיות של קוקה קולה במחיר נמוך – אותן מכר ברווח עוד באותו היום, איש אינו יודע אם סיפור זה יש בו אמת, אולם נוכל לספר לכם כי את המניות הראשונות שלו, רכש וורן באפט הצעיר כבר בגיל 11. כבר כנער ידו היתה בכל והוא יזם מספר לא שגרתי של "עסקים" שמהם הרוויח, ביניהם "עסק" של מכירת כדורי גולף משומשים, מכירת עלון ובו סטטיסטיקות לחישוב רווחים פוטנציאליים על מגרש מירוצי הסוסים, והצבת מכונות משחק משומשות לבעלי עסקים. בגיל 25 פתח את החברה הראשונה שלו, חברה שעסקה בהשקעות פיננסיות – זאת, לאחר שסיים תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ותואר שני בכלכלה.

 

בשנת 1965, כשהוא בן 35, רכש את חברת הטקסטיל "ברקשייר האת'ווי" (שאז היתה שווה 19 דולר למניה) והפך אותה מחברת טקסטיל לחברת השקעות – ששווי המניה שלה כיום מעל 168,000 דולרים.

 

מדיניות ההשקעות של וורן באפט

וורן באפט מעיד על עצמו שהוא מעדיף השקעות לטווח ארוך. הוא מספר כי "הוא משקיע במניה במחשבה שמחר יסגרו את הבורסה לעשור" – כלומר, ההשקעה חייבת לעמוד בקריטריונים של אטרקטיביות להשקעה לטווחים ארוכים. בנוסף, סיפר באפט, כי הוא מעדיף להשקיע במניות של חברות "שכל אידיוט יכול לנהל אותן", מפני שבמהלך השנים בהן יחזיק את מניותיה של אותה חברה – עלול לקרות שאידיוט אכן ינהל אותה…

 

באפט מעיד על עצמו כי הוא מעדיף להיות "משקיע פחדן כשכל שאר המשקיעים שועטים קדימה, ומשקיע ששועט קדימה כאשר כל שאר המשקיעים פוחדים". השקעות במניות יציבות יחסית בתקופות בהן עלותן היתה נמוכה, היא הסיבה לכך שאנליזה של תיק ההשקעות של וורן באפט מאז 1970 מעלה כי השקעותיו הביסו את המדדים והיו רווחיות בממוצע פי שתיים באופן יציב ומתמשך.

 

באפט משתמש גם במינוף לצורך הגדלת התשואה על השקעות יציבות שערכן עולה לאט. ההערכה היא שחברת ההשקעות שלו, ברקשייר האת'ווי, מינפה את הונה בשיעור ממוצע של 60%, ובשל דירוג חוב אופטימאלי (AAA) יכלה ללוות כספים בריביות אטרקטיביות ולהשקיע באופן ממונף. אם כן, שלושת הרכיבים ב"מתכון" של וורן באפט להשקעות מוצלחות הם: השקעה לטווח ארוך, מינוף, וחוש עסקי מולד…

 

חמישה טיפים של זהב להשקעה מפי האורקל מאומהה

וורן באפט הוא לא רק משקיע מהטובים בעולם – הוא גם גורו השקעות המהווה השראה למשקיעים רבים. ספריו, הקלטות שלו, וההדרכות שהתפרסמו, מספקים מגוון של טיפים, טכניקות, וכלים להשקעה על פי שיטתו, המאפשרים לכל משקיע לבחון את צעדיו בהתאם למדיניות ההשקעות היעילה של וורן באפט. הנה חמישה טיפים להשקעה מוצלחת, מבין מדרשו של המשקיע הטוב בעולם:

 

1 – על מנת להשיג תשואות גבוהות, אתה לא חייב להיות מומחה. וורן באפט מציע לסרב תמיד להשקעות המבטיחות רווח מהיר או לא סביר, ולקחת את המאפיינים האישיותיים שלכם בחשבון. "אל תנסו "לחבוט מעבר לגדר" מסביר באפט, וממשיך ומדריך להעדיף השקעות פשוטות, שאינן מרגישות "גדולות מדי" ושבהן מסלול הרווחים הוא ברור (גם אם לא מאוד גבוה, באופן מיידי)

 

וורן באפט שיעור 1

 

2 – העדיפו את נתוני המיקרו על פני נתוני המאקרו, ואל תשקעו בכך באופן מוגזם. וורן באפט מספר כי לשקוע בנתוני השוק, סקירות נרחבות, היסטוריה ותחזיות – עשויים לבלבל יותר מאשר לאפשר נתונים ריאליים וברורים לבחינת המשך ההשקעה. מוטב להבין מה קורה בנקודת הזמן הזו בהשקעה שלכם, ולא לאפשר לנתונים רחבי היקף – שעשויים להיות מבלבלים – להסיח את דעתכם. בנוסף, ממליץ המשקיע מספר אחד בעולם, שלא להתמכר לבחינות שוק ולתחזיות בנוגע להשקעות שלכם. זה לא עוזר לבחון בלי סוף מה עשוי ההשקעות שלכם היו – הוא מספר. קחו סוף שבוע חופשי מהמעקב אחר תשואות ההשקעה שלכם, לטובת שלוות הנפש.

 

שיעורים בהשקעה וורן באפט

 

3 – השקיעו בנכסים שמתחת למחיר השוק. אין ספק שזוהי הטקטיקה שהייתה מרכזית בבחירת ההשקעות של וורן באפט, אשר צוטט אומר "משקיע אמיתי לומד לאהוב את ירידות הערך של השוק – מפני שהן אומרות שניתן שוב למצוא רכישות מוצלחות במחירים נמוכים".

 

ציתות מפי וורן באפט

 

4 – עבדו עם שותפים, והעדיפו כאלה שהם מנהלים טובים. לא הכל אתם צריכים לדעת בעצמכם, אומר וורן באפט. שיתוף פעולה עם משקיעים או מנהלים מוכשרים יגדיל את היכולת האישית שלכם ויאפשר להגיע לבחירות מדויקות יותר ותשואות גבוהות יותר.

 

משקיע וורן באפט

 

5 – השקיעו במניות מתוך הבנה שאתם תהפכו לבעלים של חלק מהחברה. בשל חיבתו של וורן באפט להשקעות לטווח ארוך – הוא מעדיף השקעות שבהן לא נבחנת רק ההיסטוריה של המניה, אלא גם טיב החברה, איכות הניהול שלה ועמידותה המוערכת לאורך שנים רבות קדימה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme