10 הנושאים החמים שכל אחד צריך לדעת על מה שקורה היום

מערכת2 דקות קריאה
10 נושאים מרכזיים
שתף:

התיירים שיגיעו לארץ בזמן האירוויזיון יישארו רעבים, החברה הישראלית שעוברת לארה"ב תפטר עובדים, והעובדים יחכו הרבה זמן לדמי אבטלה – כי השביתה בלשכת התעסוקה ממש לא עומדת להסתיים.

 

1 – מחאת המסעדנים תפגע בתיירים – וגם במסעדנים

חוק הטיפים וחוק העובדים הזרים נכנסו לתוקפם בחודשים האחרונים, והמסעדנים לא מתכוונים לשתוק. למעשה, הם מתכננים להשבית את הפעילות דווקא בתקופה העמוסה ביותר: במהלך האירוויזיון. מסעדות מוכרות, בהן ברסרי, קופי בר, מקום של בשר, הוטל מונטיפיורי ועוד עשרות בתי קפה ומסעדות בתל אביב ובערים גדולות אחרות – כולן יושבתו בערב הגמר. הן גם יתלו שלט שמסביר למה המסעדות סגורות, ויש למחאה הזו שם: רצו אירוויזיון – יקבלו ביזיון. אז נכון, התיירים והתושבים בהחלט לא ייהנו מהמהלך הזה, אבל שביתה במהלך תחרות בינלאומית שמביאה לעיר אלפי תיירים היא דרך טובה לפגוע גם בהכנסות העסקים עצמם. מצד שני, אולי זה מחיר שישתלם לבעלי המסעדות לשלם.

 

מחאת המסעדנים
איפה יאכלו התיירים בזמן האירוויזיון?

 

2 – איירובוטיקס עוברת לארה"ב ומפטרת עובדים

חברת הרחפנים הישראלית, שגייסה למעלה מ-100 מיליון דולר בתוך 4 שנים, החליטה לסגור את מפעל הייצור שלה בישראל, ולהעביר את הפעילות כולה לארה"ב. 20 עובדים בקו הייצור יפוטרו בעקבות המהלך, אם כי יהיו גם מי שיקבלו הצעה לרילוקיישן ליעד החדש: אריזונה. פעילות המחקר והפיתוח אמורה להישאר בישראל.

 

 

3 – המפוטרים כנראה לא יקבלו דמי אבטלה

המפוטרים החדשים יצטרפו לכמה עשרות אלפי מובטלים שממתינים לדמי אבטלה. הבעיה היא שבינתיים – השביתה בלשכת התעסוקה לא קרובה לסיום. אחרי חודש וחצי אין עדיין פתרון, וגם לא נראה שהוא מתקרב, ובינתיים המובטלים לא מקבלים תשלום, ואלה שכבר מצאו עבודה עדיין מקבלים דמי אבטלה. המשמעות היא שרק בתום השביתה (אם וכאשר הרגע יגיע), המובטלים החדשים יקבלו את התשלום המגיע להם באופן רטרואקטיבי, בעוד מי שממשיך לקבל כסף למרות שהחל לעבוד – יידרש להחזיר את הכספים לביטוח לאומי.

 

4 – הסכם עודפים בין העבודה למרצ

בין כל הסכמי האיחוד שנחתמו בשבוע שעבר בימין ובמרכז, גם מפלגת מרצ הציעה איחוד – עם מפלגת העבודה. יו"ר העבודה אבי גבאי סרב למהלך אבל הסכם עודפים דווקא כן נחתם בין שתי המפלגות. בעבודה טוענים שיש בהסכם הזה כדי להביע אמון בסיכוייה של מרצ לעבור את אחוז החסימה (למרות הסקרים), שכן הסכם עודפים פירושו שאם מרצ לא תעבור את אחוז החסימה, הקולות שלה יהיו אבודים ממילא. בבחירות הקודמות הרוויחה מפלגת כולנו מנדט נוסף בזכות הסכם עודפים עליו חתמה עם ישראל ביתנו (על חשבון הרשימה המשותפת), ולמרות שמשה כחלון אמור היה לחתום על הסכם כזה גם הפעם, עם מפלגת "כחול לבן" של גנץ ולפיד, החשש מפני ביקורת של הימין גרם לו לסגת.

 

הסכם עודפים
מביע אמון במרצ

 

5 – הליכוד נגד ניסנקורן

מפלגת הליכוד הגישה תלונה לוועדת הבחירות המרכזית בטענה שיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהצטרף למפלגת כחול-לבן בשבוע שעבר, עדיין לא התפטר מתפקידו. לטענת הליכוד, המהלך הזה מכוון ומטרתו לרתום את ההסתדרות לטובת המפלגה. ההתערבות של ניסנקורן בשביתת נהגי הקטר (בזמן שהוא בחל"ת) מחזקת את הטענות, לדברי המפלגה. בכחול-לבן, לעומת זאת, מתעקשים שיו"ר ההסתדרות פועל בכפוף לייעוץ משפטי, וכן שהוא צפוי להשלים את תפקידו עוד לפני השבעת הכנסת.

 

6 – ב-7 שנים התווספה מיטת אשפוז ליותר מ-3,000 חולים

בשבועות האחרונים מככבת בכותרות מצוקת בתי החולים בישראל, ונראה שבצדק. על פי הנתונים, אוכלוסיית ישראל גדלה בשבע השנים האחרונות בכמיליון ומאה בני אדם, אבל קצב גידול המיטות בבתי החולים איטי הרבה יותר. שר האוצר משה כחלון כבר הציע רפורמה שתכלול אשפוז בית, אבל מהלך כזה ייקח זמן ובינתיים תידרש תוספת תקציב שאפשר לנחש איך ניתן יהיה לממן אותה.

 

7 – טראמפ דוחה את העלאת המכס

בסוף השבוע הקרוב אמורה לפוג "הפסקת האש" במלחמת המכסים בין ארה"ב לסין, אבל נשיא ארה"ב כבר הודיע על הארכת התוקף שלה. בהכרזה הרשמית הבהיר הנשיא שמתנהל משא ומתן מתמשך מול סין, וכי נרשמה התקדמות משמעותית: "בעקבות השיחות הפרודוקטיביות אני דוחה את העלאת המיסים שנקבעה ל-1 במרץ," אמר הנשיא.

 

טראמפ
דוחה את העלאת המיסים

 

8 – נוחי דנקנר מבקש חנינה

עד היום חלפו 5 חודשים בלבד מאז החל נוחי דנקנר בריצוי עונש המאסר שקיבל בגין הרצת מניות. עכשיו הוא מבקש חנינה, ובקשה רשמית הועברה לנשיא ראובן ריבלין. לטענתו של דנקנר מצבו הבריאותי הידרדר, והוא מבקש להתחשב בתרומתו לחברה הישראלית. אם לא יקבל חנינה הוא ימשיך בריצוי העונש שנגזר עליו: שלוש שנים.

 

 

9 – תרזה מיי מושכת זמן

ההצבעה על הסכם הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופאי אמורה הייתה להתקיים מחר (ד'), אבל ראש ממשלת בריטניה הכריזה על מועד חדש: 12 במרץ, שבועיים לפני מועד הפרישה המיועד. כמובן שחברי פרלמנט כבר השמיעו ביקורת נוקבת וטענו שמדובר בהתנהלות חסרת אחריות, ובניסיון לכפות את ההסכם שלה. חלקם אף מעלים את האפשרות לקיים משאל עם נוסף בנושא הברקזיט, והפעם נשמע שמדובר בהצעה שיש סיכוי שתצא לפועל.

 

תרזה מיי
מושכת זמן?

 

10 – וורן באפט מחכה לסייל

המשקיע המיליארדר היה ממש רוצה לרכוש מניות נוספות בחברת אפל, אבל כרגע הוא מחכה לירידת מחירים. כך, למרות שברבעון האחרון של 2018 נמכרו חלק מהמניות של אפל בבעלות ברקשייר הת'אוויי (חברת ההשקעות של באפט), המכירה הזו לא בוצעה על ידי המשקיע אלא על ידי מנהל בחברה, שמכר מניות פרטיות. וורן באפט, לעומת זאת, ממשיך לחכות: "אם המניות היו זולות יותר הייתי רוכש עוד. במחיר הזה אני לא קונה."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme