עבודה או אבטלה – מה באמת משתלם יותר?

רונן פדרבאום2 דקות קריאה
אבטלה או עבודה
שתף:

מאז חודש מרץ, אז גילו מאות אלפי ישראלים מה זה חל"ת ורבים אחרים קיבלו מכתבי פיטורים, התקבלו שלל החלטות שנועדו לסייע כלכלית למי שאיבד את עבודתו. בין השאר נקבע כי מי שזכאי לדמי אבטלה, יהיה זכאי להם עד חודש יוני 2021, כלומר למשך כשנה וחצי מפרוץ משבר הקורונה. על פניו ההחלטה הזו נשמעת נכונה וצודקת, אבל יש גם לא מעט קולות שמביעים התנגדות למהלך. הטענה העיקרית? כשדמי האבטלה מובטחים למשך זמן רב כל כך, אולי לא משתלם לעבוד.

 

 

דמי אבטלה – יש יתרונות

האמת היא שהטענה הזו לא מאוד מופרכת. למעשה, ישראלים שיצאו לחל"ת או פוטרו מעבודתם זכו לגלות עד כמה מהנה השהייה בבית כשהם לא נדרשים להחתים שעון, ובוודאי כאשר כסף ממילא נכנס לבנק. על אף שדמי האבטלה שלהם נמוכים מגובה השכר החודשי, הם יכולים ליהנות מזמן האיכות עם המשפחה או מהבילוי בחוף הים (כשאין הגבלות על כך), ועדיין יהיה להם כסף לממן את הקניות בסופר ואת שכר הדירה. בינתיים הם יכולים לחשב מסלול מחדש ואולי אפילו לשקול הסבת מקצוע.

 

"יש לי שני ילדים בבית, אני בחל"ת יותר מחצי שנה ולא בטוח שיהיה לי בכלל לאן לחזור, הענף שלי נפגע קשה," אומרת גליה, עובדת בחברת השמה. "כולם מציעים לי לחפש עבודה אחרת, אולי באדמיניסטרציה, אולי אפילו להקים עסק עצמאי, אבל הילדים ממילא בבית ואם אני אמצא עבודה בשכר יותר נמוך, כבר עדיף לי לקבל את דמי האבטלה בינתיים. ובכלל, מי מבטיח שאם אני אמצא עבודה אחרת המשבר לא יגיע גם אליה, וגם משם יפטרו אותי?"

 

אבטלה בזמן קורונה
אם הכסף נכנס לחשבון ממילא – אפשר ללכת לים?

 

דמי האבטלה לא מספיקים? יש פתרון יצירתי

אחת מתופעות הלוואי של המציאות הנוכחית, היא התחזקותו של השוק "השחור". במילים אחרות, כל עוד עסקים ממילא נפתחים ונסגרים בקצב מסחרר, ובזמן שישראלים רבים ממילא בבית עם דמי אבטלה, יש מי שמייצר לעצמו הכנסה נוספת – בלי לדווח עליה. בשיא הסגר, למשל, המשיכו חלק מממעצבי השיער, הקוסמטיקאיות וגם מאמני הכושר לתת שירות, על אף שלא הוציאו חשבוניות או קיבלו תלושי שכר. כך, גם מי שבימי שגרה נהנה מעבודתו כשכיר, מצא דרך יצירתית להשלים הכנסה בלי להצהיר עליה.

 

 

אז למה למצוא עכשיו עבודה?

אז נכון, דמי האבטלה יצרו מציאות מיוחדת ולא מאוד שגרתית, אבל האמת הפשוטה היא שגם במציאות הזו לא בטוח שקצבה בשיעור של 70 אחוזים מהשכר החודשי היא הצעד הנכון. בוודאי לא בטווח הארוך. למעשה, סביר להניח שיגיע הרגע (כנראה לקראת קיץ 2021) שבו עשרות ואף מאות אלפי ישראלים יתחילו לשלוח קורות חיים בחיפוש אחר המשרה הבאה שלהם. הביקוש למשרות יהיה אדיר, מה שעשוי לפגוע במחפשי העבודה ואפילו בתנאי השכר שיוצעו להם. חוץ מזה, עבור מי ש-70 אחוזים לא ממש מספיקים לו וחושב גם על המשך הקריירה המקצועית שלו, זה בדיוק הזמן לחפש עבודה חדשה.

 

אין ספק שעבור רבים, לפתרון הנוכחי יש קסם משלו, וקבלת שכר חודשי (חלקי) בלי לצאת מהבית היא לא חלופה גרועה במיוחד. מצד שני, אולי כדאי לנצל את הזמן הזה כדי לחפש עבודה, להשקיע או להקים עסק, ולייצר הכנסה שלא תלויה ברוחב ליבה של הממשלה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme