הסיפור של וורן באפט וגם 5 טיפים למשקיע המתחיל

מערכת3 דקות קריאה
שיעורים חשובים מהסיפור של וורן באפט
שתף:

השם הזה אמור להישמע לכם מוכר, גם אם אתם לא בקיאים בעולם ההשקעות. בכל זאת, וורן באפט הוא אחד האנשים העשירים בעולם והסיפור שלו הוא ההגדרה הקלאסית למושג "סיפור הצלחה". בתחילת שנות ה-60 הוא הפך לשחק המרכזי בחברת Berkshire Hathaway אבל הסיפור שלו ממש לא מתחיל או מסתיים שם.

 

משקיע מלידה?

צריך להודות באמת, והיא שמדובר באדם מבריק עם משיכה רבה למספרים. עוד כשהיה ילד עבד קשה, בין אם במכירות ובין אם בחלוקת עיתונים. מאז ועד היום הוא ממשיך לפעול על פי עקרון מנחה אחד, והוא שהשקעה דורשת זמן וסבלנות. במילים אחרות, הוא משקיע כסף לאורך זמן מתוך הבנה שהכסף ימשיך לעשות כסף, ועם התשואה אפשר לייצר תשואה נוספת.

 

אז הוא היה חריף וחכם, אבל זה לא הוביל אותו להרווארד, והדחייה הזו לא עצרה אותו. הוא הסתפק בלימודים באוניברסיטת נברסקה והמשיך ללימודי מנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. בין לבין הוא הכיר כמה משקיעים גדולים, וגם את אשתו ואם ילדיו, דרך אגב.

 

וורן באפט - דוגמה לסבלנות
וורן באפט הוא ההוכחה לכך שהסבלנות משתלמת

 

השותפות הראשונה של וורן באפט

בראשית דרכו וורן באפט היה בכלל איש מכירות, אם כי בתחום ההשקעות כמובן. אם תשאלו אותו היום הוא יספר לכם שבאופן כללי זו הייתה עבודה לא רעה, והוא אפילו נהנה ממנה, אבל היו גם רגעים קשים. הוא בעיקר התקשה להתמודד עם הירידות בערך המניות ועם ההפסדים שספגו הלקוחות שלו. כדי למזער את הכעס של הלקוחות עד כמה שאפשר, הוא החליט לקיים שותפות ראשונה – עם המשפחה והחברים שלו. עד 1959 היו לו כבר 7 שותפויות עם נכסים בשווי כולל של מיליון דולר. שלוש שנים מאוחר יותר הוא הפך למיליונר בפני עצמו, ואת השותפויות הללו הוא מיזג.

 

 

1962: רכישת Berkshire Hathaway

אם יש משהו שאפשר להגיד על וורן באפט, ואף אחד לא יעז להרים גבה, זה שמדובר באדם עם חושים מחודדים ויכולת טובה לזהות הזדמנויות. ב-1962 נקרתה בדרכו הזדמנות כזו, ומעניין לדעת אם היה לו מושג כמה היא תשתלם. הוא רכש חלק ניכר ממניותיה של חברת טקסטיל בשם Berkshire Hathaway. החברה, שהוקמה עוד ב-1839 (כן, לפני 180 שנה) הלכה ותפחה לממדי ענק בתחילת המאה ה-201, עם 11,000 עובדים ושווי שוק של כמעט 30 מיליון דולר. כשהמניות החלו לרדת באפט נכנס לתמונה, ושנתיים לאחר מכן כבר פזל לעבר היציאה. כשמנכ"ל החברה הציע לקנות את המניות שלו בהפסד של 13 סנט למניה הוא עצר הכול ועשה בדיוק את מה שלא ציפו ממנו לעשות. הוא קנה עוד מניות. בסופו של דבר הוא גם פיטר את המנכ"ל.

 

מבחינת באפט, החברה הייתה בגדר חברת החזקות. באמצעות הוא רכש את חברת הביטוח National Indemnity, ועם תזרים המזומנים שלה הצליח לממן רכישות נוספות. אין ספק שהמהלכים הללו מעידים על אסטרטגיה די ברורה: המשקיע זיהה פוטנציאל בחברה זולה (Berkshire Hathaway), רכש אותה למרות שלא היה לו כל עניין בטקסטיל, ובהדרגה הפך אותה לחברה אחרת לחלוטין. מאז ועד היום תהיו בטוחים שהוא קנה ומכר עוד שפע של חברות כמעט בכל תעשייה אפשרית.

 

השותף של וורן באפט
צ'רלי מונגר – שותפו העסקי של וורן באפט

 

ההשקעות המוכרות ביותר של וורן באפט

ברשימת החברות המרכזיות בהן השקיעו וורן באפט וחברת Berkshire Hathaway אפשר למצוא כמה שמות גדולים, כולל אפל, חברת התעופה דלתא, בנק אוף אמריקה, אורקל וכן, גם חברת טבע. עם זאת, אל תחשבו שהכול היה תמיד ורוד ונוצץ בממלכת באפט. כך, ב-1975 וורן והשותף העסקי שלו, צ'רלי מונגר, נחקרו על ידי הוועדה לבורסה ולניירות ערך (SEC) בחשד להונאה. שניהם התעקשו שלא עשו שום דבר בניגוד לחוק, והחקירה הסתיימה מבחינה חיובית עבורם.

 

תיק ההשקעות של Berkshire Hathaway

מבט חטוף על תיק ההשקעות של חברת Berkshire Hathaway מגלה לנו כמה שמות גדולים במיוחד, מכמה ענפים מרכזיים. בין היתר החברה משקיעות באמריקן איירליינס, אפל, אמריקן אקספרס, בנק אוף אמריקה, ג'נרל מוטורס, גולדמן סאקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון, קוקה קולה, מאסטרכארד, אורקל, טבע, ויזה וכן בחברת Verizon. הרשימה הזו חלקית בלבד, כן?

 

איך מתחילים להשקיע כמו וורן באפט?

באופן טבעי, סיפור ההצלחה של וורן באפט מעורר השראה בקרב לא מעט משקיעים מתחילים, וגם בקרב כל מי שחולם להתחיל ולא יודע איך. עד היום הוא פרסם ספרים וקיים הדרכות והרצאות בנושא, והשיטה שלו מושכת המון תשומת לב בכל העולם. אז כדי להבין קצת יותר טוב את הגישה שלו להשקעות (ואולי בכלל) הנה חמישה כללים מרכזיים.

 

חברת קוקה קולה
עוד אחת מהחברות (הרבות) שבהן משקיע באפט

 

כלל ראשון: לא חייבים להיות מומחים

נדמה לכם שכדי להצליח חייבים להיות מומחים להשקעות אבל וורן באפט טוען שזה לא ממש נכון. למעשה, הוא מציע לסרב להשקעות שמבטיחות לכם רווחים מהירים וגבוהים במיוחד. בשורה התחתונה, עדיף לבחור השקעות קצת יותר פשוטות, עם מסלול רווחים ברור ככל האפשר – גם אם לא צפויה לכם תשואה מטורפת בשלב הראשון.

 

כלל שני: מיקרו חשוב יותר ממאקרו

הנטייה של משקיעים – בעיקר בתחילת הדרך – היא לנבור בנתונים. הם בוחנים את השוק, קוראים סקירות בלי סוף ומנסים להסיק מההיסטוריה או מהתחזיות למה אפשר לצפות. בפועל זה מתכון שיכול להניב רק תוצאה אחת: בלבול, וכמה שיותר. במקום, וורן באפט מציע להבין מה קורה ברגע הנתון, כשאתם מתכננים לבצע את ההשקעה עצמה. בקיצור, הוא מציע שתתמקדו במיקרו וממש לא במאקרו. בלי הסחות דעת ובלי נתונים מבלבלים, ובטח שבלי תחזיות שונות ומגוונות.

 

 

כלל שלישי: נכסים מתחת למחיר השוק

אחד המשפטים המוכרים ביותר של המשקיע האגדי הוא: "משקיע אמיתי לומד לאהוב את ירידות הערך של השוק מפני שהן אומרות שניתן שוב למצוא רכישות מוצלחות במחירים נמוכים." הרעיון הפשוט הוא שכדאי לבחור נכסים במחירים נמוכים ממחיר השוק, וכמו שכבר הבנתם, ככה פועל גם וורן באפט עצמו.

 

מי הוא משקיע אמיתי?
"משקיע אמיתי לומד לאהוב את ירידות הערך של השוק"

 

כלל רביעי: עבודה עם שותפים

תודו שאתם לא יודעים הכול, ותבינו שזה לגמרי בסדר. בשביל זה אתם צריכים שותפים לדרך, ורצוי שהם יהיו בעלי ידע (כזה שאין לכם) ועם יכולות ניהול. כשאתם משתפים פעולה עם משקיעים טובים או עם מנהלים בעלי כישרון, זו דרך נהדרת להגדיל את היכולת האישית שלכם ולבחור נכון יותר.

 

כלל חמישי: אתם חלק מהחברה

כשאתם משקיעים במניות של חברה מסוימת, התייחסו לעצמכם כאל בעלים חלקיים בחברה הזו. במילים אחרות, לא בוחרים חברה רק בגלל ההיסטוריה שלה אלא גם בזכות איכות החברה והניהול שלה, ובזכות היכולת שלה לשרוד עוד שנים רבות וטובות.

 

וורן באפט יש רק אחד

אז נכון, באפט הוא תופעה מיוחדת (ומסקרנת) אבל האמת היא שאפשר לקבל כמה טיפים חשובים ממנו. המסר העיקרי הוא כנראה מסר הסבלנות. השקעה מכל סוג היא השקעה לטווח ארוך, ואם תצליחו להפנים את הנקודה הזו, כבר קיבלתם שיעור חשוב מאחד המשקיעים הגדולים ביותר אי פעם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme