תחזיות הרווח מטעות: וורן באפט מזהיר לא להסתמך עליהן בניהול תיק השקעות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
דעה של מקצוען - האם תחזיות הרווח מטעות?
שתף:

וורן באפט, "האורקל מאומהה", נחשב למשקיע הפרטי הגדול בעולם, נכון לאמצע שנת 2018 הוא מדורג במקום השלישי ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם עם הון עצמי של כ-75 מיליארד דולרים. באפט הוא מקור השראה למיליוני משקיעים ברחבי העולם ולאיש אין ספק שלכל עצה או ביקורת שהוא משמיע יש להתייחס ברצינות רבה. לאחרונה פורסם בעיתון העסקים החשוב ביותר מסוגו בארה"ב, הוול סטריט ג'ורנל, מאמר דעה מטעם וורן באפט וג'יימי דיימון (גם הוא דמות מרכזית בקרב משקיעים בארה"ב ובעולם בכלל). במאמר יוצאים השניים בביקורת נוקבת כנגד תחזיות הרווח שמפרסמות חברות הנסחרות בבורסה בדוחות הרבעוניים שלהן. באפט ודיימון טוענים כי פרסום התחזיות גורם למשקיעים להתרכז בטווח הקצר ולפזר השקעות בהיקף נמוך יחסית במטרה לממש רווחים מהר. השניים טוענים שזהו תהליך לא בריא, עדיף למשקיעים ולחברות ציבוריות כאחד לאמץ דפוסי פעולה ארוכי טווח בדמות השקעות בהיקף גדול יותר ולטווח ארוך הנמדד לא בימים, שבועות או אפילו חודשים אלא בשנים ועשרות שנים. לפניכם פרטים אודות קריאתם של באפט ודיימון, ההגיון העומד מאחוריה, מי עוד תומך בה, ועד כמה היא רלוונטית למשקיע הקטן.

 

זה מה שבאפט חושב על תחזיות הרווח
לשיטתו של באפט פרסום תחזיות הרווח מעודד ראייה לטווח קצר בעוד שלמשקיעים ולחברות כאחד עדיף לפעול לפי אסטרטגיות ארוכות טווח

 

באפט סולד מהשקעות קצרות טווח ומימוש רווחים מהיר

כל מי שמכיר מעט מתורת ההשקעות של וורן באפט יודע שהוא חסיד של השקעות ארוכות טווח. אחד מן הכללים שהוא מרבה להזכיר הוא שמטרתו של משקיע צריכה להיות בחירת מניות של חברות טובות, לרכוש אותן במחיר טוב ולהחזיק בהן כל עוד החברה ממשיכה להיות ראויה לאמון. באפט עצמו ממעט, עד כמה שניתן, למכור מניות, הונו העצום הוא למעשה החזקות בתאגידים ששוויים הולך ותופח. דוגמא טובה לכדאיות השקעות לטווח ארוך מספק באפט בחברה שלו עצמו. שווי המניה של חברת ההשקעות של באפט, ברקשייר האת'וואי, עמד על 19 דולרים בשנת 1965, כיום (נכון לאמצע שנת 2018) מניית ברקשייר האת'וואי אחת שווה כמעט 300,000 דולרים.

 

 

מניות מבטאות חלק מבעלות ושליטה בבית עסק

עיקרון מפורסם נוסף של באפט הוא להתייחס להשקעה במניות כאל רכישת חלק מעסק חי ונושם. לפני שמחליטים לרכוש מניות של חברה כזו או אחרת, כך באפט, יש ללמוד ולהבין בתחום הפעילות של החברה ולהכיר את מאפייניה. לבאפט ביקורת נוקבת על האופן בו משקיעים כיום מקבלים החלטות על פי תנודת המניה ומבלי לתת דעתם על העסק שאת מניותיו הם שוקלים לרכוש. פרסום תחזיות הרווח מעודד התנהלות כזו, משקיעים תרים אחר חברות שעסקיהן צפויים לשגשג בטווח הקרוב, רווחים נאים בטווח הקצר אין בכוחם להעיד על חוסנה של החברה או על הסיכוי שתמשיך להתפתח ולגדול.

 

 

יותר ממאתיים מנכ"לים מצטרפים לקריאתו של באפט

בניגוד לקרציאות שפרסם באפט בעבר, קריאות שעוררו דיון וגל של תמיכה, הפעם באפט ודיימון פירסמו את מאמר הדעה (שכותרתו "הטווח הקצר פוגע בכלכלה" או באנגלית "short-Termism Is harming the Economy") כשלצידם שורת מנכ"לים ארוכה של חברות גדולות הנסחרות בבורסה בניו-יורק. תמיכה זו הופכת את הקריאה לתקיפה ומבוססת יותר, זאת משום ששותפים לה שני הצדדים, המשקיעים ומנהלי החברות שמניותיהן נסחרות בבורסה. כולם כאחד מזהירים מפני הפגיעה בכלכלה הנגרמת מדפוסי פיזור ההון בין השקעות קטנות לטווח קצר, כולם כאחד מעוניינים בביטול פרסום תחזית רווח ולו רק כדי לצמצם תופעה זו ולסייע למשקיעים לאמץ דפוסי השקעה בריאים יותר, בחירת חברות שבתחום פעילותן הם מבינים, ללמוד את מצבן, להעריך סיכוייהן לגדול ושל שווי השוק שלהן לצמוח ורק אז לבצע השקעה, בהיקף גדול (יחסית להון העומד לרשות המשקיע). המשקיעים צריכים לרכוש מניות של חברות בהן יש להם אמון ולהמשיך להחזיק במניות שרכשו למשך פרקי זמן ארוכים.

ספק אם קריאתם של באפט ודיימון תביא להורדת סעיף תחזיות הרווח מן הדוחות הרבעוניים שחברות ציבוריות נדרשות לפרסם. יש לקוות שכמה שיותר משקיעים ילמדו ממנה שחשוב להסתכל גבוה יותר מעבק לאופק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme