סופו של הפק"מ. איפה נותר להשקיע עם ריבית כזו נמוכה?

מורן בלסר5 דקות קריאה
שתף:

האם זהו סופו של הפק"מ? כיום הריבית הנמוכה במשק הביאה את כולנו להרהר באחד מפינות היסוד שכל כך אהבנו לברוח אליהם כל השנים הפק"מ. היום המכשירים הללו הפכו ריקים מתשואה אטרקטיבית, ואט אט צצו להם אפיקים חדשים. ננסה לסקור את האפשרויות שעומדות בפני החוסך הישראלי?

בשנה האחרונות צפינו בכל הבנקים המרכזיים בעולם מורידים את הריבית לרמה אפסית. בנק ישראל לא נותר אדיש למגמה וגם הפחית הריבית לרמה האפסית בה היא נמצאת היום. אומנם צצות ספקולציות בדבר העלאת הריבית אך ההערכה הרווחת היום היא כי הריבית תיוותר נמוכה זמן ארוך מאוד. עבור רבים מצב זה מסמל את סופם של הפיקדונות הבנקאים. לאורך עשרות שנים זהו היה האפיק שרוב הציבור נהר אליו על מנת לקבל רווח סולידי על הכספים הפנויים שבידיו. אך לא עוד! עבור אנשים פרטיים אפיק זה אינו אטרקטיבי. במצב הנוכחי גם סכומים של מאות אלפי שקלים יזכו לריבית אפסית אם בכלל, וגם זה, לרוב בתמורה לוויתור על נזילות לתקופה קצובה.

ניתן להבחין כי לריבית הנמוכה ישנה השפעה משמעותית על הפיכת משקיעים לאקטיביים תוך כדי שהם חותרים יותר ויותר להפעיל יוזמות כאלו ואחרות על מנת להיטיב עם כספם הפנוי. לשם כך הם פונים ליועצים מקצועיים בבנק שמשרת אותם או בבתי ההשקעות השונים. בפניות מסוג זה, לגורמים מומחים ומקצועיים, ציבור המשקיעים החדש למעשה מאושש את ההערכה כי רמת הריבית הנוכחית צפויה להישאר עמנו עוד זמן מה. ואכן ככל שירדה הריבית אנחנו נתקלים ביותר ויותר משקיעים חדשים ש"מגלים" שהפיקדונות בבנק כבר לא משרתים אותם נאמנה ועליהם לחתור לניהול יותר חד של כספם.

אם כך, לאן מופנים כל הכספים שמוציאים מהפקדונות? ניתן לראות את המגמה הזו בנתונים מאוד מעניינים על כמות הצבירה וההון שהגיע לקרנות הנאמנות.

מה שהמשקיעים הללו גילו כאשר הוציאו את כספיהם מהפקדונות הוא שכעת הם יכולים לשלוט ברמות הסיכון והחשיפה שלהם. רובם מתחילים עם רמות סיכון מאוד סולידיות ואט אט משנים את תמהיל ההשקעה שלהם כך שתרכיב חלקים בעלי סיכון גבוה לצד חלקים בעלי סיכון סולידי. כך הם מצליחים לייצר תשואות מאוד משמעותיות, לעומת הפקדונות, ועם מרכיב סיכון מחושב. כל נושא התאמת רמת הסיכון למשקיע הייתה ותישאר אחד הגורמים הקריטיים ביותר ולכן ראוי שתעשה מול בעל מקצוע יועץ ההשקעות בבנק ו/או מנהל תיקים יעניק עדכונים תקופתיים עם המלצות לשינויים במבנה הסיכון. בהתקשרות עם איש המקצוע חשוב לשוחח ולבחון איך יתמודד המשקיע עם תרחיש של משבר שמכיל ירידות בשווקים.

אפיק נוסף שתמיד נשמע אטרקטיבי הוא השקעה ישירה במניות ומוצרים מתוחכמים אחרים. השקעות מסוג זה מבוססות מזל יותר משכל עבור המשקיע החובבן ומי שזהו אינו עיסוקו עדיף שיעה זאת בעצה אחת עם איש מקצוע או שינסה להימנע מכך לחלוטין. במקרים בהם "היד מדגדגדת" להשקעה ישירה שכזו במניות וודאו כי החלק היחסי של ההשקעה הזו הוא קטן ביחס לכל תיק ההשקעות שלכם

לסיכום, הריבית הנמוכה "מוציאה מהכספת" משקיעי פיקדונות שלא נהנו מהשווקים החיוביים בשנים האחרונות. חשוב לדעת שלצד הפוטנציאל שגלום בחשיפה לשוק ההון, קיים גם סיכון ולכן מומלץ להיעזר במקצוענים בתחום ההשקעות. כדאי מאוד לבחון כאלו שהשיגו תוצאות טובות לאורך זמן, מה שעשוי להעיד על יכולת התמודדות טובה עם תנאי שוק משתנים.

 

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme