כך תקטינו את צריכת החשמל ותחסכו מאות שקלים בחודש

אירנה נוזה5 דקות קריאה
חיסכון בחשבון החשמל
שתף:

מיסים וחשבונות שוטפים – חלק בלתי נפרד מהתנהלותו של כל משק בית ישראלי: מים, חשמל, גז, דמי וועד, ארנונה – כל אלו מסתכמים בדרך כלל באלפי שקלים בחודש ומהווים מרכיב מרכזי מהתקציב המשפחתי. ללא ספק, חשבון החשמל מהווה חלק עיקרי בתשלום המיסים החודשי – על פי הנתונים האחרונים גובה חשבון החשמל למשק בית עומד על 800 ₪ בממוצע, בעוד בחודשי השיא (יולי-אוגוסט בקיץ, ינואר-פברואר בחורף) גובה החשבון עולה אף יותר לאור השימוש הרב במערכות מיזוג האוויר לחימום או קירור הבית. עם זאת, חשוב לדעת כי ניתן להקטין את גובה התשלום עבור צריכת החשמל הביתי ואף להגיע לחסכון של מאות שקלים בחודשיים. בכתבה ריכזנו עבורכם מספר שיטות להתייעלות בצריכת האנרגיה הביתית ולחיסכון בחשבון החשמל שלכם.

 

כיצד נקבע גובה חשבון החשמל הדו חודשי?

נכון לשנת 2017 התעריף הביתי לצריכת החשמל עומד על 0.46 ₪ לקוט"ש (קילו ואט שעה – יחידת מידה המייצגת את כמות האנרגיה המנוצלת בהפעלת ספק של ואט בודד). עם זאת, כדאי לדעת כי חשבון החשמל הדו חודשי מתחלק לתשלום עבור צריכת החשמל (בהתאם לצריכה בקוט"ש של משק הבית) ותשלום קבוע העומד על 27 ₪ לחודשיים ואשר אינו תלוי ברמת צריכת החשמל הביתית (תשלום זה נקבע עבור סל שירותים הניתן לצרכן על ידי חברת החשמל: קריאת מונים, עריכת חשבונות ושליחתם, שירות לקוחות וכו'). גובה חשבון החשמל הדו חודשי מהווה סכום של שני המספרים לאחר הוספה של 17% מע"מ.

 

חיסכון בחשבון חשמל באמצעות רכישת מוצרי חשמל חסכוניים

מתפתים לקנות מכשיר חשמלי במחיר מוזל? רכישה של מוצרי חשמל זולים יכולה להיות משתלמת לטווח קצר, אך אינה בהכרח שווה לטווח ארוך. אחד הפרמטרים שכדאי לתת אליהם את הדעת זהו ההספק החשמל של המכשיר הנרכש – ככל שההספק החשמלי המצוין על גבי המכשיר יהיה גבוה יותר, כך גם הצריכה החשמלית בהפעלתו תעלה. לצורך השוואה ניקח את המקרר – מכשיר הפועל 24 שעות ביממה. במסגרת בדיקה שערכנו ביצענו השוואה בין שני מקררים של יצרנים שונים, אך בעלי נפח זהה של 650 ליטר. מחירו של דגם א' – 7,500 ₪, לעומת דגם ב' שמחירו 5,500 ₪ בלבד. עם זאת, הספק החשמלי של דגם א' הוא 1.36 קוט"ש ביממה לעומת 1.66 קטו"ש ביממה של דגם ב'. מכאן ניתן להסיק כי הפעלת מקרר מדגם א' במשך חודשיים תעלה לנו 37.536 ₪, בעוד הפעלתו של מקרר מדגם ב' תסתכם ב-45.816 ₪ – כמעט 10 ₪ הפרש (8.28 ₪). לפיכך, רכישה של מקרר מדגם א' תחסוך לכם 10 ₪ בחודשיים ו-60 ₪ בשנה.

 

גובה החיסכון נראה לכם לא משמעותי? שימו לב, זוהי דוגמא למכשיר חשמלי אחד בלבד מתוך עשרות מכשירי החשמל הפועלים בביתכם מדי יום ביומו: מכונות כביסה, מדיחי כלים, מגהצים, קומקומים, טלוויזיה, מערכת קולנוע ביתית, מזגן, מחשבים ועוד. על ידי רכישת מוצרי חשמל בעלי הספק נמוך תוכלו לחסוך עשרות שקלים בחודשיים ומאות שקלים בחשבון החשמל השנתי שלכם. גם אם ההוצאה הראשונית על רכישת מוצרי החשמל תהיה גבוהה יותר, בטווח הארוך ההוצאה תשלם לאחר שסכום החיסכון החשמלי המצטבר ילך ויגדל במשך הזמן.

 

מעבר למנורות חסכוניות

החל משנת 2012 נאסרה מכירת מנורות ליבון בישראל. כנימוק להחלטה זו שימשה טענה כי מנורות אילו אינן חסכוניות מבחינה אנרגטית (נורות ליבון צרכו ב-75% יותר חשמל לעומת מנורות LED ופלורסנט), לפיכך איסור מכירתן ומעבר מלא למנורות חסכוניות הוביל לחיסכון ניכר בתצרוכת האנרגיה במשק כולו. למרות העלות הגבוהה יחסית של נורות ה-LED והפלורסנט, משך זמן ההארה שלהן עלה ביותר מפי 10 על פני נורות ליבון ולפיכך השתלם מאוד. ללא ספק, המעבר לנורות חסכוניות היה מהלך חכם.

 

השאלה שנשאלת כעת היא: באילו מנורות חסכוניות (LED ופלורסנט) כדאי להשתמש על מנת למקסם את החיסכון החשמלי? למרות שכבר לא מדובר בחיסכון של 75%, עדיין ניתן למזער את הצריכה החשמלית באמצעות מעבר מנורות הפלורסנט לנורות LED המוכיחות את עצמן כחסכוניות ב-45%. במידה וניקח לצורך השוואה 10 מנורות LED W11 או 10 נורות פלורסנט W20 הפועלות במשך 8 שעות ביממה נגיע לחיסכון של כ-150 ₪ בשנה – כלומר, 25 ₪ בחודשיים. כמו כן, כדאי לדעת כי בעוד נורת פלורסנט מאירה במשך כ-10 אלף שעות בממוצע, מנורת לד אינה דורשת החלפה במשך מספר שנים.

 

חימום מים בגז – צמצום בהוצאות החשמל

אין דבר מתסכל יותר מלהיכנס למקלחת ולגלות כי אין מים חמים זמינים. חימום מים באמצעות דוד חשמלי מחייבת לחמם את המים לפני כל מקלחת או בכל פעם שברצוננו ליהנות ממים חמים (בעיקר בחורף כאשר החימום באמצעות קרני השמש לא מספיק). לא רק שדוד חשמל נמנה בין מכשירי החשמל בעלי ההספק החשמלי הגבוה ביותר (שצורכים הכי הרבה אנרגיה), פעמים רבות אנו שוכחים לכבות את החימום, המים ממשיכים להתחמם גם כשאין לנו צורך בהם ובסיכומו של דבר הבזבוז בא לידי ביטוי בחשבון החשמל המתקבל לאחר חודשיים של שימוש לא נבון.

 

לאור הבעייתיות של דוד החשמל, התקנה של מערכת חימום מים בגז מספקת פתרון יעיל לחיסכון בחשמל ומאפשרת ליהנות ממים חמים זמינים בכל עת. מערכת זו מופעלת באמצעות חיישן המזהה את פתיחת הברז: החיישן מפעיל מצת המדליק להבה במבער המחובר למערכת הגז הביתית. באופן זה, מערכת הגז הביתית היא זאת שאחראית על חימום המים והזרמתם אל הברז מיד עם פתיחתו.

 

כמה מערכת זו תחסוך לנו בחודשיים? עלות הפעלתה של מערכת חימום בגז חוסכת כ-30% חשמל לעומת דוד חשמלי. כך למשל, אם הפעלתו של דוד חשמל עולה לנו כ-1,000 ₪ בשנה (166 ₪ בחודשיים), הפעלה של מערכת גז לחימום המים תעלה רק 116 ₪ בחודשיים ו-700 ₪ בשנה (חיסכון של 50 ₪ בחודשיים ו-300 ₪ בשנה). התקנתה של מערכת זו תשתלם יותר ככל שמספר הנפשות בבית רב יותר, שכן משך הזמן לחימום המים באמצעות דוד חשמל עולה בהתמדה ככל שמספר הנפשות עולה (ועמו גם עלות החשמל). למרות שהתקנתה של מערכת חימום בגז יקרה יותר, ההפרש בעלויות ההתקנה של דוד שמש לעומת מערכת הגז יחזיר את עצמו במהרה לאחר מספר חודשי שימוש בלבד.

 

התקנת מערכת סולארית לחיסכון בחשמל

התקנה של מערכת סולארית מאפשרת לצרכן הביתי לייצר באופן עצמאי את האנרגיה החשמלית לצריכתו העצמית וליהנות מהטבות מס מהמדינה התומכת במהלך. מערכת זו, המכונה גם 'מונה נטו', מבוססת על טכנולוגיה פוטו וולטאית המאפשרת לייצר חשמל במהלך כל שעות האור ביממה על ידי התקנה של לוחות סולאריים על הגג הביתי (אחד מהתנאים להתקנה: גג שטוח וגדול במידה מספקת). מן הראוי לציין, כי המערכת הסולארית אינה פועלת באופן עצמאי לחלוטין, אלא מופעלת במקביל לרשת החשמל הארצית: חברת החשמל מחייבת את הצרכן אך ורק בעבור ההפרש שבין החשמל שסיפקה לבין החשמל שנוצר על ידי המערכת. כך למשל, פאנלים סולאריים המותקנים על גבי גג ביתי בשטח 50 מ"ר (שטח מינימאלי) ייצרו בשנה 8,214 קוט"ש (3,778.44 ₪ בשנה) – עלות זו תקוזז מהחשבון החשמל השנתי של הצרכן.

 

טיפים נוספים לחיסכון בחשבון חשמל הדו חודשי

כפי שראינו בהחלט אפשרי לצמצם את גובה התשלום הדו חודשי עבור צריכת החשמל הביתי באמצעות רכישה והתקנה של מכשירים ומערכות מתקדמות ויעילות יותר מבחינה אנרגטית. עם זאת, לא בהכרח חייבים לנקוט במהלכים דרסטיים: את הדרך לחיסכון בחשמל כדאי להתחיל מהתנהלות נבונה. מכשיר חשמלי לא נמצא בשימוש? כבו אותו ואף הוציאו אותו מהשקע. יוצאים מהחדר? אל תשאירו את האור דולק. מפעילים מכונת כביסה? התאימו את התכנית לסוג וכמות הכביסה – כך תצמצמו את משך זמן הכביסה וגם תמנעו מבלאי מהיר של בגדים הנגרם בשל חוסר התאמה בין התכנית למאפייני הבגד. המזגן עובד? אין סיבה להביא לחימום או קירור יתר של הבית – הפעילו תכנית חסכונית. מכינים קפה לשתי נפשות? אל תמלאו קומקום שלם, אלא רק את הכמות הנחוצה לשתי כוסות. אלו הן דוגמאות בודדות בלבד – הפעילו הגיון והשתמשו בחשמל בחוכמה – כך תוכלו לצמצם למינימום את חשבון החשמל שלכם וגם לתרום לאיכות הסביבה.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme