ביל גייטס, מארק זוקרברג וברק אובמה כולם ממליצים על הספר הזה – קיצור תולדות האנושות

מערכת5 דקות קריאה
קיצור תולדות האנושות
שתף:

מייסד מיקרוסופט, המוח מאחורי פייסבוק ונשיא ארה"ב לשעבר, שלושה אנשים שהשפיעו רבות על העולם בעשור האחרון, מסכימים כולם על ספר אחד: קיצור תולדות האנושות. הספר, שנכתב בעברית על ידי ד"ר יובל נח הררי, תורגם לפני כמה שנים לאנגלית ומשך תשומת לב רבה גם מעבר לים. השאלה שבטח מעסיקה אתכם כרגע היא על מה בעצם מדבר הספר, ולמה שלושה אישים משמעותיים כל כך חושבים שמדובר בספר שאתם חייבים לקרוא.

 

האבולוציה של המין האנושי

קיצור תולדות האנושות מבטיח לתמצת את האבולוציה של המין האנושי, והוא עושה את זה לא רע בכלל. למעשה, הספר מתאר את התהליך שעברה האנושות מאז הופעתם של האבות הקדמונים ועד לנקודת הזמן הנוכחית, בעידן המודרני והטכנולוגי. הוא גם מנסה להסביר איך הגענו למצב שבו אנחנו, בני האדם (הומו סאפיינס) הפכנו לשליטים הבלתי מעורערים של העולם. התשובה המוצעת היא שהשליטה הזו אפשרית משום שהאדם הוא החיה היחידה שמאמינה בדברים לא מוחשיים כמו אלים, כסף, זכויות וגבולות בין מדינות. זוהי גישה שונה ומעניינת כפי שהיא מתוארת על ידי הנשיא לשעבר ברק אובמה. לטענתו, הספר הוא לא פחות מאשר מעניין ופרובוקטיבי, והוא מספק לנו פרספקטיבה טובה ביותר ביחס לזמן המועט שקיבלנו על פני כדור הארץ, ולאופן שבו אנחנו נוטים לקחת דברים כמובנים אליהם.

 

קיצור תולדות האנושות – מסע בן 300,000 שנים

אם נפרוש את הידיים לצדדים, רחב ככל האפשר, נוכל לדמיין שהמרחק ביניהן שווה ערך להיסטוריה של האנושות. אלא שמתוך הטווח הרחב הזה אנחנו מכירים ויודעים מעט מאוד. אולי כף יד אחת, ואולי אפילו פחות. אצבע אחת. כדי לבחון את האנושות כולה, להעמיק ולהבין את ההיסטוריה טוב יותר אנחנו זקוקים למיקרוסקופ גדול ועוצמתי במיוחד. קיצור תולדות האנושות הוא הניסיון להביט על העולם מנקודת המבט הזו בדיוק, ובתהליך הזה אנחנו צפויים לגלות למה החקלאות בעצם פוגעת בנו וגם נופתע לגלות שהעשורים האחרונים היו דווקא העשורים השלווים ביותר בהיסטוריה.

 

ספר העיון שכבש את העולם

זו בהחלט לא הגזמה לומר שהספר הזה הצליח במקום שבו ספרי עיון רבים נוטים ליפול. למעשה, גם ספרי העיון המוצלחים ביותר מתקשים להגיע לרמת הפופולאריות ולהיקף המכירות של קיצור תולדות האנושות. מצד שני, אין ספק שיחסי הציבור נעשים פשוטים יותר כששמות גדולים כל כך נלהבים מהספר. מארק צוקרברג כבר פרסם פוסט בדף הפייסבוק שלו ועודד את מיליוני העוקבים שלו לקרוא את הסיפור המתאר כיצד התפתח המין האנושי מעמדת הצייד לשליט החברה והכלכלה. ביל גייטס המליץ עליו לכל מי שמסתקרן מההיסטוריה של המין האנושי וגם מביט קדימה לעבר העתיד. זאת, למרות שגייטס עצמו למעשה חולק על חלק מדעותיו של הסופר, ובעיקר הוא נוטה להאמין שהמהפכה החקלאית דווקא הועילה לאנושות ולא להיפך.

 

שתי תיאוריות מרכזיות

כדי להבין לעומק את קיצור תולדות האנושות תצטרכו לקרוא את הספר בעצמכם, ובכל זאת אפשר לתאר בקצרה שתי תיאוריות מרכזיות. הראשונה היא תיאוריית ההכלאה, לפיה הומו-סאפיינס פשוט הזדווגו עם זנים אחרים של בני אנוש, מה שהוביל להכלאה בין זנים שונים, הכלאה שהובילה לשדרוג המין האנושי. תיאוריית ההחלפה, לעומת זאת, מציעה שהכישורים הנעלים של בני האדם, כמו גם הטכנולוגיה שפיתחו, הם שהובילו להכחדת זנים אחרים, בין אם משום שהמזון שלהם נלקח מהם ובין אם משום שהם הוצאו להורג. איזו תיאוריה נכונה? אפשר רק להניח שהאמת נמצאת איפשהו באמצע.

 

כתבה זו התפרסמה לראשונה באתר Business Insider

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme