מכירה בחסר – איך מבצעים פעולות שורט במסחר בשוק ההון

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מכירה בחסר
שתף:

מכירה בחסר – או "שורט" (Short), היא בעצם מכירה של ניירות ערך שאינם ברשותך – וזו דרך נפלאה להרוויח מהשקעה במניות, גם כשהבורסה נמצא בירידה (על פי הערכות וסטטיסטיקות – כ 30% מהזמן). איך מוכרים בחסר? מהם היתרונות? ומה חשוב לדעת על מנת להבטיח מכירה בחסר שהיא רווחית? המדריך השלם למכירות בשורט – במאמר שלפניכם.

 

מכירה בחסר – כשהמשקיע מאמין שהמחירים ירדו

השקעה במניות או במוצרי שוק ההון, לכאורה, היא עניין פשוט – אתה רוכש מנייה כשאתה מאמין שמחירה יעלה – ואתה מוכר אותה, לאחר שהחזון שלך התממש ומחירה אכן עלה. אם טעית, ומחיר המניה ירד – אתה מוזמן להמשיך להחזיק במניה שרכשת ולהמתין לעת בה מחירה יעלה שוב (תוך נטילת הסיכון שמחיר המנייה ימשיך לרדת וההפסדים יגדלו) – או למכור אותה במחיר נמוך מזה בו רכשת את המניה, ובעצם להפסיד את ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה, הנמוך יותר.

 

אבל, האם יש דרך לבצע עסקאות רווחיות כשהמשקיע מאמין שמחיר המנייה דווקא ירד?

אכן, יש דרך כזו – היא המכירה בחסר, או המכירה בשורט.

מכירה בחסר היא מכירה של מוצרי השקעה שאינם ברשותך – כלומר, שבכלל לא רכשת אותם.

לדוגמה – מחיר מניית טבע היום הוא 115 ש"ח, והמשקיע מאמין שמחירה צפוי לרדת. המכירה של מניית טבע בשורט, מאפשרת למשקיע למכור את המנייה היום במחירה היום, ולקנות אותה במועד מאוחר יותר, במחיר השוק במועד הרכישה.

 

למעשה, זוהי פעולה הפוכה בדיוק, מפעולת רכישת המניות ה"רגילה" בבורסה, או מפעולות ה – Long, בהן המשקיע קודם רוכש את המוצר להשקעה, ולאחר מכן מוכר אותו – ואם הדברים מתרחשים על פי התכנית, מחיר המכירה במועד שלאחר הרכישה הוא גבוה ממחיר הרכישה.

 

מכירה בחסר
מכירה בחסר, או מכירה בשורט, היא עסקה המאפשרת למשקיע למכור מניות שאין לו, במחיר השוק היום, ולרכוש אותן במועד מאוחר יותר. זהו סוג השקעה שמתאים במיוחד כאשר המשקיע חושב שמחיר המנייה עומד לרדת

 

איך אני מוכר מניות שאינן ברשותי?

רכישה ומכירה של מוצרים בשוק ההון הינה עסקה כמו כל עסקה אחרת, ועל מנת למכור מניה בשורט (כלומר, מניה שאינה ברשותך), עליך ללוות אותה. במרבית המקרים, ברוקרים ומנהלי השקעות מסוגלים "להלוות" למוכרים בשורט מניות מסוימות על ידי "השאלת" אותה מנייה מתיק אחר בו היא נרכשה. כאשר משקיע מבצע מכירה בחסר של מניות תוך "השאלתן" מהברוקר שלו – עליו להתחייב למועד הרכישה שלהן, לכל המאוחר עם תום השנה הקלנדרית הבאה.

 

היתרונות החשובים של מכירה בחסר – זו הדרך היחידה להרוויח כשהשוק יורד

סוחרים אשר מבצעים פעולות יומיות של מסחר בשוק ההון, משתמשים באפשרות המכירה בחסר על מנת להפוך גם שוק שנמצא בירידות לשוק בעל אפשרויות לרווח מבחינתם. אלמלא האפשרות של מכירה בחסר של מוצרי השקעה, עם פוזיציית לונג (יצירת רווח מעליית המחיר בלבד, ומכירה לאחר הרכישה) בלבד, היתה ההשקעה בבורסה מאפשרת רווחים רק כאשר השוק עולה. באמצעות פוזיציות "שורט", מתאפשר לכל משקיע לבצע מגוון נרחב של פעולות מכירה ורכישה – כולל מכירת מניות וניירות ערך שאינן ברשותו, ושהוא "לווה" מהברוקר שלו לתקופה מסויימת – על פי תחזיות השינויים במחירים שלו.

 

מכירה בחסר כאסטרטגיית גידור להשקעות

אחת הדרכים להקטין סיכונים בתיק השקעות היא גידור השקעות, או ייצור בטחונות נגד הפסדים. מכירה בחסר עשויה לשמש כלי רב עוצמה לגידור סיכונים – והנה דוגמה.

 

משקיע מסויים רוכש תעודת סל על מדד מסויים, כמו למשל מניית תל אביב 100. בין המניות המרכיבות את המדד, המשקיע מאמין שישנה מניה חת שהוא צופה שתרד. על מנת לגדר את הסיכון – הוא יכול למכור בשורט את המניות במדד (אחת או יותר) כדי להקטין את הפגיעה אם באמת מחיר המניה ירד. כמובן שבהשקעות כמו בהשקעות, הגידור משמש חרב פיפיות, מכיוון שאם ערך המנייה יעלה – המשקיע "מגודר" גם מגריפת הרווחים.

 

מכירה בחסר גידור סיכונים
מכירה בשורט כאסטרטגיה לגידור השקעות – כשאתה גם קונה וגם מוכר את אותה המניה, אתה מגן על עצמך מפני הפסד במקרה שמכירה יירד – אבל גם מפני הרווחים, במקרה שמחיר המנייה יעלה

 

מכירה בשורט של תעודות סל – דרך טובה להתחיל לתרגל מכירות בחסר

המשקיעים המבצעים מכירות בחסר בישראל, הם בדרך כלל המשקיעים המקצועיים ומנהלי ההשקעות, אשר עוסקים באופן מקצועי בניהול תיק השקעות, אנליזות בנוגע להתנהגות מוצרי שוק ההון, עליית וירידת ערך והשקעות אטרקטיביות, ואסטרטגיות של גידור השקעות. עבור המשקיעים הפחות מנוסים, או אלה שניהול תיק השקעות אינו העיסוק העיקרי שלהם ביום יום, מומלץ להתחיל במכירה בשורט של תעודות סל – מכשירי השקעה העוקבים באופן פסיבי אחר המדדים. נמאז שנת 2005 ניתן לרכוש בישראל תעודות סל בחסר, הן תעודות סל אשר עוקבות אחר מדד מסויים בהיפוך – מחיר תעודת הסל עולה, ככל שמחיר המדד שהתעודה עוקבת אחריו יורד ולהיפך.

 

 קבל הצעות מחברות מסחר בשוק ההון – ללא שום התחייבות

כבר 6,597 אנשים קיבלו הצעה למסחר מוזל בבורסה

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme