הרצת מניות – להשפיע בדרכים לא חוקיות על מחירי המניות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הרצת מניות
שתף:

בסוף שנת 2016 נקבע בבית המשפט המחוזי בתל אביב גזר דינו של איל ההון ואיש העסקים המוכר בישראל נוחי דנקנר, אשר הואשם בהרצת מניות בזמן שעמד בראש חברת האחזקות שלו אי. די. בי, שבשנת 2015 הגיעה לחדלות פירעון והועמדה למכירה כשלד בורסאי. גזר הדין של דנקנר היה שנתיים של מאסר בפועל ועוד קנס של חצי מליון שקלים. באותה הרצת מניות נידון גם שותפו של דנקנר, פעיל שוק ההון מר איתי שטרום ל – 12 חודשי מאסר וקנס בגובה 500,000 ש"ח.

 

הרצת מניות היא ביצוע פעולה הגורמת למחירי המניות לעלות באופן שאינו נובע מהאיזון הטבעי של השוק. זוהי דרך בלתי חוקית להשפיע על מחירי המניות אשר גורמת לעליית מחירים לא ריאלית ובתוך כך למכירות גבוהות יותר מן המניה (שערכה עולה) ולהפסדי כספים פוטנציאליים של המשקיעים במניה. בנוסף, זוהי פגיעה במערכת הטבעית של קביעת שער המניות באמצעות כוחות השוק (הביקוש וההיצע). בארץ, הרצת מניות היא עבירה פלילית אשר דינה עשוי להיות מאסר לתקופה ארוכה או תשלום קנסות כבדים. במרבית מדינות העולם הרצת מניות היא עבירה על החוק. עם זאת, הרצת מניות היא תופעה נפוצה ומתרחשת בבורסות העולם באופן תדיר.

 

הרצת מניות לא חוקיות
הרצת מניות היא העלאה מכוונת של ערך המנייה בדרכים לא כשרות. בארץ, ובמרבית מדינות העולם, הרצת מניות היא עבירה פלילית

 

איך מבצעים בפועל הרצת מניות?

 הרצת מניות הינה פעולה אשר גורמת ל"ניפוח" מחירי המניה. אנחנו משתמשים במילה "ניפוח", מפני שעליית המחירים הנובעת מהרצת המנייה הינה לא מבוססת, ואינה מבטאת את שווייה האמיתי של המניה. מכאן, שלא פעם לאחר הרצת מניות מחיר המניה נופל ונגרמים הפסדים למשקיעים.

 

הרצת מניות עשויה להתבצע בדרכים רבות, הנה שתי דוגמאות בולטות להרצת מניות:

  • דרך הפצה מכוונת של שמועות – אנשי עסקים המקושרים למשקיעים רבים, עשויים לבחור בהרצה של מניה מסויימת על ידי הפצה של שמועה בנוגע לעלייה צפויה של ערך המניה. זה יכול להיות מכל סיבה – אינטואיטיבית, או בשל ידע פנימי שיש לממליץ (אגב, שימוש במידע פנימי לצורך רכישת מניות גם הוא אסור על פי חוק בישראל, בארה"ב, ובמדינות נוספות). במקרים בהם מדובר במשקיע או באיש עסקים מנוסה או בעל מוניטין, לעיתים מספיקה המלצה לא מבוססת, או אף מוטה, לשינוי משמעותי בכמויות הנרכשות מן המניה

 

  • דרך רכישה בפועל של מניות – הרצת מניות דרך רכישת כמות גדולה של מניות אשר גורמת לביקוש לעלות ולמחירי המניה לעלות בהתאם. זו היתה הדרך בה הואשם נוחי דנקנר בהשפעה על מחירי מניות IDB – במהלך שלושת הימים בהם בוצעה הנפקה של מניות עבור החברה, נאשם נוחי דנקנר כי גרם לרכישת המניות בשווי עשרות מיליוני שקלים, דרך "ארגון" סיוע לקבלת הלוואה בשווי 15 מיליוני שקלים לצורך רכישת המניה, הלוואות אישיות לטובת הרכישה, ועוד

 

 

הרצת מניות
הרצת מניות מבוצעת בדרך כלל על ידי רכישה של כמות גדולה מן המניות על מנת להעלות את ערכה, או הפצת שמועה והמלצות לרכישת מניות אלה מאנשי השקעות ועסקים

הרצת מניות לא מכוונת, והרצת מניות בהיקפים קטנים

 יועצי השקעות תפקידם להמליץ לנו אילו מניות לרכוש ואילו מניות למכור, כאשר אנחנו מנהלים תיק השקעות באמצעות שירות ייעוץ. המלצה כזו אינה הרצת מניות, ובפרט אם מנהלי התיקים אינם מחזיקים במידע פנימי או שאין להם – או שלא ניתן להוכיח שיש להם – אינטרס אישי בהעלאת מחירי המניות. במקרים בהם יועצי השקעות בוחרים לפעול שלא בהתאם לחוק ולהריץ מניות – הם עשויים להמליץ על רכישת מנייה שיש להם עניין במכירתה, ואם המניה היא מתאימה (כלומר מחירה נמוך, היא לא מניה מתוקשרת או פופולארית, ויש אפשרות "לנפח" את מכירה באמצעות הזרמת רכישות, לעיתים אף בסכומים לא גבוהים מאוד) – הם ימליצו על רכישות ממנה, ויובילו להעלאה בערכה.

 

לאחר תום ההרצה – המניה חוזרת לסביבת המחירים הטבעית שלה, הנובעת באופן בלעדי מגובהי ההיצע והביקוש. רוכשים שלא מכרו את המניות שנקנו במהלך ההרצה – צפויים להפסיד כספים.

 

איך יודעים שעליית המחיר של מנייה אינה נובעת מהרצת מניות?

 כאשר משקיע מזהה שמניית חברה עולה בערכה – הוא במרבית המקרים בודק את רלוונטיות ההשקעה. הרי מניות שערכן עולה הן בדיוק המוצר המושלם לרכישה בפוזיצייה של "לונג" – רכישת מניות כאשר ערכן צפוי לעלות. משקיעים רבים מצטרפים לחגיגת עליית המחירים, ומשקיעים במניות – בעיקר כאשר אלה מניות של חברה מוכרת או חזקה בשוק המקומי, וכאשר הרכישות מבוצעות על ידי גופים מסחריים או גדולים. אם כן, כדור השלג של הרצת מניות מתפתח על ידי תגובה טבעית של השוק לעליית מחיר המניות, ובמרבית המקרים מחיר המניה ממשיך לעלות באופן טבעי.

 

במקרים כאלה, של עליית מחיר המנייה כתוצאה מהרצת מניות, לא פעם ה"ניפוח" המלאכותי של מחיר המניה – מתפוצץ, וערך המניה יורד. על כן, המשקיעים ש"תפסו טרמפ" על עליית ערך המנייה והניפוח במחירה – ירוויחו אם יצאו מוקדם ( מה שלא פעם מתגלה כבחירה קשה – מפני שקשה לדייק בזמן בו המנייה מפסיקה לעלות), והם יפסידו אם לא יזהו את הרגע המתאים למכור.

 

הטיפ הכי חשוב להימנעות מהשקעה בהרצת מניות

 חשוב לדעת, כי מסחר במניות על בסיס מידע פנים הוא עבירה על החוק. על כן, ניהול תיק השקעות על בסיס נתונים מאומתים ואסטרטגיית השקעה שמתאימה לכם – היא הדרך להימנע מהשקעה בהרצת מניות. בנוסף, חשוב לדעת כי ניהול תיק השקעות דורש זמן וחשוב לפעול באופן שוטף בבחינת תפקוד ההשקעות שלכם, במיוחד במניות שערכן משתנה באופן מהיר. ניהול אקטיבי והשקעה רק במניות שבחרם על בסיס מידע מבוסס – ישמרו עליכם מפני הירידה הדראסטית במחירים המתאימה להרצת מניות.

 

מאמר השוואה בין פלטפורמות עבור מסחר בשוק ההון

  

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme