טופס 101 – מה זה ומה חשוב לדעת לפני החתימה?

מערכת5 דקות קריאה
טופס 101 - מה זה ולמי זה מיועד?
שתף:

כל מי שעובד כשכיר פוגש בו – טופס מספר 101 הנמסר לידי העובד על ידי המעסיק תוך שהוא מתבקש להחזירו מלא וחתום בהקדם. מדובר בטופס פשוט ותמים למראה שבדרך כלל אינו דורש זמן רב למילוי ומרגע שמסרנו אותו איננו מקדישים לו מחשבה נוספת. כדאי לדעת שטופס 101 הוא בעל משמעות , כך למשל אי מילוי הטופס יגרור סנקציה מטעם מס הכנסה על העובד והמעסיק כאחד. מנגד, מילוי נכון והגשה במועד של טופס 101 מבטיח קבלת כל נקודות הזיכוי במס המגיעות לעובד, עניין לו עשויה להיות משמעות נכבדת בדמות חיסכון של מאות שקלים בכל חודש ואלפי שקלי בשנה (נכון לאמצע שנת 2017 כל נקודת זיכוי במס מפחיתה 215 ש"ח מן התשלום החודשי למס הכנסה).

 

כל עובד שכיר בישראל נדרש למלא טופס 101 מיד עם תחילת עבודה אצל מעסיק חדש . בנוסף, כל עובד נדרש למלא את הטופס עם תחילתה של כל שנת מס חדשה, דהיינו- בתחילת ינואר מדי שנה ושנה. לאור העובדה שלטופס 101 נוכחות כה נכבדת בחיינו העמקת ההיכרות עימו מתבקשת, אספנו עבורכם מידע שיאפשר לכם לעשות זאת.

 

מילוי טופס 101 הוא חובה לכל עובד שכיר
טופס 101 הינו טופס שחובה על כל עובד למלא עם תחילת העבודה אצל כל מעסיק, כמu גם בתחילת כל שנה קלנדרית. מילוי נכון של טופס 101 יאפשר קביעה מדוייקת של נקודות הזכות לעובד, שלעיתים תצטבר לחיסכון של אלפי שקלים בשנה

 

מתי צריך למלא טופס 101 ומה קורה אם הטופס אינו מוגש בזמן?

כאמור, מעסיק המקבל עובד חדש לעבודה נדרש לספק לו טופס 101 ולהורות לו למלאו ולהחזירו בהקדם. יש למלא את הטופס ולהגישו תוך שבוע ממועד תחילת העבודה או, לכל המאוחר, ביום קבלת המשכורת הראשונה. על פי חוק מס הכנסה חישוב הסכום לניכוי משכרו של העובד מבוצע תוך התחשבות בנתונים שמסר העובד בטופס 101. אם הטופס לא הוגש בזמן המעסיק מחויב להפריש משכר העובד את הסכום המרבי לטובת תשלום מס הכנסה (אחוז מסוים משכרו של העובד המחושב לפי שיטת מדרגות המס הנהוגה בארץ).

 

אלו פרטים מתבקש העובד למסור במילוי טופס 101

טופס 101 הוא קל מאוד למילוי, הפרטים שנדרש העובד למסור הם בסיסיים ביותר וכמעט כולם מופיעים בתעודת הזהות. כך למשל יש לציין מצב משפחתי (כולל פרטי בן הזוג, אם יש, וילדים אם ישנם כאלה). עוד נדרש העובד להצהיר על כל הכנסה נוספת שיש לו. פעמים רבות מגיע הטופס לידינו כשרבים מהפרטים כבר מצוינים בו, הטופס מופק כך עבורנו על ידי המעסיק כאשר בידיו ישנם כבר נתונים אלה, חשוב מאוד לוודא שלא חל שינוי מאז הפעם האחרונה שהגשנו טופס 101 ולתקן במידת הצורך. חובה לחתום על הטופס ולציין את התאריך.

 

טופס 101 יכול לחסוך לכם כסף
מילוי נכון של טופס 101 הוא קריטי והוא עשוי להבטיח לכם קבלת נקודות זיכוי ששוות לא מעט כסף

 

כיצד משפיע טופס 101 על גובה המס שנשלם

לפי פקודת מס הכנסה עובדים עשויים להיות זכאים לנקודת זיכוי במס כאשר, נכון לאמצע שנת 2017, כל נקודה כזו פירושה הפחתה של 215 ש"ח מן הסכום המופרש על ידי המעסיק ומועבר לרשויות המס (דהיינו- תשלום מס הכנסה). כל תושב ישראל זכאי ל2.25 נקודות זכות ונשים זכאיות לחצי נקודת זיכוי נוספת (כך יוצא שכל אישה העובדת כשכירה והיא תושבת ישראל זכאית ל2.75 נקודות זיכוי, שפירושן הפחתה של 591.25 ש"ח מן התשלום למס הכנסה מדי חודש).

נקודות זיכוי נוספות מוענקות לעולים חדשים, חיילים משוחררים, הורים לילדים (במיוחד לילדים קטנים), הורים בודדים (משפחות חד הוריות), נכים (המוכרים ככאלה על ידי המוסד לביטוח לאומי), בעלי תארים אקדמיים, בוגרי מסלולי לימוד מקצועיים, תושבי עיירות פיתוח ועוד, הכול בהתאם למפורט בפקודת מס הכנסה. מכיוון ששלטונות המס מחשבות את נקודות הזיכוי המגיעות לנו לפי הנתונים שמסרנו בטופס 101 יוצא שמילוי הטופס באופן מדויק והגשתו במועד יבטיחו שנהנה ממלוא הזיכוי ממס המגיע לנו.

 

תאום מס 

לעתים קורה שעובד מועסק אצל יותר ממעסיק אחד או שיש לו הכנסות נוספות ממקור אחר. עוד ייתכן שלעובד מגיעים החזרי מס מכיוון שהיו חודשים במהלך השנה בהם לא עבד ולא קיבל משכורת. במקרים כגון אלה משמש טופס 101 לצרכי תיאום מס וכך ניתן לקבל את ההפרש המגיע לטובת העובד ישירות למשכורת (אופן החישוב שבוצע מצוין בתלוש השכר). כך נחסך הצורך לבצע תיאום מס שנתי בדרך של הגשת דו"ח על ההכנסות במהלך השנה.

 

חשוב להבין שהאחריות למלא ולהגיש טופס 101 נופלת במקביל על כתפי המעסיק והעובד כאחד. ברוב המקרים מעסיקים דואגים להעביר לעובדיהם טפסי 101 למילוי אולם אם לא דאגו לכך יהיה זה העובד שיחוש ראשון בתוצאות, כבר במועד קבלת המשכורת הראשונה. לכן, חשוב מאוד למלא ולהגיש טופס 101 למעסיק חדש מיד עם קבלתנו לעבודה ולוודא מילוי והגשת חוזרת של הטופס בתחילת כל שנה קלנדרית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme