פסיכולוגיה במסחר: כך תגיבו להפסדים

מערכת5 דקות קריאה
פסיכולוגיה במסחר: מה זה אומר?
שתף:

סוחרים חדשים בדרך כלל דואגים בנוגע לשאלה אחת ויחידה: איך יוכלו להרוויח יותר כסף. הם חוגגים את ההצלחות הכלכליות שלהם ולרוב הם גם נוטים להתעלם ממצבים שבהם הם מפסידים כסף. אלא שכדי להצליח לאורך זמן חשוב להבין איך זה עובד ולמה ההפסדים מתרחשים. כך אפשר לצמצם אותם עד כמה שאפשר ולהגדיל, במקביל, את מספר ההצלחות. אז נכון, יש סוחרים שמצליחים לנבא לא רק את כיוון השוק. מצד שני, יש גם לא מעט סוחרים שמתקשים להפגין ביצועים מרשימים שמתעלים על הממוצע בשוק. פסיכולוגיה במסחר, אם כן, היא נושא משמעותי מאוד עבור כל סוחר שעושה את צעדיו הראשונים, וגם עבור השועלים הוותיקים שמנסים לשפר ביצועים ולהגדיל רווחים.

 

קבלת החלטות וניהול סיכונים

אם אין לכם כישרון טבעי ומיוחד לתכנון המסחר כדאי לפתח אותו כדי שיהיה לכם יתרון כלשהו. בלי היתרון הזה אפשר לצפות לנצח – אולי – בחצי מהמקרים. המטרה שלכם בהחלט צריכה להיות הגדלת שיעורי ההצלחה ליותר מ-50% מהמקרים, וכן כדאי לוודא שאתם לא מפסידים יותר ממה שאתם מרוויחים. כדי לעמוד במטרות הללו אנחנו צריכים לבצע ניהול סיכונים, אחד המהלכים החשובים ביותר בתחום של פסיכולוגיה במסחר. ככל שתנתחו את הסיכונים הפוטנציאליים טוב יותר ותדעו להתכונן לקראתם, כך תוכלו להתמודד טוב יותר גם עם כישלונות.

 

הבסיס של פסיכולוגיה במסחר
בבסיס פסיכולוגיה במסחר נמצא הצורך לנתח סיכון ולהתכונן טוב יותר לקראת המסחר

 

דפוסי חשיבה או: פסיכולוגיה במסחר

פסיכולוגיה במסחר היא נושא מהותי מאוד שמתייחס בעיקר לנושא אחד: האופן שבו סוחרים מגיבים להפסד כספי. על פי ד"ר ברט סטינברגר, שהעלה את התובנות שלו בתחום פסיכולוגיה במסחר על כתב, יש שלוש קבוצות מרכזיות המגיבות באופן שונה למצב שבו נרשמים הפסדים. הקבוצה הראשונה ממשיכה לסחור בלי להסס, ולרוב הסוחרים בקבוצה זו בוחרים באסטרטגיות עם סיכון גבוה עוד יותר. אלה סוחרים שהיו מתוסכלים כשהפסידו והם מסרבים לוותר, והם רואים בכישלון הזה כמהמורה בדרך ותו לא.

 

גם הקבוצה השנייה הפגינה תסכול לא מבוטל בכל הקשור להפסד, אבל הסוחרים בקבוצה הזו היו נחושים בדעתם למנוע את הצטברות ההפסדים הללו. כדי לעמוד במטרה הזו הם לקחו פסק זמן, הפסיקו לסחור ביום ההפסד ושאפו ליצור איזון במקום לקבל החלטות המושפעות מתוך תסכול וחוסר אונים.

 

הקבוצה השלישית הייתה אף היא מתוסכלת למדי בעקבות ההפסדים אבל הסוחרים הללו נשארו במקום, על יד השולחן והפסיקו לסחור. במקום זאת הם עקבו אחר מקורות המסחר שלהם וניסו לנתח ולהבין את ההפסד. הם לא עצרו לחקור ולשאול עד שהבינו בדיוק מה הוביל אותם לנקודה הזו. רק לאחר שהבינו – חזרו לסחור.

 

פסיכולוגיה במסחר - שלוש קבוצות
ניתוח ההפסד הוא מרכיב קריטי בתחום של פסיכולוגיה במסחר, משום שהוא מאפשר לנו לנתב את התסכול למקום טוב יותר – ולשפר את סיכויי ההצלחה

 

ההבדלים בין קבוצות הסוחרים

לאורך זמן אפשר לזהות בין הקבוצות שללו כמה הבדלים מרכזיים. בתור התחלה, הקבוצה הראשונה – שפעלה מתוך תסכול והגדילה את הסיכונים – היא קבוצה שמאופיינת בהפסדים גדולים עוד יותר. זה הגיוני בהחלט, לאור העובדה שמדובר בסוחרים שמקבלים החלטות דווקא כשהביצועים שלהם גרועים, והם עושים זאת תוך שהם מכפילים את רמות הסיכון. התסכול מנהל אותם במקום שהם ינהלו את המסחר בצורה רציונלית יותר. קבלת ההחלטות במצב הזה יכולה להיות הרסנית, ללא ספק. לעומת זאת, חברי הקבוצה השנייה לא ממשיכים להפסיד, אבל הם גם לא מצליחים להתעלות. הם מתמקדים במטרה אחת: לא להפסיד כסף. זה עוזר להם לשלוט יותר ברגשות שלהם, מרכיב קריטי בתחום של פסיכולוגיה במסחר, אבל הם לא לומדים מההפסדים איך להרוויח יותר.

 

לעומת שתי קבוצות אלו, הקבוצה השלישית הוכיחה את עצמה יותר מכל, והסוחרים הנכללים בה הם המרוויחים הגדולים. הם אמנם מתוסכלים לא פחות מהסוחרים בקבוצות האחרות, אבל הם מנתבים את התסכול הזה למקום טוב יותר ולשיפור הביצועים. הם פועלים למען צמיחה ולא למען אף מטרה אחרת. הם נשארים בעניינים אבל לא פועלים מתוך דחף אלא בצורה בונה וחיובית.

 

מסקנות או: איך לסחור חכם יותר

פסיכולוגיה במסחר למעשה כוללת בתוכה כמה עקרונות מרכזיים שאפשר להפיק מתוך מבט חטוף על הקבוצות הללו. בתור התחלה, ולפני שאתם מתחילים לסחור, נסו לאתר אסטרטגיות שאתם מבינים לעומק והשתמשו בהם כאשר תנאי השוק הולמים. המשיכו לעקוב תמיד אחר התוצאות, נסו להבין את הסביבה, את השוק ואת הביצועים שלכם כדי לזהות תיקונים וליטושים שתצטרכו לעשות. עם הזמן תגלו מה עובד לכם יותר ומה פחות, וגם תגלו מתי נכון לכם לצאת או להיכנס. אם אתם מנתחים את המסחר באופן טכני זכרו שזה תהליך שייקח זמן, ובוודאי שלא תדעו איך עושים את זה נכון בן לילה. לעולם לא תהיה לכם דרך להבטיח הצלחה במאה אחוז, אבל אתם יכולים לשפר ביצועים כל העת. למדו מההפסדים שלכם, נתחו אותם ונסו להבין מה עליכם לעשות אחרת בפעם הבאה. בפשטות: אל תסחרו סתם כדי לסחור. כשהביצועים שלכם דלים וכשאתם מפסידים כסף עצרו, קחו פסק זמן, לימדו ובדקו את עצמכם, ורק כשאתם מרגישים שאתם באמת מוכנים וחכמים יותר – חזרו אל המים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme