פנסיית חובה לעצמאיים, מס חדש או ביטחון כלכלי?

מורן בלסר5 דקות קריאה
שתף:

פנסיה זה דבר נהדר. הרעיון שאפשר לחסוך בצעירותנו בשביל ביטחון כלכלי בזקנתנו הינו נכון. פנסיה אינה תכנית חיסכון רגילה ולמעשה מהווה חיבור בין חיסכון לאלמנט ביטוחי. בשנים האחרונות הוחלט לדרוש ממעסיקים להפריש לפנסיה עבור עובדיהם. זאת בשל המצב שבו רבים הגיעו לפרישה ללא משאבים כלכליים וללא הכנסה, למעט קצבת זקנה מביטוח לאומי שהותירה רבים מתחת לקו העוני. לכן, לכאורה יוזמת ח"כ אלי כהן מ"כולנו", לכפות הפרשת פנסיה גם עבור עצמאיים נראית כמו יוזמה ברוכה המחייבת עצמאיים לדאוג לעתידם.

 

הפרשה לפנסיה בהתאם ליכולת השתכרות

על פי הצעת החוק, החל משנת 2017 עצמאים יפרישו בין 2% ל – 10% מהכנסתם לפנסיה. סקלת ההפרשה נקבעת על פי הכנסת העצמאי. 2% למרוויחים מחצית מהשכר הממוצע במשק ועד 10% לאלה שמגיעים ועוברים את השכר הממוצע. מה קורה עם אלה שמרוויחים מתחת למחצית השכר הממוצע? עצמאים אלה אינם מפרישים לפנסיה כלל.

אם לדוגמא יש לכם הכנסות של 12,000 ₪ בחודש תידרשו להפריש 1200 ₪. לעומת זאת, הכנסות של 4,700 ₪ בחודש יפרישו כ- 94 ₪ בלבד.

 

פנסיה לעצמאים זה טוב או רע?

הפלוס – עצמאים הם עם מיוחד של אנשים שאוהבים לדאוג לדברים בעצמם, אך לפעמים עושים טעויות גדולות. מרוץ החיים של העצמאי הינו מהיר ואינטנסיבי ביותר, המתבטא בשעות עבודה רבות ולחצים גדולים. המחויבות הרבה לעסק, דוחקת הצידה את הצרכים האישיים לטובת עניינים מידיים. לכן, עצמאים רבים מגיעים לגיל הפרישה כאשר אין להם ביטחון כלכלי או הכנסה קבועה.

כיום כ- 40% – 50% מהעצמאיים מחזיקים בתוכנית פנסיה מסודרת והשאר הינו נעלם גדול שעלול ליפול על כתפי מערכת הרווחה הישראלית.

המינוס – עצמאיים דואגים לעצמם ואמורים להבין טוב יותר משאר האוכלוסייה כיצד לטפל בכספם. כל עצמאי יודע שפנסיה יכולה להגיע בצורות רבות של הכנסה פסיבית מנכסים שנצברו במהלך החיים. לכן, עצמאיים רבים אינם מעוניינים בפנסיה רגילה, אלה תופרים לעצמם פנסיה יצירתית משל עצמם. עצמאים גם יודעים שמנהלי קרנות הפנסיה לוקחים עמלות ניהול לא מבוטלות ששוחקות את התיק שלהם בעשרות אחוזים. בנוסף לכך, 10% זה המון כסף לעצמאים רבים שגם כך מתקשים לנהל את תזרים המזומנים.

 

ביטחון כלכלי או אפלייה?

אפליית העצמאיים זה לא דבר חדש. תמיד נמצא סיפור תמים שמנסה להצדיק גביה עודפת מעצמאיים. הפרשה לביטוח כושר השתכרות, מענק לידה, מענק עבודה (מס הכנסה שלילי), דמי אבטלה ועוד. ככה זה כשלמגזר שלם אין לובי. למרות זאת, ניכר שבזמן האחרון כולם עושים מאמץ לתקן את העיוות רב השנים של מגזר ה"שקופים", עם חקיקות מרעננות ומבורכות.

אחרי שטייקונים שיחקו בכספי הפנסיות של הציבור, מעמד הקרנות ירד, אך עדיין מהווה קרקע מוצקה למדי עבור הציבור הישראלי המחפש ביטחון כלכלי. כמו כן, נעשה מאמץ כנה ואמיתי לנהל דיאלוג עם העצמאיים בכדי ליצור חוק מאוזן המתאים למגזר החשוב למשק. לכן, התווספה גמישות מסוימת בפנסיה לעצמאים. עצמאי שסוגר את העסק או יוצא לפנסיה יכול למשוך כספים פטורים ממס.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme