אקסלרטורים וסטארטאפים – מהו שילוב מוצלח ביניהם?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
אקסלרטורים אפשריים שכדאי להכיר
שתף:

הקמתם סטארטאפ, השקעתם הרבה זמן ומחשבה, אולי אפילו גייסתם כבר השקעה ראשונית – כל יזם בשלב כזה או אחר שואל את עצמו 'האם כדאי לי להצטרף לאחת מתכניות האקסלרטורים?'. לאור העובדה, שהיום בישראל פועלות עשרות תכניות האצה כאלה (קרוב ל-70) ולכל אחת מהן מאפיינים ייחודיים משלה, שאלה זו הופכת למורכבת אף יותר. ללא ספק, תכנית אקסלרטור עבור הסטארטאפ מגדילה את סיכויי ההצלחה שלו, עוזרת להרחיב את מעגל הקשרים של העסק ומאפשרת למייסדים להכיר את האנשים 'הנכונים' בתעשייה הרלוונטית לתחום פעילותם. עם זאת, כדאי לדעת שתוצאה כל כך חיובית ניתן להשיג רק בתנאי שתכנית ההאצה מתאימה באופן מושלם למאפייני הסטארטאפ. אם כך, בואו נראה אילו סוגי אקסלרטורים קיימים ולאילו סטארטאפים כדאי לעבוד איתם.

 

אקסלרטורים שיזניקו את הסטארטאפ
בחירת אקסלרטורים למינוף הסטארטאפ

 

אילו סוגי אקסלרטורים קיימים?

את האקסלרטורים בישראל ניתן לסווג למספר קבוצות על פי שורה של קריטריונים. יחד עם זאת, חשוב להבין כי סיווג זה איננו פורמלי ומאפייניה של כל תכנית אקסלרציה נקבעים באופן פרטני בהתאם למערכת שיקוליו של הגוף המייסד.

 

תחום פעילות של הסטארטאפ – לצד אקסלרטורים המקבלים לתכניות שלהם סטארטאפים העוסקים בשלל תחומי פעילות, ניתן למצוא אקסלרטורים דוגמת, Horizon GreenTech Ventures, המגייסים למחזורים שלהם יזמים בתחומי פעילות ספציפיים. Horizon GreenTech Ventures, למשל, עובדים עם סטארטאפים העוסקים אך ורק בתחום טכנולוגיה ירוקה.

 

תנאיי תכנית ההאצה – לכל אקסלרטור מדיניות, תנאים ודרישות משלו. אקסלרטורים, המנוהלים על ידי גופים פרטיים יכולים לדרוש ממשתתפי התכנית אחוזים בחברה ולהעניק לסטארטאפ בתמורה את ההשקעה הראשונית (The Junction, למשל). לעומתם, אקסלרטורים, כגון 8200 EISP, המנוהלים על ידי גורם שהוא עמותה הפועלת לא למטרת רווח, לא משקיעים בחברות. רוב האקסלרטורים עשויים לדרוש ממשתתפי הפרויקט מידת מחויבות ברמה כזאת או אחרת: נוכחות חובה בימי עיון, סדנאות והרצאות, עבודה במשרה מלאה במשרדי האקסלרטור ועוד. כמו כן, במסגרת תכניות האקסלרציה מקבלים בדרך כלל הסטארטאפים הזדמנות ליהנות מ: ליווי וייעוץ מקצועי של מנטורים מובילים בתחום פעילותם, אפשרות לעבוד בחללי ה-OPEN SPACE של האקסלרטור, הזדמנות להשתתף ב-DEMO DAY (יום סיכום במסגרתו מציגים היזמים את הפרויקטים בפני משקיעים פוטנציאליים) ועוד.

 

דגש על פיתוח עסקי או מקצועי – קיימים אקסלרטורים שאת עיקר הדגש בעבודה שלהם עם משתתפי התכנית שמים על הפיתוח העסקי של החברה: הרחבת מאגר הקשרים העסקיים, שיווק ופרסום, יחסי ציבור וכו'. לעומתם, אקסלרטורים אחרים מתמקדים יותר דווקא בפן המקצועי: פיתוח טכנולוגי, עבודה על המוצר וכו'.

 

אוריינטציה מקומית או בינלאומית – לצד אקסלרטורים ישראליים המקדמים סטארטאפים שפועלים בזירה מקומית, קיימות תכניות האצה ייעודיות למינוף עסקים בזירה בינלאומית. NFX Guild, למשל, הינה תכנית האצה המטיסה סטארטאפים ישראליים לארה"ב. שם בעמק הסיליקון, בלב תעשיית הסטארטאפ העולמית, בונים היזמים המקומיים את מערך קשריהם עם אנשי המפתח בתעשייה העולמית, מתפתחים מבחינה עסקית וממסדים את פעילותם בחו"ל תוך תמיכה וליווי צמוד של האקסלרטור.

 

אקסלרטורים בארץ או בחו"ל?
לצד אקסלרטורים בישראל יש גם תכניות שפועלות מעבר לים וכדאי להכיר אותן

 

משך התכנית – בין האקסלרטורים השונים אפשר למצוא תכניות קצרות בנות שבועות בודדות, אך גם כאלו שנמשכות קרוב לשנה. בבחירת תכנית אקסלרציה כדאי לקחת שחשבון את התנאים והאילוצים שיהיו כרוכים בהשתתפות וכפועל יוצא מכך להחליט האם ההשתתפות תהיה אפשרית למשך תקופת הזמן המוגדרת.

 

סטארטאפים צעירים או וותיקים ­– חלק מתכניות ההאצה יתנו העדפה למיזמים צעירים המצויים בראשית דרכם. אחרים יבחרו סטארטאפים וותיקים יותר, למשל, סטארטאפים לאחר סבב הגיוס הראשוני PRE SEED.

 

בחירת אקסלרטורים כמתן מענה לצורכי הסטארטאפ

בחירת אקסלרטור מתאים הוא שלב קריטי בחייו של כל סטארטאפ בין אם מדובר בסטארטאפ מתחיל ובין אם הוא סטארטאפ שכבר נטל חלק בתכניות האצה בעבר. ההתמודדות על המקום בתכניות היא לא פשוטה – לעיתים על השתתפות בתכנית מתמודדים מאות סטארטאפים. ההמלצה היא לפני הגשת המועמדות, לחשוב היטב איזה סוג של אקסלרטור מתאים הכי טוב לפרויקט: קבלת השקעה ראשונית היא קריטית עבורכם? קהל היעד שלכם נמצא בחו"ל? נמצאים בשלב מתקדם יחסית, יש לכם כבר מוצר מוכן ורוצים לשים את הדגש על פיתוח עסקי? – עליכם לענות על כלל השאלות הנ"ל ולהגיש מועמדות אך ורק לתכניות האצה הרלוונטיות. כך לא תבזבזו זמן מיותר ותגבירו את הסיכוי שלכם לחבור לאקסלרטור שימנף את הסטארטאפ שלכם בצורה אידיאלית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme