הגיל השלישי והעבודה לאחר הפנסיה – יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר

מורן בלסר5 דקות קריאה
הגיל השלישי והעבודה לאחר הפנסיה
שתף:

במדינות מפותחות, ישראל בכללן, תוחלת החיים הממוצעת בקרב גברים ונשים כאחד נמצאת במגמת עליה מזה שנים רבות (למעשה מאז ראשית המאה העשרים). כך למשל בתקופת קום המדינה, באמצע המאה הקודמת, חיו גברים יהודים בישראל כ65 שנים בממוצע, נכון לשנת 2016 עומדת תוחלת החיים בקרב גברים יהודים בישראל על כ81 שנים בממוצע ותוחלת החיים של נשים יהודיות בישראל נכון לשנת 2016 עומדת על 84.5 שנים. לא רק שאנו חיים יותר שנים אלא גם איכות חיינו בגיל השלישי טובה הרבה יותר מזו שהייתה מנת חלקם של דורות קודמים. העובדה שחיינו ארוכים יותר ושאנו נהנים מרמת תפקוד גבוהה גם בגיל מתקדם מעוררת מחלוקת סביב נושא הפרישה לגמלאות כאשר יותר ויותר גברים ונשים בוחרים להמשיך לעבוד גם אחרי שהגיעו לגיל פנסיה. אם גם אתם מתחבטים בשאלה מתי ואם בכלל להפסיק לעבוד, תמצאו בהמשך חומר למחשבה אשר בכוחו לסייע לכם להבין את היתרונות והחסרונות של יציאה לעבודה גם למי שהגיע אל הגיל השלישי.

 

גיל הפרישה הקבוע בחוק אינו מתאים למציאות של היום

עם המהפכה התעשייתית החלו מדינות שונות קובעות גיל זכאות לקצבת זקנה במטרה להבטיח קיום בכבוד עבור מי שמגיעים לגיל בו כבר אינם יכולים להמשיך לעבוד ולהרוויח למחייתם. בישראל במשך שנים רבות עמד גיל הפרישה הקבוע בחוק על 60 לנשים ו65 לגברים, בשנת 2004 נכנס לתוקפו חוק גיל פרישה הקובע כי גברים ונשים כאחד זכאים, בהתקיים תנאים מסוימים, לקבל גמלה מחמת פרישה מעבודה כבר מגיל 60 (גיל פרישה מוקדמת), הגיל בו זכאי גבר לפרוש מעבודתו ולקבל גמלה הוא 67. עד סוף פברואר 2018 גיל הפנסיה לנשים הוא 62 שנים כאשר גיל זה יעלה בהדרגה עד ל-64 שנים ביולי 2023. עוד קובע חוק גיל פרישה כי מעסיק רשאי לחייב עובדים שהגיעו לגיל 67 (גברים ונשים כאחד) לפרוש לגמלאות.

 

השוואה פשוטה בין עליה של כמעט עשרים שנים בתוחלת החיים הממוצעת לעומת העלאת גיל הפרישה בשנתיים בלבד על פני אותה תקופה מעלה תהיות לגבי התאמת גיל הפרישה הקבוע בחוק למציאות של היום. הסוגיה אף הגיע לדיון בבית המשפט העליון בעקבות עתירה שהגישה קבוצת אנשי אקדמיה מובילים אשר ביקשו מבית המשפט להורות על ביטול גיל פרישה לפנסיה. בית המשפט דחה את העתירה בנימוק שגיל הפרישה מגן על העובדים, עם זאת השופטים מצאו מקום לציין כי אדם בן הגיל השלישי שנאלץ לפרוש לגמלאות בעוד הוא מצידו היה מעדיף להמשיך לעבוד עלול לחוות פגיעה בתחושת ערכו העצמי, כאילו הוא מורחק ממרכזה העיקרי של החברה.

 

הגיל השלישי נמשך היום הרבה יותר
גיל הפרישה הקבוע בחוק עלה בשנתיים בעוד תוחלת החיים הממוצעת עלתה בכ – 18 שנים

 

יותר ויותר ישראלים בוחרים להמשיך לעבוד לאחר גיל פרישה

ישנם מי ששמחים לפרוש לגימלאות, במיוחד אם אין הדבר פוגע באופן משמעותי במצבם הכלכלי. משנגוז הצורך להשקיע שעות רבות בעבודה מתפנה זמן לעיסוק בתחביבים, טיול, סיוע לבני משפחה צעירים יותר וכד'. אולם גם מי שהיו בטוחים שלהפסיק לעבוד יעשה להם רק טוב מגלים לעיתים שהם מתגעגעים לסיפוק שמביא עימו ביצוע מוצלח של משרה סדירה, לאינטראקציה עם קולגות, לקוחות וספקים, לשגרה, לתחושת השייכות וליתרונות נוספים מעין אלה שהם מנת חלקם של מי שמצויים במעגל העבודה. לאור הפער בין גיל הפרישה לגמלאות הקבוע בחוק לבין תוחלת החיים הממוצעת ואיכות החיים המשופרת של בני ובנות הגיל השלישי אין פלא שישראלים רבים ממשיכים לעבוד בהיקף כזה או אחר גם שנים רבות לאחר הגיעם לגיל פנסיה. ישנם מי שממשיכים באותה משרה או עיסוק כעצמאים וישנם אחרים המוצאים, בין אם מרצון או מכורח, עבודה חדשה. האתגר המרכזי העומד בפני מי שממשיכים לעבוד לאחר גיל פרישה הוא יצירת איזון מוצלח בין ההשקעה בעבודה לבין ניצול זמן פנוי למנוחה ובילוי.

 

הגיל השלישי והחופש לבחור כמה לעבוד

היתרון המרכזי בעבודה לאחר גיל פרישה, זה ממנו נגזרים כל שאר היתרונות, הוא שבדרך כלל ניתן לבחור כמה לעבוד. בחירה כזו רחוקה מלהיות מנת חלקם של רובם המוחלט של העובדים במשק הנדרשים להשקיע את מרבית זמנם בעבודה. מי שמעוניינים להמשיך לעבוד לאחר גיל הפנסיה חשוב מאוד שלא יתחייבו להיקף משרה הגדול מזה עימו נוח להם. אמנם, רוב המשרות דורשות מחויבות המאלצת אותנו להתפשר, אולם איזון נכון בין מספר השעות שאנו משקיעים בעבודה לזמן הפנוי הנותר לנו הוא תנאי הכרחי ככל שהדבר נוגע לשביעות רצון מעבודה לאחר גיל פרישה.

 

האם זה בכלל משתלם כלכלית

אחת השאלות המרכזיות ששואלים עצמם כל מי ששוקלים להמשיך לעבוד גם אחרי גיל פנסיה היא עד כמה זה משתלם כלכלית כשהחשש הוא מפני מיסוי כבד על הכנסות נוספות. באופן כללי ניתן לומר כי אין ממש בחששות כאלה, עבודה לאחר גיל פרישה עשויה בהחלט להיות רווחית מאוד אולם כדי להבטיח זאת יש להיוועץ עם בעלי מקצוע כגון יועץ פנסיוני, רואה חשבון ויועץ מס אשר ידעו לסייע לנו לבצע את המהלכים כך שנפיק את מירב התועלת הכלכלית מעמלנו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme