גיל פרישה – איפה אנחנו ביחס לממוצע ומה חשוב לדעת?

עידו שיטרית5 דקות קריאה
גיל פרישה ממוצע - מה הוא?
שתף:

בישראל, נקבע גיל פרישה על פי חוק ל – 67 עבור גברים ו – 62 עד 64 עבור נשים (תלוי בשנת הלידה של האישה). אבל אם כוחכם עדיין במותנכם, או לחילופין אם סך הקצבאות שצברתם במהלך החיים אינו מספק על מנת לתלות את כלי העבודה ולעבור לשגרת חיים המאפיינת את בני הגיל השלישי – אתם מוזמנים להמשיך לעבוד, והמעסיק שלכם רשאי על פי חוק להמשיך לספק לכם עבודה ובצידה תלוש שכר. מדוע ישראלים רבים בוחרים להמשיך ולעבוד? מהי קצבת הפנסיה המשולמת בגיל הפרישה, ומה קורה לאותה הקצבה כאשר ממשיכים לעבוד? על כך ועוד – בסקירה שלפניכם.

 

גיל פרישה רשמי
גיל פרישה רשמי הוא 67 לגברים ו – 62, נכון להיום, לנשים. בגיל זה, אתם רשאים – אבל לא חייבים – לפרוש מעבודתכם וליהנות מקצבת פרישה לצד הכנסות חודשיות שוטפות מטעם החיסכון שלכם לפנסיה

 

גיל הפרישה בישראל הוא הגבוה ביותר ביחס לשאר מדינות ה OECD

רק ישראל, נורבגיה ואיסלנד קבעו את גיל 67 כגיל הפרישה לגברים. ביחד עם זאת, ישראל רחוקה מרחק שנות אור הן מנורבגיה והן מאיסלנד בהיבטים של התנאים הסוציאליים, שעות העבודה והשכר הממוצע השנתי לעובד, כך יוצא, שבישראל תנאי ההעסקה הגרועים מבין מדינות ה OECDרק על מנת לסבר את האוזן – בסלובניה גברים ונשים מוזמנים לפרוש עוד לפני גיל 59, בדרום קוריאה גיל פרישה לגברים ונשים הוא 60, בשווייץ גיל הפרישה לנשים הוא 60 ולגברים 65, ובארצות הברית גיל הפרישה גם לנשים וגם לגברים הוא 66. בישראל, לא רק שגיל הפרישה לגברים הוא 67 – אלא שמדובר כל העת על העלאת גיל הפרישה, זאת על מנת לוודא כי קצבאות הפנסיה מתכניות החיסכון הפרטיות יספקו ביטחון כלכלי סביר לפורשים.

 

מצב הפנסיה העגום בישראל דוחה את גיל הפרישה מתוך בחירתו של העובד

הנה כלל אצבע בנוגע לחסכונות שלכם לפנסיה – על כל 200,000 שהצלחתם לחסוך, תקבלו בקצבה החודשית בערך 1,000 ש"ח. הוסיפו לזה את שיעורי הקצבה המסופקים מביטוח לאומי (בממוצע 2,300 ש"ח לזוג או 1,500 ליחיד), ותגלו כי ההכנסה שתגיעו אליה היא פחותה משמעותית מזו ממנה נהניתם במהלך הקריירה שלכם. אם גם אתם, כמו בני 60 רבים אחרים בישראל, הורים לילדים שעוד לא פיתחו את העצמאות הכלכלית שלהם והם עדיין נתמכים בכם כלכלית – תגלו בחישוב מהיר שהסכומים הכוללים את ההפרשות מחיסכון הפנסיה שלכם והקצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי – הם פשוט לא מספיקים. על כן, מבוגרים רבים בישראל בוחרים להמשיך ולעבוד, עד גילאים מאוחרים יותר.

 

גיל פרישה מושפע גם ממצב כלכלי
בישראל, קשה להגיע לקצבת פרישה נאה רק דרך החיסכון לפנסיה, בעיקר בשל החלפת עבודות, ניהול לא ממוקד של החסכונות לפנסיה, קריירה קצרה יחסית לתוחלת חיים ארוכה. על כן, ישראלים רבים בוחרים לדחות את גיל הפרישה שלהם

 

איך משפיע גיל פרישה על גובה תשלומי הפנסיה הממוצעים בישראל?

בישראל, כ – 32% מהפורשים מקבלים 4,000 ש"ח או פחות מזה בכל חודש. מעל 400,000 איש בגילאי הפרישה בישראל כיום אינם בעלי חיסכון לפנסיה, ולכן הם נאלצים להסתפק בקצבת הפרישה הנמוכה המסופקת מן הביטוח הלאומי. רק כ – 20% מאזרחי ישראל בגיל הפרישה ומעלה, הם זכאים לקצבה המופרשת מחיסכון הפנסיה שלהם בסכום של 7,500 ש"ח או יותר מזה. על פי חוק, מי שהגיע לגיל פרישה יכול לבחור באפשרות הזו, אולם הוא רשאי גם לבקש להמשיך לעבוד. אם ביקש ממעסיקו להמשיך לעבוד – המעסיק רשאי לשקול זאת באפן אינדיבידואלי, ולהסכים להמשיך את העסקת העובד שהגיע לגיל פרישה, או לסרב. במדיה והארגון שהעסיק את העובד עד גיל פרישה מסרב להמשיך להעסיק אותו – במשק הישראלי האפשרויות העומדות בפני גבר שהגיע לגיל פרישה ומחפש עבודה, הן דלות, וניראה כי המעסיקים פחות נוטים להעסיק מבוגרים. עידוד העסקה של מבוגרים על ידי השדולה להעסקת בני 40 פלוס, מאפשרים תנאים נוחים יותר להעסקת מבוגרים עבור הארגונים ותנאי מיסוי מופחתים.

 

הגעתם לגיל הפרישה והקצבה לא מספיקה? הנה מה שתוכלו לעשות

הבחירה לדחות את גיל הפרישה ולהמשיך לעבוד לטובת שמירה על רמת הכנסה נאותה, אינה בחירה קלה. לא פעם, תגלו כי אתם מוזמנים לקזז את שעות העבודה או אף לבחור בנתיב העסקה הדורש פחות משאבים, זמן ומאמץ. חשוב שתדעו, כי קצבת הזקנה מטעם ביטוח לאומי היא תלוית הכנסה רק עד גיל 70, ומגיל 70 תקבלו אותה באופן אוטומטי ללא תלות בגובה ההכנסה שלכם. אם אתם בני מעל שבעים ומחפשים עבודה, תמצאו שפע של אתרי אינטרנט המתמחים בהצעות עבודה עבור מי שכבר עברו את גיל הפרישה, בהתאם לסגנון החיים האופייני ותוך הגדלת ההכנסה לצד די שעות פנויות במהלך היום.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme