פאנלים סולאריים – הפתרון שיחסוך לכם הרבה מאוד כסף

עומר גלעדי5 דקות קריאה
פאנלים סולאריים יחסכו לכם כסף
שתף:

אנרגיה ירוקה היא כזו המופקת ללא שריפת דלק מכל סוג שהוא (מוצקים כגון פחם, נוזליים כגון נפט, סולר או בנזין או גזיים כגון גפ"מ). אנרגיה ירוקה מסופקת לצרכן עלפי רוב בצורת חשמל אותו ניתן להפיק במגוון דרכים, טורבינות רוח למשל, חום מבטן האדמה, טורבינות המופעלות מכוח זרימת מים (בתחנות כוח הידרואלקטריות) וכמובן הפיכת אנרגית השמש לאנרגיה חשמלית באמצעות תאים פוטו-וולטאיים. בעשורים האחרונים גברה המודעות לנזק הסביבתי הנגרם משריפת דלקים לצורך הפקת אנרגיה. השאיפה לנהוג באחריות הביאה לניסוחן של אמנות בינלאומיות המציבות בפני המדינות החתומות עליהן יעדי מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה. גם ישראל חתומה על אמנות כאלה ומשום שמסתבר שאנו רחוקים מלעמוד ביעדים עליהם התחייבנו קבל עם ועולם הבינו האוחזים בהגה שלא ניתן לעכב זאת עוד, יש לשחרר רסן שממשלות ישראל בוחרת לעשות בו שימוש כבר שנים (יש הטוענים שגם הוא תולדה של קשרי הון שלטון). כך יוצא שלאחרונה התבשרנו על תוכנית חדשה שגיבשה רשות החשמל ועליה יבשר שר האנרגיה יובל שטייניץ בסוף נובמבר 2017. אם גם אתם רואים פאנלים סולאריים מוקמים על גגות מבנים מסחריים ובתים פרטיים ומעוניינים לדעת עוד על הכדאיות הכלכלית של הפקה פרטית של אנרגיה חשמלית מן השמש תמצאו בפסקאות הבאות מידע מועיל שבכוחו לסייע לכם להבין היכן הדברים עומדים נכון לסוף שנת 2017. נקדים ונאמר שהתוכנית החדשה מבשרת על מהפכה של ממש.

 

פאנלים סולאריים משתלמים כלכלית
התוכנית החדשה המאפשרת הקמת פאנלים סולאריים על גגות בתים פרטיים ומבנים נוספים, תהפוך הפקת אנרגיה חשמלית מהשמש למשתלמת מאוד

 

שינוי קטן המטה את הכף

לפעמים לוקח זמן עד שמגיעה נקודת מפנה המחוללת בבת אחת שינוי עצום. מבחינת מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה יש מקום להניח שבשנים הקרובות נחזה במהפכה של ממש, כזו שכלל הציבור בישראל עתיד להרוויח ממנה. ישראל היא ארץ ברוכת שמש, מכיוון שיעילותם של פאנלים סולאריים משתפרת כל העת ובה בעת מחירם הולך ופוחת נשאלת השאלה מדוע אין בארץ ייצור רחב היקף של אנרגיה ירוקה בצורת חשמל המופק מאור השמש. אך טבעי הוא ששוק האנרגיה הוא השוק רחב ההיקף ביותר במשק, כוחות כלכליים עצומים פועלים בו, מהם כאלה המנציחים את המצב הקיים. אחת הדרכים לעכב מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה היא הפיכת התקנת פאנלים סולאריים על גגות בתים פרטיים לבלתי משתלמת. בפני האזרח הקטן המעוניין להפיק אנרגיה מן השמש הוצבו ברבות השנים מחסומים שונים ומשונים שארגונים ירוקים פועלים מזה שנים להסיר. ביטול חיוב בתשלום היטל השבחה על השטח שמכסים הפאנלים הסולאריים היה צעד גדול קדימה אולם כל עוד לא ניתן למכור חשמל עודף ובה בעת לא ניתן לצבור אותו הכדאיות הכלכלית של התקנת פאנלים סולאריים נותרה מוטלת בספק.

 

התקווה היא שהתוכנית החדשה תביא למהפכה המיוחלת משום שהיא מבטלת את תוכנית "מונה נטו" המאלצת את מי שמתקין מערכת פאנלים סולאריים על גג ביתו ומזין חשמל עודף לרשת החשמל להסתפק אך ורק בצבירת קרדיט המתקזז מן הצריכה הפרטית. התוכנית החדשה הופכת את הקערה על פיה באמצעות שינוי אחד קטן, מי שמזרים לרשת חשמל שהופק מפאנלים סולריים שהתקין על גג ביתו יקבל תשלום מחברת חשמל בגובה כמות החשמל שהזרים לרשת, הנמדדת בקילוואט שעה, כפול תעריף אשר יקבע במכרז ולפי ההערכות ינוע סביב 20 אג' לקילוואט שעה. כך יוצא שלאחר כיסוי ההשקעה הראשונית של רכישת המערכת, התקנתה וחיבורה לרשת החשמל ייהנו בעלי מערכת כזו על גג ביתם מהכנסה קבועה העשויה להגיע לכדי מאות שקלים בכל חודש (תלוי בשטח הגג, כמות השמש, יעילות המערכת והיקף הצריכה העצמית).

 

הקלות נוספות בהתקנת פאנלים סולאריים על גגות בתים פרטיים

הגורמים המעורבים בגיבוש התוכנית החדשה, ובראשם יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, יודעים לספר על הקלות נוספות מהם ייהנו בעלי בתים פרטיים אשר יבחרו לנצל את ההזדמנות ולהתקין פאנלים סולריים על גג ביתם. כך למשל פישוט ההליכים הבירוקראטיים (פתיחת תיק חיבור) וצמצום מספר הביקורים של טכנאי חברת חשמל. היעד שהציבה לעצמה רשות החשמל הוא להגיע לייצור מן השמש של 10% מן החשמל המופק בארץ עד לשנת 2020, כאשר נכון לסוף שנת 2017 רק 2% מן החשמל מופק מאור השמש. יש הטוענים שמדובר ביעדים שאפתניים, שר האנרגיה שטייניץ ביניהם, אולם מבט אל העולם מגלה תמונה שונה בתכלית, יעד האיחוד האירופי למשל הוא 20%, בשוודיה 55%, אוסטריה 35% ובארה"ב 30% עד שנת 2025. 

 

פאנלים סולאריים הם פתרון ידידותי לסביבה
הצורך העולמי ביצירת אנרגיה ירוקה והלחץ הסביבתי הביאו לאישור תכנית מהפכנית המעודדת התקנת פאנלים סולאריים בבתים פרטיים. המטרה – להתקרב ליעד לייצור חשמל "ירוק" שהציבה לעצמה רשות החשמל, ו"ליישר קו" עם האג'נדה האקולוגית המאפיינת כיום מדינות רבות מסביב לעולם

 

חזון העצמאות האנרגטית הפרטית

עניין חשוב שנותר לעת עתה ללא מענה הוא עד כמה תבחר המדינה להקל על מי שמעוניינים לצבור את החשמל בביתם. סוללות מתקדמות מיוצרות ברחבי העולם אך אינן מיובאות לארץ וכך יוצא שהדרך היחידה ליצור כדאיות כלכלית להתקנת מערכת הפקת חשמל סולארית בבית פרטי היא מכירת החשמל לחברת החשמל. התומכים בשימוש באנרגיה ירוקה מתארים מציאות בה בית פרטי יוכל לספק אנרגיה חשמלית למשפחה הגרה בו, לא רק להפעלת כל מכשירי החשמל בבית אלא גם לטעינת הסוללה ברכב החשמלי כך שייחסכו גם הוצאות התדלוק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme