שורט – מה זה אומר ואיך תרוויחו דווקא כשכולם מפסידים?

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
שורט - איך זה קשור אליכם?
שתף:

משקיעים וותיקים, יגידו לכם, שבערך 20% מהזמן, שערי הבורסה נמצאים בממוצע בירידה. כלי ההשקעה העומדים לרשותנו מאפשרים לנו לבצע פעולות המתאימות לשוק בירידת ערך – אולם מעטים הם המשקיעים ה"אמיצים" המבצעים פעולות מכירה בחסר – מסחר בפוזיציית שורט. למעשה, פוזיציית שורט היא האפשרות העומדת אל מול האפשרות ה"רגילה" (מה שנקרא מסחר בפוזיציית לונג, או Long באנגלית) לקנות מוצרי השקעה, להחזיק בהם עד שערכם יעלה, למכור אותם ולהרוויח את ההפרש. מהו מסחר בפוזיציית שורט? למי הוא מתאים? ולמה חשוב שגם אתם תכירו אותו?

 

שורט לעומת לונג - מה זה אומר?
מסחר בפוזיציית שורט, או בעברית, מכירה בחסר, הוא הפוזיציה ההפוכה לזו ה"רגילה", בה אנחנו קונים מוצר להשקעה כשמחירו צפוי לעלות, ומרוויחים מעליית הערך שלו כשאנחנו מוכרם אותו

 

מסחר בפוזיציית שורט – הלוגיקה

מה קורה, כשאנחנו משערים שערכו של מוצר השקעה עומר לרדת? ברור, שאם אנחנו מחזיקים באותו מוצר, וההשקעה מתוכננת לטווח קצר, מומלץ לשקול למכור אותו טרם יאבד מערכו (ייתכן שדווקא כדאי להמשיך להחזיק את מוצר ההשקעה ולהמתין שערכו יעלה – אבל זה נושא למאמר אחר). הבורסה מציעה גם שיטת השקעה שתאפשר לכם להרוויח ממוצרים שהולכים לאבד מערכם – וזה בדיוק המסחר בשורט. הנה כך:

 

  1. אנחנו "לווים" ממי שמחזיק במכשיר ההשקעה כמות מסויימת מן המוצר שאנחנו מעריכים שערכו צפוי לרדת. במרבית המקרים זמן ההשאלה הוא מוגבל – לשבועיים עד שנה. בתוך התקופה מחוייב המשקיע להחזיר את ניירות הערך שרכש או לנהל משא ומתן על הארכת זמן ההלוואה.
  2. אנחנו מוכרים את המוצר שלווינו – זו המכירה בשורט. אנחנו בעצם מוכרים מוצר שלא היה שלנו.
  3. לאחר ירידת הערך – אנחנו מבצעים בפועל את הרכישה מהמשקיע שהלווה לנו את המוצר, במחיר השוק כיום.

 

יוצא, שאם אכן ביצענו עיסקה בשורט – מכרנו את המוצר לפני שרכשנו אותו. מכרנו את המוצר כששווי השוק שלו היה גבוה, מחיר המוצר ירד ורק אז רכשנו אותו.

 

שורט - למכור לפני שקנינו
עסקה בשורט, היא עסקה בה אנחנו מוכרים מוצר לפני שרכשנו אותו. עיסקאות אלו מתאימות למוצרי השקעה שאתם מניחים שמחירם ירד – אז, כדאי דווקא למכור עכשיו, ולקנות אחר כך

 

עסקאות שורט בישראל – הלכה למעשה

בישראל, אחוז העסקאות בשורט הוא זניח. אחת הסיבות המרכזיות לכך הוא שבעסקה מהסוג הזה מי ש"מלווה" בפועל את המניות הנמכרות לסוחר הוא בדרך כלל הברוקר, וברוקרים רבים בישראל אינם מאפשרים עסקאות שורט ו"הלוואת" מניות בחשבונם. אגב, כאשר עסקאות אלו אינן מתאפשרות בחשבון ההשקעה שלכם, ישנם עוד מוצרים המאפשרים ביצוע עסקאות שורט תוך ניהול סיכונים, למשל:

 

  • שורט תוך יומי או טכני – אם המכירה והרכישה של אותו נייר ערך מתרחשים בתוך אותו יום מסחר, המשקיע אינו מחויב בהלוואת נייר הערך והוא יכול לבצע פעולות שורט מבלי להירש להסכמתו של מלווה כלשהוא.
  • תעודות סל בחסר – תעודות סל המושקעות בשורט ביחס למדד מסויים – כלומר, רכישתן היא רווחית כאשר המדד שהן צמודות אליו יורד
  • אופציות – תמצאו מגוון אופציות שורט

 

במקרה שבתיק ההשקעות שלכם אפשרות השורט היא זמינה, תוכלו בדרך כלל למצוא כפתור "Short" ממש לצד כפתור ה –  "Buy" של מוצרי ההשקעה. בלחיצה על כפתור short, מה שיקרה הוא שאתם תמכרו מניות שאינן שלכם, ותישארו חייבים אותן לברוקר שלכם. בעתיד, תצטרכו לרכוש את המניות ולהשיבן לברוקר, ואנחנו תקווה שכשתעשו כן, מחירן יהיה נמוך בהרבה מזה בו מכרתם אותן בעסקת השורט שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme