חוק שכירות הוגנת – מה הוא וכיצד ישפיע על שוק השוכרים בישראל?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חוק שכירות הוגנת מה הוא?
שתף:

במדינות רבות בעולם שכירת דירה מהווה חלופה ברת קיימא למגורים בדירה בבעלות עצמית. בישראל כ – 2 מליון שוכרי דירות ובכל זאת התפיסה הרווחת היא כי אין מדובר בפתרון לטווח ארוך וכך משאת נפשם של רוב רובם של אזרחי ישראל היא לרכוש דירה משל עצמם, אפילו אם מהלך כזה כרוך בהתחייבות לתשלומים חודשיים גבוהים ומכבידים, לאורך עשרות שנים, לטובת החזר הלוואת משכנתארבות מדובר על מחירי הדיור בישראל, זאת משום שההוצאה על דיור נוגסת נתח נכבד מתקציבן של משפחות ממעמד הביניים. הממשלה נוקטת צעדים בניסיון להוזיל מחירי דירות, עד כה לא נראה שמהלכים אלה הביאו עימם בשורה של ממש. לצד הניסיון להוזיל מחירי דירות, או לפחות לבלום את נסיקתם, ישנם מי שפועלים להקל על שוכרי דירות וכך לאחרונה אישרה הכנסת חוק חדש המכונה "חוק שכירות הוגנת" אותו יזמו וקידמו חברי הכנסת סתיו שפיר (מן המחנה הציוני) ורועי פלדמן (ממפלגת כולנו). אם גם אתם תוהים אלו שינויים מביא עימו חוק זה ועד כמה ישפיע בפועל על שוכרים ומשכירים לפניכם תאור תמציתי של הסעיפים העיקריים בחוק.

 

חוק שכירות הוגנת יחזק את השוכר
בישראל כ – 2 מיליון שוכרי דירות, חוק שכירות הוגנת החדש נועד לחזק מעמדו של ציבור זה

 

חוק שכירות הוגנת ותנאים מהותיים ביחסי שוכר – משכיר

אך טבעי הוא שבדרך כלל המשכיר נהנה מעמדת כוח כלפי השוכר. עם זאת, לא פעם קורה שמשכיר מוצא עצמו מתמודד עם שוכר שחדל לשלם שכר דירה, אינו מפנה את הנכס המושכר, גורם לנזקים בדירה וכד'. כך יוצא שבחוזי שכירות רבים מתעקשים המשכירים להכניס סעיפים דרקוניים כמעט במטרה להגן על עצמם מפני תקלות כגון אלה שתוארו לעיל. כך למשל נוהגים משכירים לדרוש ערבויות גבוהות, לקבוע תשלום יומי מופרז עבור כל יום איחור בפינוי, לחייב משכירים לצבוע את הדירה טרם פינויה ועוד. חוק שכירות הוגנת בא להסדיר בחקיקה את שנדרשו המשכיר והשוכר להסדיר עד כה ביניהם במסגרת חוזה השכירות. החוק קובע תנאים מקסימליים שהמשכיר אינו יכול לחרוג מהם, גם השוכרים מצידם יכולים עתה לדעת מראש אלו התחייבויות הם נוטלים על עצמם.

 

חוק שכירות הוגנת ויחסי שוכר-משכיר
בחוק שכירות הוגנת החדש אין בשורה מבחינת פיקוח על דמי שכירות, מטרתו היא הסדרה בחקיקה של  היחסים בין משכירים לשוכרים

 

הגבלת גובה הערבות והסדרת נושא ביצוע תיקונים בדירה

בין הסעיפים העיקריים בחוק שכירות הוגנת הם אלה המגבילים את המשכירים בכל הנוגע לגובה הערבות שהם רשאים לדרוש. עד כה משכירים יכולים היו לדרוש ביטחונות ככל העולה על רוחם ושוכרים נאלצו להעמיד ביטחונות אלה (כגון החתמת ערבים, מסירת צ'ק ביטחון בסכום גבוה וכד'), לנהל מו"מ מול המשכיר כדי להביא להקלה, או לוותר כליל על השכרת הדירה. החוק החדש מגביל את המשכיר וקובע שהלה יכול לגבות מראש ערובה בגובה של עד שליש מדמי השכירות לתקופה כולה ובכל מקרה לא יותר מעלות שלושה חודשי שכירות.

 

נושא חשוב נוסף אותו בא החוק החדש להסדיר הוא ביצוע תיקונים בדירה. מדובר בתחום המהווה כר פורה לעימותים בין שוכרים למשכירים היות ולא תמיד ברור מי אחראי לבצע עבודת תחזוקה ותיקונים כאלה ואחרים בדירה. החוק קובע כי השוכרים, על חשבונם, ידאגו לתיקונים קלים שאינם מחייבים שירותיו של בעל מקצוע (החלפת נורה למשל) כמו גם תיקון פגמים שנגרמו עקב שימוש בלתי סביר שעשו בדירה. למעט שני חריגים אלה המשכיר חייב לתקן כל פגם בדירה על חשבונו ותוך זמן סביר (דברים דחופים בתוך שלושה ימים) זאת אפילו אם הוסכם בין הצדדים אחרת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme