משכנתא שלקחתם לפני 2013 עשויה להעניק לכם החזר כספי

עומר גלעדי5 דקות קריאה
משכנתא שניטלה לפני 2012
שתף:

יש לכם משכנתא שניטלה לפני נובמבר 2012? אם משכנתם את הנכס שרכשתם בהיקף של יותר מ – 75%, ייתכן שמגיעים לכם החזרים בהיקפים של אלפי שקלים מחברת הביטוח! מי עשוי להיות זכאי להחזרים, מה חשוב לבדוק ואיך מקבליים את ההחזר? על כך ועוד – לפניכם.

 

אחוז המימון של הנכס – נתון המפתח שיסייע להבין אם מגיע לכם החזר

 עד חודש נובמבר של שנת 2012, לא היה חוק בישראל המגביל את היקפי המשכון של הנכס שאתם רוכשים לטובת הלוואת המשכנתא. כך, ניתן היה להגיע לאחוזי מימון גבוהים מאוד של הנכס – עד 90% ולעיתים אף יותר, באמצעות חברת הביטוח EMI, אשר סיפקה ביטוחים בעלויות גבוהות לאחוזי שיעבוד גבוהים של הנכס. החל מחודש נובמבר 2012, נאסר על פי חוק ליטול הלוואת משכנתא לנכס ראשון בסכום שעולה על 75% משווי הנכס (על פי הערכת השמאי מתוך רשימת השמאים של הבנק) – ועל כן, אין צורך בביטוחי משכנתא יקרים המבטיחים לבנק כי בכל מקרה של חדלות פירעון – הביטוח יהיה אמון על תשלום מלוא סכום ההלוואה. אם כן, ביטוחי משכנתא בסכומים גבוהים יחסית ניטלו על ידי מי שנטל הלוואת משכנתא בגין יותר מ — 75% משווי הנכס שנרכש. אותו ביטוח משכנתא, אינו הכרחי כאשר שיעור המשכון בנכס הוא נמוך מ – 75%.

 

הלוואות משכנתא טרם נובמבר 12?
כל הלוואות המשכנתא שניטלו בישראל לפני נובמבר 2012, ניטלו לפי חוקים ששונו מאז, וייתכן שמגיע לבעלי המשכנתא החזר כספי בסכומים משמעותיים

 

מחירי הנדל"ן עלו – אחוזי משכנתא ירדו

מאז שנת 2012 ועד היום, עלו מחירי הנדל"ן בממוצע ברחבי הארץ במעל 50%. אם כן, הלוואת משכנתא בסכום שהיווה בשנת 2012 90% משווי הנכס, עשויה היום לגלם משכון של הנכס בשיעור של פחות מ- 70% ממנו – וזה עוד לפני שבדקנו בכמה פחתה קרן המשכנתא לאור ההחזרים שבוצעו בחמש השנים האחרונות. אם כן, גם הלוואות שניטלו ממש בסמוך לחוק המגביל את שיעור המשכון של הנכסים בהלוואת המשכנתא, ירדו משמעותית בשיעור המשכון, הן בשל עליית הערך של הנכס והן בשל ביצוע תשלומים ש"נגסו" בקרן לאורך השנים.

 

מה גובה ההחזרים המדוברים?

נכון להיום, סך יתרת החוב של הלוואות משכנתא שניטלו בעבר בשיעורי משכון גבוהים, הינה מעל שישה מיליארדי שקלים, כך על פי נתוני בנק ישראל. בהלוואות משכנתא בסכומים של בין 600,000 ש"ח ל – 1,000,000 ש"ח, גובה ההחזר הממוצע שיתקבל בשל התאמת הביטוח לסכומי ושיעורי הלוואת המשכנתא נכון להיום, צפוי לנוע בין 6,500 ש"ח למעל 10,000 ש"ח.

 

מה עושים על מנת לדרוש את ההחזרים המגיעים?

אם גם לכם משכנתא שניטלה לפני נובמבר 2012 בשיעורי משכון גבוהים, חשוב לבדוק שכלל ביטוחי המשכנתא שלכם מתאימים לשווי הנכס כיום ולשיעור המשכון שלו בפועל על פי סך השארית לתשלום המשכנתא בניכוי מה שכבר שילמתם. בחלק מן המקרים תתבקשו לעבור הליך שמאות מחודש, על מנת להעריך את שווי הנכס הריאלי. המשמעות היא הזמנת שמאי מטעם הבנק, בעלות של כ – 900 ש"ח. לאחר בדיקת שיעור המשכון בהלוואה שלכם, תוכלו לבקש מהבנק למשכנתאות את ביטול הביטוח העודף, ולקבל המחאה על סך ההחזר בדואר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme