10 הנושאים החמים שכל אחד צריך לדעת על מה שקורה היום

מערכת2 דקות קריאה
שתף:

מבקר המדינה חושף את הליקויים בתחבורה שכולנו חווים מדי יום, ההופעה של מדונה באירוויזיון בסכנה וכך גם הברקזיט. והעתיד של מטוסי בואינג החדשים.

 

1 – דו"ח המבקר לא מחדש לנו כלום

דו"ח מבקר המדינה פורסם אתמול והצביע על שורה של ליקויים בתחום התחבורה. באופן לא מפתיע, התחבורה הציבורית זוכה לביקורת לא מבוטלת. התדירות הנמוכה של האוטובוסים והרכבות, האיחורים הרבים ואי-מתן עדיפות לאוטובוסים בנתיבים – אלה הכוכבים הגדולים בדו"ח. גם פרויקטים שתקועים שנים, מחסור בפקחים ובנהגים, צפיפות בלתי נסבלת והיעדר תשתיות הם בין ההסברים לתלות של הישראלים ברכב, ולפקקי הענק. במשרד התחבורה תהו למה הדו"ח פורסם דווקא לפני בחירות, כאילו זו באמת השאלה החשובה.

 

רכבת
איחורים ברכבת? אין מצב.

 

2 – הישראלים חייבים 557 מיליארד שקלים

ב-2018 הצטבר החוב של הישראלים והגיע ל-557 מיליארד שקלים, עלייה של כמעט חמישה אחוזים ביחס ל-2017. החוב למשכנתאות הצטבר והגיע ל-360 מיליארד שקלים, נתון שמעיד על עלייה של כשבעה אחוזים ביחס לשנה הקודמת. 80% מהחוב הזה הוא לבנקים.

 

3 – רשת השיווק גבתה כסף על שקיות פלסטיק – ותפצה במיליוני שקיות

בעקבות גביית כספים על שקיות פלסטיק בניגוד לחוק השקיות (שחל על רשתות גדולות בלבד) הוגשה נגד "מעיין 2000" תביעה ייצוגית. לפי התביעה הרשת גבתה תשלום על כ-3 מיליון שקיות וכעת מוצע הפיצוי ה"אידאלי" לדעת בית המשפט: חלוקה של 2.4 מיליון שקיות פלסטיק. נדמה שמישהו קצת פספס את הרעיון שהוביל לחקיקת החוק מלכתחילה – צמצום השימוש בשקיות פלסטיק.

 

4 – מדונה לא תגיע לישראל?

אחרי שנמצא פתרון המימון להופעתה של מדונה באירוויזיון בתל אביב (פתרון שכלל תורם נדיב במיוחד) – נראה שההופעה בכל זאת בסכנה. על פי הדיווחים הסיבה המרכזית היא אחד השירים שהזמרת מתכננת לשיר, שככל הנראה עורר התנגדות מצד תאגיד השידור הציבורי. מעניין מתי בפעם האחרונה מישהו הכתיב למדונה מה מותר (או אסור) לה לשיר.

 

מדונה בישראל
מי יגיד למדונה מה לשיר?

 

5 – ארה"ב מצטרפת לטרנד: מקרקעת מטוסי בואינג

עכשיו זו כבר לא רק מכה בכנף. עוד ועוד מדינות מודיעות כי מטוסי בואינג Max 737 יישארו על הקרקע, ועכשיו גם ארה"ב מצטרפת. זאת לאחר שנשיא ארה"ב הוציא הודעה רשמית לכלל הטייסים וחברות התעופה. הוא גם הדגיש שיש לו אמון ביכולת של בואינג להתמודד עם המצב הזה, אבל הבהיר שעד שהפתרון הזה יימצא – המטוסים לא יוצאים מגבולות שדות התעופה.

 

 

6 – הברקזיט מתרחק מהבריטים

אחרי שהסכם הברקזיט של תרזה מיי נדחה, הפרלמנט הבריטי הצביע וקבע כי בריטניה לא תפרוש מהאיחוד האירופאי ללא הסכם שמסדיר את התנאים. בשלב הזה נראה שמועד היעד המקורי (29.3) כבר לא ממש רלוונטי, ופרישתה של בריטניה תידחה למועד מאוחר יותר.

 

7 – פייסבוק וגוגל פוגעות בחדשנות

דו"ח חדש שפורסם בבריטניה, והוזמן על ידי שר האוצר, קובע כי החברות פייסבוק, אמזון וגוגל למעשה פוגעות בחדשנות. לפי הדו"ח נדרשים הגבלים עסקיים חדשים שיאפשרו להגביל את השליטה המוחלטת שלהן, ולייצר קצת יותר תחרות.

 

צוקרברג
פוגע בחדשנות?

 

8 – גם בארה"ב שמים עין על פייסבוק

פרסום הדו"ח בבריטניה מגיע בתזמון מעניין מבחינת פייסבוק. בימים האחרונים קראה הסנטורית אליזבת' וורן להגביל את הרשת החברתית, ולפרק את החברות הגדולות. בתגובה, פייסבוק בחרה להסיר פוסטים של הסנטורית. מאוחר יותר הפוסטים חזרו למקומם בעקבות הביקורת על הסרתם, ופייסבוק טענה בתגובה כי "בשל העניין בדיון – אנחנו מחזירים את ההודעות."

 

 

9 – ספוטיפיי נגד אפל

ספוטיפיי, שמפעילה שירות סטרימינג שפועל באופן דומה לשירות אפל מיוזיק, הגישה תלונה לנציבות האיחוד האירופאי נגד חברת הטכנולוגיה. לטענת סופטיפיי, אפל מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים ואף דחתה עדכוני אבטחה שונים של האפליקציה. העובדה שאפל וספוטיפיי מתחרות ביניהן באופן ישיר על נתח השוק היא שהופכת את התחרות לבעייתית במיוחד, ולטענת היועץ המשפטי של ספוטיפיי "התמריץ שלהם לפגוע בשירותים יריבים כמו ספוטיפיי נעשה גדול ותדיר יותר."

 

10 – אל על הפסידה 52 מיליון דולר

לפי הדוחות הכספיים שפרסמה אל על, ב-2018 הפסידה החברה כ-52 מיליון דולר. הנתון הזה מגיע אחרי הדוחות של 2017, שהסתיימה עם רווח נקי של כ-6 מיליון דולר. משמעות הדוחות היא שלא יחולקו דיבידנדים, והסיבה המרכזית להפסדים – למרות הכנסות של למעלה מ-2 מיליארד דולר – היא עלייה של כ-6.4% בהוצאות התפעול.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme