האירוויזיון מגיע לתל אביב – כמה זה יעלה והאם התיירות הנכנסת תשתלם לנו?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
עלות ותועלת - מחיר האירוויזיון
שתף:

נתחיל מהסוף – אירוח האירוויזיון בתל אביב בשנת 2019 צפוי לעלות לנו, משלמי המיסים, מאות מיליונים של שקלים. אמנם, עשרות אלפי תיירים חובבי הז'אנר יגיעו אל העיר, ויש מי שירוויחו באופן פרטי מתיירות נכנסת לקראת ימי התחרות – אולם ללא ספק, לא מדובר ב"פרה חולבת" בהסתכלות כלל מדינית – להיפך, מדובר בעסק יקר, שאין ספק שלא יממן את עלותו מההכנסות הצפויות ברכישת הכרטיסים. כמה זה יעלה, מי צפוי להרוויח ומה בעצם יוצא לנו מזה?

 

האירוויזיון מגיע לישראל!
מאז שנטע הניפה את הגביע בליסבון – בישראל התחילו לתכנן ולחשב עלויות

 

ויכוח עז בין הממשלה לתאגיד השידור הציבורי

מאז אותו רגע מרגש בו הנציגה שלנו בתחרות השירה האירופאית, נטע ברזילי, הביאה את כולנו אל המקום הראשון עם שירה Toy – ניטשו ויכוחים בין גורמים בכירים בישראל, כמו גם בין ישראל לתאגיד השידור האירופי (הוא הגוף הרשמי המנהל את תחרויות האירוויזיון בכל שנה) ובין מדינות אחרות. זכותה של מדינת ישראל לארח את האירוויזיון הבא אינה מוטלת בספק – וביחד עם זאת, לא היה ברור כבר למן הרגע הראשון שישראל של שנת 2019 מסוגלת לעמוד באתגר.

 

הנה, רק לאחרונה, דרש תאגיד השידור הציבורי ממשרד האוצר לא פחות מ–150 מיליוני שקלים למימון ההכנות לאירוויזיון, כולל בניית אולם שיהיה גדול דיו על מנת להכיל את 20,000 התיירים והמבקרים הצפויים שיבקשו לרכוש כרטיס ולהשתתף בתחרות ההיסטורית. העלות המוערכת על ידי תאגיד השירות היא מנופחת עד להתפקע, אם נזכור, למשל, שהאירוויזיון שנערך בשוודיה בשנת 2016 עלה למדינה רק שבעה מיליוני יורו (כ–28 מיליוני שקלים), ובין השנים 2013 – 2018, מעולם לא עלתה התחרות מעל מאה מיליוני שקלים.

 

 

על מה הולך הכסף?

ההוצאות על ההכנות לקראת התחרות צפויות להכיל את ההיבטים הבאים:

  • בניית התשתית לתחרות, כולל אולם ותשתיות טכניות נוספות: כ-35 מיליוני שקלים
  • תפאורה: כ-22 מיליוני שקלים
  • הוצאות לוגיסטיקה והוצאות אזוריות נוספות: כ–30 מיליוני שקלים
  • הוצאות אבטחה וכוח אדם: כ–20 מיליוני שקלים
  • הוצאות עבור ההפקה, התלבושות, שכר המנחים וכוח אדם: כ-20 מיליוני שקלים
  • הוצאות נוספות: הוצאות תקשורת ויח"צ, עמלות עבור שירותים במיקור חוץ, ונוספים

 

עלויות האירוזוויון - לא רק האירוע עצמו
תחרות האירווזיון יקרה להפקה וכך גם האירועים הנלווים אליה

 

כמה נרוויח מאירוח האירוויזיון?

אל מול אותם 150 מיליוני שקלים המשקפים את עלות התחרות בישראל – עומדות ההכנסות מהתחרות, בסך מוערך כולל של קצת יותר מ– 50 מיליוני שקלים. ההכנסות – כעשרה מיליוני שקלים ממכירת כרטיסים, כעשרים מיליוני שקלים שיינתנו מטעם תאגיד השידור האירופי, כעשרים מיליוני שקלים שימומנו בקופת העיר המארחת, ועוד. ההפרש, העומד על מעל 100 מיליוני שקלים – צפוי להיות ממומן מכספי משלם המיסים.

 

מי עוד ירוויח מקיום התחרות בישראל?

מעבר למכירת כרטיסים לצפייה בתחרות וקבלת מימון מטעם תאגיד השידור האירופי – חשוב לזכור כי אירוח האירוויזיון משמעו פריחה עבור העסקים הקטנים המציעים שירותים בעיקר בעיר המארחת, אולם בהחלט לא רק. התיירים שיגיעו לישראל – כאמור, כעשרים אלף במספר, צפויים להכניס כספים רבים לשוק התיירות והאירוח בישראל, והמחירים כבר החלו לעלות. בדיקה קצרה שערך צוות ריאלי הצביעה על עליית מחירים של מעל 1,000% במלונות בתל אביב בסביבות תאריך האירוויזיון.

 

מעל 2,000 מלונות ובתי הארחה, ועוד אלפי בתי Airbnb שבוודאי יוצעו לתיירים לקראת תאריך התחרות, כמו גם מסעדות ובתי אוכל מקומיים, שירותי הסעות, אטרקציות, ושירותים נוספים באזור תל אביב ובאזורים אחרים בארץ – צפויים לגרוף רווחים אישיים גבוהים, אולי באלפי אחוזים, ביחס למחירי השירותים והאירוח בחודשים שלפני או לאחר התחרות.

 

 

מתחילים!

ישראל כבר העבירה ערבות בגובה של שנים עשר מיליוני אירו לקיום התחרות בישראל, וזו צפויה להתחיל בחצי גמר ראשון בתאריך ה–14 למאי, חצי גמר שני ב–16 למאי, וב–18 למאי תחרות הגמר של האירוויזיון. משלחות הזמרים ותיירים נוספים צפויים להתחיל להגיע לישראל כבר לקראת אמצע חודש אפריל, ומי שלא יזכה לרכוש כרטיסים לאצטדיון בו ייערך המופע – יוכל גם לצפות בו ללא עלות במתחם היורו-וילג', בגן צ'רלס קלור.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme