מסחר באופציות מעוף – למי זה מתאים ואיך עושים את זה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מסחר באופציות מעוף - איך זה עובד?
שתף:

ניהול תיק השקעות הינו מלאכה מורכבת, ואתם נדרשים להכיר כלי השקעה שונים, על מנת לגוון את תיק ההשקעות שלכם ולגדר סיכונים. אחת האפשרויות המעניינות והפופולאריות להשקעה בסיכון נמוך יחסית, היא מסחר באופציות מעוף. מה הן אופציות ומה מייחד את אופציות המעוף? מה הן שתי האסטרטגיות הבסיסיות בהשקעה באופציות בכלל ובאופציות מעוף בפרט? כל התשובות – במדריך המלא של אתר ריאלי, למסחר באופציות מעוף.

 

מסחר באופציות מעוף - בעיקר ת"א 35
מסחר באופציות מעוף (מכשירים עתידיים ופיננסיים) הוא בעיקר מסחר באופציות שנכס הבסיס שלהן הוא מדד ת"א 35. יש עוד נכסי בסיס לאופציות מעו"ף, אולם מדד זה הוא נכס הבסיס העיקרי באופציות מסוג זה

 

אופציות – רכישה בפוטנציה של מכשיר השקעה

בניהול תיק השקעות, רכישת מניה היא רכישה פיזית של אחוז מסויים מהחברה. אם אתם מחזיקים במניות של חברה כלשהיא, אתם במידה מסויימת הבעלים שלה. בהנפקה של חברה לבורסה, החברה מחלקת את סך הערך שלה לחלקים, הן המניות, ומוכרת רק חלק משווייה, ומי שמחזיק ברוב המניות הוא בעצם הבעלים המרכזי של החברה בפועל. אופציה, לעומת זאת, אינה רכישה של מניה (או כל כלי השקעה אחר) בפועל – אלא רק חוזה, הנערך בין קונה האופציה לבין המוכר שלה, לרכוש את מכשיר ההשקעה (מניה, מט"ח, אג"ח, סחורה, או כל כלי אחר) בתאריך ידוע מראש. הקונה, מאמין שערך הנכס אליו צמודה האופציה יעלה, וכך הוא ירכוש בעתיד את הנכס במחיר נמוך ממחיר השוק – ואילו המוכר, מאמין שמחיר הנכס ירד, כך שלמעשה ימכור את הנכס במחיר גבוה ממחיר השוק בתאריך פקיעת האופציה.

 

מסחר באופציות מעוף

אופציות מעוף (מכשירים עתידיים ופיננסיים) הן אופציות הצמודות בעיקר למדד המעוף – הוא מדד תל אביב 35. בדיוק באופן שבו אופציות מציגות את האפשרות לרכוש בתאריך עתידי נכס כלשהוא, אופציות מעוף הן חוזים בין רוכש למוכר, הצמודים לגובה מדד המעוף. מדד המעוף, הוא, כאמור, מדד ת"א 35 (לשעבר מדד ת"א 25), הוא מדד שתכולתו מתעדכנת פעמיים בשנה והוא מדד הדגל של הבורסה, ובו 25 מהמניות הבולטות ובעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה בישראל. כיום, בין המניות הנכללות במדד ת"א 35 הן למשל:

 

  • אפקו
  • ארמת
  • אלביט
  • בזק
  • בינלאומי
  • גזית גלוב
  • דלק
  • טבע
  • כיל
  • לאומי
  • נייס
  • סודהסטרים
  • פועלים
  • פז נפט
  • שופרסל
  • שטראוס

 

מסחר באופציות מעוף הוא אפשרי גם אל מול מספר נכסי בסיס נוספים – למשל מדד ת"א 125, מט"ח (דולר ואירו), ומדד הבנקים.

 

מסחר באופציות מעוף מול ת"א 35
מסחר באופציות מעוף הוא בעיקר מסחר באופציות אל מול מדד ת"א 35, מדד המכיל 35 מהמניות החזקות והמובילות בבורסה בישראל

 

שתי האסטרטגיות הבולטות במסחר באופציות מעוף – ומינוף

במסחר באופציות בכלל ובמסחר באופציות מעוף בפרט, הסוחר יכול לבחור שתי אסטרטגיות מסחר, הבחירה תלויה בניתוח השוק שלו וההנחות שלו בנוגע לכיוון השינויים הצפויים במחירי נכסי הבסיס של האופציות, כך:

 

  • מסחר בפוזיציית Call – רכישת אופציות, במקרה בו הרוכש מצפה שערך נכס הבסיס יעלה
  • מסחר בפוזיציית Put – כתיבת הסכם למכירת אופציות, במקרה בו כותב האופציה (או הצד בחוזה המתחייב למכור את האופציות בתאריך נתון) מצפה שמחיר נכס הבסיס יירד.

 

בשני המקרים, גם בפוזיציית CALL וגם בפוזיציית PUT במסחר באופציות מעוף, ניתן לבצע את הפעולות ב SHORT או ב – LONG, כאשר LONG PUT למשל, היא עסקת דביט, אשר מבטאת הסכם למכירת אופציות הנמצאות ברשות המוכר, ואילו עיסקאות SHORT, הן עיסקאות קרדיט, בהן המוכר מוכר אופציות שאין ברשותו (סוג של הלוואה).

 

במסחר באופציות מעוף מקובל למנף את ההשקעה אל מול הברוקר. מינוף ההשקעה היא הבטחה של הברוקר להכפיל את הרווחים (או ההפסדים) שנוצרו בעסקה. נסביר באמצעות דוגמה פשוטה: אם במסגרת מסחר על אופציות מעוף רכשנו 100 אופציות על מדד ת"א 35 במחיר כולל של 15,000 ש"ח ובמינוף של 1:100, ובעת פקיעת האופציה מחיר האופציות שלנו עלה ונמכור אותן ב – 15,100 ש"ח – הרווח של 100 ש"ח יוכפל פי 100 ולמעשה נזכה על עסקה זו ב – 10,000 ש"ח. זה פועל גם הפוך – לו האופציות היו נמכרות ב – 14,900 ש"ח – היינו מפסידים 10,000 ש"ח.

 

מסחר באופציות מעוף – למי זה מתאים?

השקעה אל מול מדדים נחשבת השקעה מגודרת ובטוחה יחסית, בשל הפיזור המובנה בתוך מכשיר ההשקעה. על כן, מסחר באופציות מעוף הוא מסחר שמתאים גם למנהלי תיקי השקעות עצמאיים שהם פחות מנוסים. ביחד עם זאת, דווקא מדד ת"א 35, בשל היצמדותו למניות הגדולות, סובל לעיתים מתנודות בשוויו. לדוגמה: אותו מדד ת"א 35, ב – 15 לנובמבר (לפני כחודש וחצי) היה ערכו 1,400 ש"ח – ואילו היום (1.1.2018) – ערכו 1,523 ש"ח. עם זאת, המינוף על מסחר באופציות מעוף הוא מכפיל משמעותי (מאוד) של הסיכון בהשקעה. סוחרים באופציות מעוף שאינם בטוחים בעצמם, מומלץ שימנפו את השקעתם, אם בכלל, במכפילים קטנים ככל האפשר.

 

רוצה לסחור באופן עצמאי ולהגיע לשגשוג כלכלי?

קבל הצעה למסחר עצמאי, ללא שום התחייבות

כבר 6,597 אנשים קיבלו הצעה למסחר מוזל בבורסה

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme