תיאום מס הכנסה – מי צריך אותו ואיך עושים את זה?

מורן בלסר5 דקות קריאה
כך מבצעים תיאום מס הכנסה
שתף:

כולנו משלמים מס הכנסה מדי חודש בחודשו, הסכום שאנו משלמים נגזר מגובה ההכנסה שלנו כאשר ישנן מדרגות מס הקובעות איזה אחוז יגבו מאיתנו רשויות המס מהכנסה בתחום שבין סכום כזה לאחר. כך למשל, נכון לשנת 2017, על הכנסה חודשית של עד 6,220 ש"ח משולם מס הכנסה בשיעור של 10%, בין 6,221 ש"ח ל-8,920 ש"ח נגבה 14%, 20% על ההכנסה שבין 8,921 ש"ח ל-14,320 ש"ח וכן הלאה (על כל סכום מן ההכנסה החודשית שעובר את רף 53,333 ש"ח משולם מס הכנסה בשיעור המקסימאלי, 50%). חשוב מאוד להבין שלמרות שמס הכנסה משולם על בסיס חודשי שיעורו הסופי מחושב לפי סך ההכנסה לאורך כל שנת המס. כך יוצא שאצל מי שהכנסתם נתונה לשינויים (עצמאים למשל) כמו גם מי שלהם כמה מקורות הכנסה (למשל שכירים העובדים במקביל אצל שני מעסיקים או יותר) ייתכנו פערים בין גובה התשלומים החודשיים למס הכנסה לבין הסכום שאכן צריך הנישום לשלם. במקרים כאלה יש לבצע תיאום מס הכנסה כדי להבטיח שנשלם מס בשיעור הראוי. לא רק מקרים של תשלום ביתר חשוב למנוע אלא גם תשלומי חסר העלולים להביא למצב של צבירת חוב מול רשויות המס.

 

אם אתם סבורים שייתכן ואתם משלמים סכום לא מדויק למס הכנסה או שיש מקום לחשוב שישנם פערים בין הסכומים הנגבים מכם בפועל לאורך שנת המס לבין הסכום הכולל שאתם אכן צריכים לשלם (בהתאם לסך כול הכנסותיכם בשנת המס) חשוב מאוד שתדאגו לבצע תיאום מס הכנסה. אספנו עבורכם מידע שבכוחו לסייע לכם להבין אם אתם עשויים להיות בין אלה שצריכים לעשות תיאום מס, מה עשויות להיות השלכותיו ואיך מבצעים אותו בפועל.

 

תיאום מס הכנסה יכול לחסוך כסף
אנו משלמים מס הכנסה מדי חודש אולם השומה הסופית מחושבת לפי סך הכנסותינו בכל שנת המס. מסיבה זו ייתכן פער בין הסכום החודשי המשולם בפועל לבין זה המגיע. תיאום מס הכנסה יבטיח תשלום הסכום שאנו אכן חייבים בו

 

אצל מי עשויים להיווצר פערים המצריכים ביצוע תיאום מס

גביית מס הכנסה ביתר או בחסר עשויה לקרות כאשר לנישום יותר ממקור הכנסה אחד (למשל מי שמעוסקים כשכירים בשני מקומות עבודה (או יותר) בו זמנית, שכירים שעובדים גם כעצמאים, מקבלי קצבאות למיניהן ועוד). עוד ייתכן צורך בתיאום מס הכנסה כאשר מחליפים מקום עבודה באמצע שנת המס, מפסיקים לעבוד למשך תקופה מסוימת, פורשים לגמלאות ועוד. למעשה בכל נסיבות בהן נוצרת חוסר אחידות בגובה ההכנסה החודשית או שישנם כמה מקורות הכנסה כשתשלומי מס ההכנסה החודשיים מבוצעים עבור כל מקור בנפרד ייתכן מצב של פער בין גובה התשלומים המבוצעים בפועל למס הכנסה לאורך כל שנת המס לבין הסכום האמיתי שאנו צריכים לשלם. עצמאים להם מספר מקורות הכנסה יכולים לעשות תיאום מס הכנסה רק עבור הכנסות שאינן מן העסק כאשר עבור הכנסות מן העסק ניתן לבקש הקלות במס בדרכים אחרות, הפחתת תשלום מקדמות או הקטנת גובה ניכוי מס במקור למשל. אצל עצמאים מבוצע בתום כל שנת מס סיכום של המס ששולם לאורך שנת המס כולה והשוואתו לסכום המגיע לפי ההכנסה השנתי שהושגה בפועל.

 

איך מבצעים תיאום מס הכנסה

חשוב לדעת שניתן לבצע תיאם מס הכנסה באופן עצמאי תוך פניה אל פקיד השומה באזור מגורינו (ניתן גם באופן מקוון), מילוי הטפסים הדרושים (בדרך כלל טופס 116) וצירוף המסמכים הדרושים (כגון תלושי שכר אחרונים מכל מעסיק). במקרים רבים ההליך עלול להיות מורכב שכן יש לספק נתונים שונים כגון מספר תיק ניכויים של כל מעסיק, גובה שכר שנתי ברוטו הצפוי מכל מעסיק, מספר חודשי עבודה במהלך שנת המס אצל כל מעסיק ועוד. כדי להבטיח ביצוע נכון של תיאום מס הכנסה מומלץ לפנות אל בעל מקצוע המתמחה בייצוג נישומים מול מס הכנסה, כגון יועץ מס או רואה חשבון. ישנן גם חברות המציעות שירות בדיקת זכאות להחזרי מס עבור שכירי וניהול הליך הגשת בקשה לקבלם במידה ומסתבר שאכן מגיעים כאלה.

 

תיאום מס הכנסה לבעלי 2 הכנסות
מי שאינם מבצעים תיאום מס הכנסה יגלו שהם משלמים מס בשיעור המרבי על הכנסותיהם ממעסיקים שונים. מומלץ מאוד לבצע, מלבד תיאום מול מס הכנסה גם הליך דומה של תיאום גבייה מול המוסד לביטוח לאומי

 

מה קורה אם לא עושים תיאום מס

חשוב מאוד לדעת שמי שמועסק כשכיר אצל יותר ממעסיק אחד ולא לבצע תיאום מס הכנסה ישלם מס הכנסה בשיעור מרבי בכל אחד ממקומות העבודה. ניתן לערוך תיאום מס בכל עת במהלך שנת המס, לאחר תום שנת המס לא ניתן לבצע תיאום מס הכנסה בדיעבד אולם ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס הכנסה. למי שעורכים תיאום מס הכנסה מומלץ מאוד לערוך תיאום דומה גם מול המוסד לביטוח לאומי כדי למנוע גביית יתר של דמי ביטוח לאומי. 

 

 

השכר שלך 6,000 ₪ ומעלה?

כנראה שהמדינה חייבת לך כסף! בדוק עכשיו עם מומחה להחזרי מס. ללא שום התחייבות

כבר 75,913 אנשים עשו בדיקה להחזר מס

בידקו עכשיו

פרטיותך חשובה לנו

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme