איתור כספים פנסיוניים – למה זה חשוב ואיך עושים זאת?

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
איתור כספים פנסיוניים הוא מהלך חשוב
שתף:

כל מי שעובד ומשתכר למחייתו בישראל, בין אם כשכיר או כעצמאי, הוא בעל חיסכון פנסיוני. זאת, פשוט משום שמעסיקים מחויבים מאז שנת 2008 (מכוח צו הרחבה לפנסיית חובה במשק) לפתוח לנהל חיסכון פנסיוני לעובדיהם, ובשנת 2017 נכנס לתוקפו חוק פנסיה חובה לעצמאים המחייב עצמאים להפקיד כספים לחיסכון פנסיוני לפי מינימום הקבוע בחוק. חשוב לדעת שגם לפני שחיסכון פנסיוני הפך לחובה על פי חוק לעובדים רבים נפתחו קרנות פנסיה על ידי מעסיקים, לפעמים אפילו באופן כמעט אוטומטי, על ידי מחלקת כספים, אולי אפילו ללא ידיעת העובד. רובנו מחליפים מקומות עבודה, חווים תהפוכות בחיים, עוברים דירה, מבלים תקופה בחו"ל וכד'. מסיבות כאלה ואחרות אנו עלולים לאבד מעקב אחר כספים שנצברו לזכותנו, בחשבון בנק, קופת גמל, קרן השתלמות ועוד. קרן פנסיה נשכחת היא לא עניין חריג, ייתכן מאוד שגם לכם יש כסף ה"שוכב" בקרן פנסיה נשכחת כזו או אחרת. ישנם צעדים שונים בהם מומלץ לכל אחד לנקוט כדי לאתר כספים פנסיוניים, עבור עצמו כמו גם עבור קרוביו, ביניהם כאלה אשר הלכו לעולמם וייתכן שכספים מקרנות הפנסיה שלהם מגיעים לכם כיורשיהם. אספנו עבורכם מידע מועיל אשר יסייע לכם לבצע ביעילות מהלך של איתור כספים פנסיוניים.

 

איתור כספים פנסיוניים חשוב לכולם
לכלל העובדים בישראל, שכירים ועצמאים כאחד, יש כיום חיסכון פנסיוני, ולו רק בגלל שהחוק מחייב זאת. מי שמחליף עבודה, יוצא לחו"ל, עובר תהפוכות כאלה ואחרות בחיים, עלול לאבד מעקב אחר כספים שנצברו לזכותו בקרן פנסיה, ניתן וחשוב לפעול לאיתור כספים פנסיוניים, במיוחד משום שלעיתים מדובר בסכומים משמעותיים

 

יוזמת "הר הכסף" של משרד האוצר

על פי הערכות גורמים כגון בנק ישראל ואגף שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר מתוך כ – 20 מיליון חסכונות בקרנות פנסיה וקופות גמל ישנם כ – 2 מיליון שבעליהם אינם מודעים לקיומם. הסכום הצבור בחסכונות נשכחים אלה עומד על כ – 30 מיליארד שקלים בסך הכול. השלטונות נתנו דעתם לנושא זה וכך נולדה יוזמת "הר הכסף" של משרד האוצר. באתר האינטרנט הממשלתי הוקם מנגנון המאפשר לכל אחד, ללא תשלום, לבצע חיפוש לפי פרטים אישיים בסיסיים (מס' זהות, תאריך הנפקת תעודת זהות, האם הונפק דרכון בשלוש השנים האחרונות, האם יצאתם לחו"ל בשלוש השנים האחרונות). חיפוש כזה מניב רשימה של חסכונות ופוליסות ביטוח למקרה מוות (ללא חיסכון) בהם לא נרשמה פעילות בשנה האחרונה. בעזרת אותו כלי ניתן לחפש גם עבור קרובי משפחה, כולל כאלה שכבר הלכו לעולמם. חשוב לדעת שהמידע שניתן להשיג מן האתר של משרד האוצר הוא חלקי בלבד, למעשה יש להתייחס אליו כאל אינדיקציה להימצאות כספים נשכחים ולהמשיך במהלך איתור כספים פנסיוניים בדרך של יצירת קשר עם הגופים שעלו בחיפוש.

 

עושים סדר

חיפוש תוך שימוש במערכת של משרד האוצר ונקיטת כל הפעולות המתבקשות לאור תוצאותיו הם הכרחיים אולם אין להסתפק בצעדים אלה. כדי להבטיח איתור מלא של כספים פנסיוניים נשכחים מומלץ לעשות סדר באופן בו אתם מנהלים את חסכונותיכם. קחו את הזמן, ערכו רישום כרונולוגי של מהלכים בחייכם שעלולים היו לגרום לכם לאבד מעקב אחר כספים, כך למשל החלפת מקום עבודה, מעבר בנק (העברת כספים מבנק אחד אל חשבון חדש בבנק אחר תוך סגירת חשבונות וחסכונות בבנק הקודם), קבלת ירושה, פטירה של קרוב משפחה שאולי הינכם זכאים לרשת ועוד.
אצל כולנו מצטברים דוחות שאנו מקבלים ממנהלי קרן הפנסיה, חברת ביטוח, הבנק וכד', הקדישו שעה קלה לעבור על ניירת זו, ייתכן שתמצאו קצה חוט לכסף ששכחתם מקיומו, באותה הזדמנות ניתן להשליך את כל מה שכבר אין בו צורך.

 

איתור כספים פנסיוניים בניירת בבית
לעיתים ניתן למצוא קצה חוט לאיתור כספים פנסיוניים בניירת ששוכבת בבית, או בשחזור מהלכים שביצענו בעבר כגון החלפת מקום עבודה, שהייה ארוכה בחו"ל או העברת כספים מבנק אחד לאחר

 

איתור כספים פנסיוניים בתשלום

עד כה תיארנו דרכי איתור כספים פנסיוניים שאינן כרוכות בתשלום. ישנם גם מערכות שניתן להפיק מהם מידע רב ערך אלא שהשימוש בהם עולה כסף, בדרך כלל מדובר בסכומים פעוטים למדי. כך למשל חיפוש במסלקה הפנסיונית עולה 20 שח' ומניב רשימה של חסכונות פעילים וכאלה שאין בהם פעילות כולל פירוט הסכומים, תנועות בקרן (סכומים שמפריש המעסיק למשל), גובה דמי הניהול ועוד. דרך נוספת המבטיחה מיצוי כל האפשרויות לאיתור כספי פנסיה אבודים היא פניה ליועץ פנסיוני המתמחה גם בתחום זה. וודאו שמדובר בבעל מקצוע לו מיומנות וניסיון בניהול חיפוש מקיף, שוחחו עם לקוחות עבר וקבלו המלצות. במקרים מורכבים מומלץ מאוד לקבל סיוע מבעל מקצוע, כך למשל כאשר מדובר בסכום גבוה יחסית, חיסכון וותיק של אדם שנפטר, התמודדות עם גביית דמי ניהול מופרזים ועוד. חשוב לציין כי כספים פנסיוניים אינם היחידים שאנו עלולים לאבד מעקב אחריהם, מומלץ לא להגביל את החיפוש לכספים כאלה בלבד אלא לבדוק כל אפשרות הבאה בחשבון, כגון קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות ביטוח וחשבונות בנק ישנים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme