לגדר תיק השקעות ולפזר סיכונים – כך תעשו את זה נכון

עומר גלעדי5 דקות קריאה
איך אפשר לגדר תיק השקעות
שתף:

ניהול תיק השקעות הינה אלטרנטיבה אטרקטיבית לשימוש בהכנסה פנויה או בכספים להשקעה שיגרמו "לכסף לעבוד בשבילכם". אחרי הכל, אם נעיף מבט על העליות החדות (שבין הירידות) בשער הביטקוין, על העלייה במדדים המובילים במהלך שנת 2017, ועל מוצרי השקעה רבים נוספים – נגלה כי כשאנחנו משקיעים את כספנו במקום הנכון, או "מהמרים על הסוס המנצח" – התשואה בניהול תיק השקעות היא גבוהה משמעותית מזו שתתקבל באפיקי השקעה סולידיים יותר – גם שומרת על נזילות הכספים שלנו, מה שהופך את אפיק ההשקעה הזה למושלם. הבעיה היא, שהשקעה בבורסה היא לא תמיד רווחית. אם נחזור ונתבונן בכל אחת מן הדוגמאות שהועלות בפסקה הקודמת, נגלה כי בהשקעות בעלות פוטנציאל לרווחים גדולים – בדרך כלל קיים פוטנציאל דומה גם להפסדים. שתי דרכים הן שכיחות בניהול תיקי השקעות להתמודד עם אותם סיכונים – הדרך הראשונה כוללת פיזור סיכונים, והשנייה היא לגדר תיק השקעות. במאמר הזה – נסביר את שתיהן.

 

2 דרכים לגדר תיק השקעות
שני הכלים שנועדו לבטח משקיעים מפני הפסדים גדולים בהשקעה במכשירים בעלי תנודתיות גבוהה הן פיזור סיכונים וגידור תיק השקעות

 

פיזור סיכונים – לא שמים את כל הביצים בסל אחד

הבנייה של תיק השקעות הינה תהליך אסטרטגי, במהלכו תשקלו גם לגדר תיק השקעות וגם לפזר סיכונים. התהליך עומד בבסיס ניהול התיק, והוא זה שיקבע אם אתם מנהלי השקעות מוצלחים – אם לאו. למעשה, זה לא משנה מה גודל תיק ההשקעות שלכם – אתם רוצים לחלק את כספי ההשקעה על פני מספר ערוצים. המוטיבציה לפיזור הכספים היא אסטרטגיה להקטנת סיכון. הנה ההסבר: נניח שיש לכם 100,000 ש"ח להשקעה; תוכלו לבחור להשקיע את כל הסכום במכשיר השקעה אחד – אולם אז, תאלצו או לחיות עם התשואה הנמוכה שלו או לחיות עם הסיכון לאבד נתחים הגונים מהקרן. אם תבזבזו את כל הקרן על רכישת אג"ח או מכשיר השקעה סולידי אחר – תסתפקו בתשואה שאינה הרבה יותר טובה מזו שתוכלו לקבל, למשל, בניהול קופת גמל להשקעה בסיכון נמוך. אם תבחרו "ללכת על כל הקופה" ולרכוש ביטקוין (או כל מכשיר השקעה אחר המתאפיין בתנודתיות גבוהה) – תחשפו את התיק לסיכון להפסדים משמעותיים.

 

פיזור סיכונים, הוא פיזור ההשקעה על פני מספר כלי השקעה, כך שאם אחד מפסיד – ייתכן שהשני ירוויח ואתם "תרככו את המכה". פיזור סיכונים עוסק גם בקביעה של רמת החשיפה של התיק להשקעות ספקולטיביות – לדוגמה, שונאי סיכון ישקיעו רק 10% או אף פחות במניות, במט"ח, או במכשירי השקעה תנודתיים – אוהבי סיכון עשויים להשקיע את כל הסכום באפיקים ספקולטיביים – אולם אז ניהול התיק ידרוש תשומת לב מרובה יותר.

 

לגדר תיק השקעות – "ביטוח" מפני כלי השקעה מפסידים

גידור השקעה היא אסטרטגיה לצמצום הפוטנציאל להפסד, כאשר אתם משקיעים בכלי תנודתי ורמת הסיכון בו אינה מתאימה לכם. במקרים אלו, ניתן לצמצם את החשיפה או לרכך את ההפסדים – על ידי השקעה במוצר שהקורלציה בינו לבין מוצר ההשקעה המקורי היא בדיוק הפוכה. נכון, השקעה במוצר כזה גם מפחיתה את יכולות הרווח מאותו מוצר השקעה שבחרתם – אבל, כשבוחרים לגדר תיק השקעות, מוצרי הגידור נרכשים בפרופורציות מתאימות לאלה של הנכס המקורי, משאירות טווח לרווחים שהוא בדיוק מתאים למשקיע. כל משקיע יכול לגדר את ההשקעות שהוא חושד כי הן עשויות להביא להפסדים, ובכך לנטרל, לרכך או להפחית את יכולת מכשיר ההשקעה ה"חשוד" להוביל את התיק כולו להפסדים. לגדר את תיק ההשקעות הינה פעולה בעלת היגיון פשוט – בעל התיק מבצע שתי השקעות שהן בדיוק הפוכות זו לזו, בפרופורציות שיאפשרו לו להשקיע במכשיר הנבחר אולם לשלוט ברמת החשיפה להפסדים. גידור השקעות הוא נפוץ בהשקעה במט"ח (בשל התנודתיות האופיינית בתחום זה), בסחורות, וכדומה.

 

לגדר תיק השקעות במט"ח
הגיוני מאוד לגדר תיק השקעות כשאתם משקיעים במטבע חוץ, למשל

 

איך אפשר לגדר תיק השקעות? הכלים השכיחים בשימוש אצל מי שמבקש לגדר את תיק ההשקעות שלו הן אופציות וחוזים עתידיים. גם האפשרות לסחור באופציות מסוג CALL (אופציות רכש – רכשנו את הזכות לרכוש כמות ידועה מראש ממכשיר ההשקעה במחיר המופיע באופציה בעתיד) או מסוג PUT (אופציית מכר – מאשרת לבעליה למכור את הנכס אליו צמודה האופציה במחיר קבוע מראש בעתיד – מגן מפני ירידת מחיר) מאפשרת גידור סיכונים גמיש.

 

אסטרטגיות לגידור השקעות וליווי מקצועי שיפחית את הסיכון

אנחנו מקווים שכל האמור לעיל הותיר בכל קורא את הרושם, שניהול תיק השקעות הוא לא עניין של מה בכך. לא רק האפשרויות לגדר תיק השקעות הן נושאים שכדאי להתמקצע בהן – גם פיזור ההשקעות, בחירת כלי ההשקעה, וניהול התיק הם נושאים הדורשים ידע, זמן, וגם אינטואיציה או זיקה לתחום שתאשר קבלת החלטות איכותית וניהול תיק השקעות בעל תשואה גבוהה. זה אולי המקום להזכיר, כי בעלי תיקי השקעות שאינם מעוניינים ללמוד את כל הדרכים לגדר תיק השקעות – מוזמנים להשתמש בשירותיהם של יועצי השקעות מקצועיים, או במקרים של תיק השקעות בעל לפחות 250,000 ש"ח – לאפשר לאחד מבתי ההשקעות החזקים בארץ לנהל את תיק ההשקעות עבורם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme