השקעה בסחורות – מה זה והאם זה רווחי?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

ניהול תיק השקעות רווחי, מפוזר ומגודר דורש היכרות עמוקה עם שיטות שונות להשקעה. אפשר לרכוש מניות, להשקיע במט"ח, אפשר לרכות אג"ח (אם אתם פחות מחבבים סיכונים) – ואפשר גם להיות ממש פרקטיים, ולהשקיע בסחורות. מהי השקעה בסחורות וכיצד היא מתבצעת? על כך ועוד – במאמר שלפניכם

 

השקעה בסחורות – המדריך השלם למשקיע המתחיל

השקעה בסחורות היא, פשוטו כמשמעו, השקעה הצמודה למחירים של מוצרים. המוצרים הנסחרים הם רבים ושונים – וביניהם זהב ומתכות אחרות, נפט, גז טבעי, קפה, תה,סוכר, תבואה, כותנה, ואחרים.

 

ההשקעה בסחורות נעשית דרך חוזים עתידיים באמצעות בורסות הסחורות הפזורות בעולם. הגדולות שבהן הן למשל בורסת הסחורות בשיקגו (שהיא הגדולה מסוגה בארה"ב), או בורסת המתכות של לונדון. יש עוד מאות בורסות המתמחות בסחורות, אולם ניתן לסחור בסחורות גםדרך בנקים, משקיעים וברוקרים, ואפילו דרך אנשים פרטיים.  

 

ההשקעה בסחורות מבטאת סוג של סחר חליפין בין בעל הסחורה למשקיע – אולם מדובר בסחר חליפין שהוא וירטואלי, כאשר אם משתתפים בעסקה בעל הסחורה (המוכר) והקונה – הקונה ירוויח אם מחיר הסחורה יעלה, והמוכר ירוויח אם מחיר הסחורה ירד. מעשית, על אף שאנחנו משקיעים כסף בחיטה, זהב או נפט – אנחנו לא באמת רוכשים את המוצרים עצמם, אלא "מהמרים" (בהימור מושכל) על כיוון המחירים של סחורה זו בעתיד.

 

ההשקעה בסחורות דרך חוזים עתידיים

חוזים עתידיים הם חוזים לביצוע פעולה (רכישה או מכירה) בתאריך קבוע בעתיד, בין מוכר (המעוניין לבטח את הסחורה שלו, או לגדר סיכונים) לבין רוכש (ספקולנט אשר פועל מתוך אמונה שיוכל להרוויח על התחייבות למחיר הנוכחי בעתיד). חוזים עתידיים קובעים מחיר ותאריך בעתיד, בו תעבורנה הסחורות לידיו של הרוכש במחיר השוק בעת הרכישה. כיום, בהשקעות בשוק הסחורות בפועל, בדרך כלל לא עוברת הסחורה לידיו של הרוכש אלא המוכר והרוכש "מתקזזים" על ההפרשים במחירי הסחורות בין יום הרכישה ליום המכירה.

 

ההשקעה בחוזים עתידיים הינה בדרך כלל השקעה ממונפת – הברוקר שדרכו מתבצעת ההשקעה, מאפשר הכפלה של הרווח או ההפסד על פי מכפיל שאותו קבעו בעל תיק ההשקעות והברוקר מבעוד מועד (למשל, מינוף של 1:100). המשמעות היא שעל כל פיפס של  עליה או ירידה בשווי הסחורות בעת המכירה – התנודה בתיק ההשקעות עצמו תוכפל פי מאה (או פי המכפיל שנקבע). זהו כלי נפלא להגדלת הרווחים – אבל הוא מסוכן מאוד עבור משקיעים שאינם מנוסים – מפני שהוא מכפיל בדיוק באותו אופן גם את ההפסדים. השימוש המדויק והיעיל בהשקעות ממונפות, כמו זו בחוזים עתידיים, הוא לצורך גידור סיכונים וכחלק מבוקר מתיק ההשקעות הכולל, שחלק ממנו יהיה בדרך כלל יציב ו/או מגודר (כלומר – כשהשקעה אחת מפסידה – השקעה אחרת בהכרח מרוויחה).

 

שיטות מסוכנות פחות להשקעה בסחורות

כיום ניתן להשקיע בסחורות לא רק דרך חוזים עתידיים – אלא גם דרך תעודות סל, העוקבות אחר מדדי מחירים של חוזים עתידיים וסחורות. כ – 160תעודות סל המבוססות על שווקי הסחורות מציעות השקעה יציבה יותר מזו המושגת על ידי השקעה בסחורות ישירות דרך חוזים עתידיים, כאשר רובן בורסאיות (EFTs), וחלק קטן מהן הם שטרות (Notes) המקושרים לסחורות מסויימות. תעודות סל שונות מאפשרות השקעה במוצר מסויים (כמו למשל נפט), במשפחה של מוצרים (כמו למשל תבואה – Grains), או בסל נרחב יותר של סחורות (כמו למשל תעודת הסל Unites States Commodity ETF).

 

אפשר להשקיע בסחורות דרך רכישת מניות

סוג נוסף, עקיף יותר, של השקעה בסחורות מתבצע דרך מסחר במניות של חברות העוסקות בפיתוח, שיווק, או ייצור של המוצרים בהם אתם מאמינים שיש להשקיע. לדוגמה – אם אתם מעוניינים להשקיע בקפה – פרט לרכישת חוזים עתידיים של המוצר עצמו, או תעודות סל של מדדים שונים בתחום – תוכלו גם לרכוש מניות של סטארבאקס  (NASDAQ:SBUX), Green Mountain Coffee Roasters Inc (GMCR:US), ואחרות. רכישת מניות של חברה המגדלת קפה, מעבדת קפה או מוכרת קפה – היא פעולה כמעט זהה לרכישה של הקפה כמוצר, ויש לצפות למתאם בין מחיר הסחורה לבין מחיר המניה של החברה העוסקת בטיפול בסחורה זו.

 

השקעה חכמה בשוק הסחורות

שוק הסחורות נחשב שוק תנודתי (וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון השקעה ממונפת), שבחלק מן המוצרים בו שינויים גדולים במחירים גם על בסיס יומי, והמתאם (הקורלציה) בין המחירים בשוק הסחורות למחירים בבורסת המניות וההשקעות השונות היא נמוכה. בעוד ההשקעה בשוק הסחורות דרך תעודות סל (בעיקר כאשר הן מפוזרות על פני מספר סחורות) היא בטוחה (והשקעות בטוחות הן,מטבען, בעלות פוטנציאל פחות להפסד – כמו גם לרווח), ההשקעה בשוק הסחורות דרך רכישה ומכירה של חוזים עתידיים היא השקעה ספקולטיבית אשר יש לנהל אותה באופן אקטיבי ומושכל.

 

אין ספק כי בעוד מנקודת מבט של המוצר הבודד מדובר בשוק תנודתי – ככלל, שוק הסחורות מצוי בעלייה מתמדת מבחינת כמות ההשקעות בו. כאשר ההשקעה בסחורות מתבצעת כנגד סחורות שהביקוש להן רק גדל בכל העולם, עם קצב מטורף של גידול באוכלוסיה – אין ספק שהסחורות הולכות ומתייקרות, וייתכן שזהו אחד השווקים הריאליים ביותר להשקיע בהם.

 

בנוסף, חשוב לזכור כי השימוש בחוזים עתידיים משמש כמגדר סיכונים להשקעות במניות, ואפילו כמעין "פוליסת ביטוח" מגדרת כנגד אינפלציה ועליות מחירים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme