רכשתם קרקע חקלאית להשקעה? הנה הצעת חוק שחשוב שתכירו

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הצעה חדשה על קרקע חקלאית להשקעה
שתף:

קרקע חקלאית היא קרקע שייעודה אינו בנייה או תעשייה אלא גידולים חקלאיים. בשנים האחרונות, עקב צמיחת בנייה משמעותית בישראל, יותר ויותר קרקעות משנות את ייעודן מקרקע חקלאית לקרקע מאושרת לבנייה, או קרקע "מופשרת". בעוד מחירי קרקע חקלאית הם נמוכים יחסית – מחירי קרקעות לבנייה הם גבוהים ומכאן, שההשקעה בקרקע חקלאית הצפויה לשנות ייעוד עשויה להיות רווחית במיוחד.

 

בישראל, כ – 22 מיליוני דונמים סה"כ, מהם כ – 10 מיליוני דונמים המוגדרים קרקע בייעוד חקלאי בתכניות מחוזיות (ורק כ – 5 מליון דונמים של קרקע בשימוש חקלאי בפועל בישראל). היקפי הבנייה בשנים האחרונות, עתודות הקרקע המיועדת לבנייה האוזלות במתווים העירוניים לעומת הפרדסים הפזורים סביבן, והעניין שמעוררות פיסות הקרקע המוגדרות כחקלאיות, יצרו מצב בו היקפי הקרקעות החקלאיות מצטמצמים בקצב מסחרר. ולא רק זאת – אלא שגם הפקעת קרקעות חקלאיות לצרכי בנייה, על ידי החלטה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור, נישלה חקלאים שהם עובדי אדמה בארץ מזה דורות, ואף הפכה מושבים שטיבם חקלאי למושבים נטולי קרקע המיועדת לצרכי חקלאות. הצעת חוק שהוגשה בסוף שנת 2017 מבקשת להגביל את היכולת לשנות ייעודה של קרקע מקרקע חקלאית לכזו המיועדת לצרכי בנייה ומגורים. המוטיבציה – לאפשר המשך שגשוג של החקלאות, ענף ייחודי ואופייני כל כך לארצנו, ושמירה על האינטרסים של החקלאים בישראל.

 

קרקע חקלאית לטובת בניה
בישראל, הקרקעות החקלאיות מופקעות לא אחת לצרכי שימוש לבנייה ולמגורים על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור של מנהל התכנון במשרד האוצר. הפקעת עוד ועוד קרקעות חקלאיות יוצרת בעיה לא רק לחקלאי ישראל אלא גם למדינה, שחלק עיקרי מהעיסוקים בה הם חקלאיים

 

הגבלת הבנייה על קרקע חקלאית

את הצעת החוק, שהוגשה מטעם ח"כים במחנה הציוני ואחרים, ומבקשת לקבוע חובה להצבת תנאים להסבתן של קרקעות שייעודן חקלאי לטובת קרקעות לבנייה ולמגורים. המסלול המהיר להסבת ייעוד קרקעות, מאפשר לוועדה כיום להחליט על הפקעת קרקעות חקלאיות ללא הגבלה מוגדרת. על פי הצעת החוק, יותר לוועדה להפקיע קרקע חקלאית ולשנות את ייעודה רק בתנאי שמוצו כל הקרקעות המיועדות לבנייה ולמגורים באזור ורק עד 30% מכלל הקרקע החקלאית של האגודה השיתופית בצו ההכרזה. קשה לחזות אם תאושר הצעת חוק זו, אשר עומדת בניגוד לתכניות ענק של בנייה ופיתוח שיידרשו הפקעה של קרקעות חקלאיות שלא בהתאם להצעת החוק שהוגשה.

 

הגבלת הפקעת קרקעות חקלאיות – מה זה אומר עלינו?

כנראה שהניסיון להגביל את הפקעת הקרקעות החקלאיות מידי החקלאים מטרתו לאפשר המשך שגשוג של החקלאות המקומית, הנאה מתוצרת חקלאית מקומית ויכולתה של המדינה הקטנה שלנו לספק את צרכי תושביה. גם הייצוא של תוצרת חקלאית הוא משמעותי בישראל, ונפגע עקב הפקעת קרקעות חקלאיות ושינוי ייעודן. עם זאת, ייתכן שהמשך הפעילות לטובת צמצום הסבת הייעוד של קרקעות חקלאיות לטובת קרקעות המיועדות לבנייה ולמגורים – יותירו רבים שרכשו קרקעות חקלאיות בעלי קרקע חקלאית שלא תשנה את ייעודה, ובתסריט הגרוע ביותר עבור המשקיעים – גם תכניות שכבר אושרו יעוכבו או יידחו, וקרקעות שכבר אושרו תכניות בנייה בשימוש בהן, לא יוסבו לקרקעות לבנייה ולמגורים, ותחת זאת – ישמר על הייעוד המקורי שלהן, לחקלאות.

 

הבחירה להשקיע בקרקע חקלאית היא בחירה שיש בה פוטנציאל לרווחים גדולים – אולם מדובר בהשקעה ספקולטיבית, שגם הפוטנציאל לאי מימוש הרווח ואף להפסד כספי ההשקעה גלום בה. הצמצום הכואב של שטחי החקלאות בישראל מלמד אותנו כי השקעה בקרקעות חקלאיות היום חייב להיעשות במשנה זהירות, תוך בחינה מדוקדקת ומקיפה של תכניות מקומיות והעתודה של קרקעות חקלאיות באזור וגם – תוך הבנה כי ההשקעה היא מסוכנת וייתכן כי ייעודה של הקרקע לא ישתנה בקרוב, אם בכלל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme