השקעות המונים – כך תוכלו גם אתם להשקיע בסטארטאפים

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

'סטארטאפ ניישן' – המוניטין שרכשה לעצמה ישראל בזירה עולמית במהלך העשור האחרון. ולא במקרה: מספרן של חברות הזנק ביחס לכמות האוכלוסיה במדינה הוא הגבוה ביותר בעולם. יחד עם זאת, על אף תרבות יזמית שהשתרשה בקרב הציבור הישראלי, כל סטארטאפיסט יוכל להעיד על קושי עצום שכרוך בגיוס ההשקעה. פלטפורמות להשקעות המונים הוקמו לאחרונה מתוך חזון לשנות את כללי המשחק ולהוות אפיק גיוס נוסף עבור חברות סטארטאפ מקומיות. ולא, אין זה מקרי שצמד המילים 'השקעות המונים' (Equity Crowdfunding) מהדהד לכם מוכר: הרעיון להקמת פלטפורמות להשקעות המונים נולד מתוך הקונספט של 'פלטפורמות למימון המונים'. רק שבניגוד למודל המסורתי, על פיו התמורה עבור השקעתכם לרוב סמלית, כאן המשקיע (כלומר, אתם) הופך לשותף מלא בהצלחה של הסטארטאפ: אתם בעלי המניות ואתם קוצרים את פירות ההצלחה מהאקזיט של החברה לצד משקיעים נוספים במיזם. אז קדימה, בואו נערוך היכרות עם השחקניות המרכזיות בתחום.

 

4 פלטפורמות השקעות המונים המובילות בישראל:

 

איי אנג'לס – iAngels

הכירו את iAngels כלי השקעות המונים
iAngels היא דוגמה טובה לפלטפורמת השקעות המונים (צילום מסך)

 

חברת איי אנג'לס נוסדה בסוף שנת 2014 על ידי שתי יזמיות: שלי הוד מויאל ומור אסיא (מוכרות גם בתחום הבלוקצ'יין והביטקוין). איי אנג'לס ממוקמת במרכז תל-אביב ומשמשת כפלטפורמה להשקעות המונים המאפשרת ליזמים וחברות סטארטאפ לגייס השקעה מקרב משקיעים מכל העולם (ולא רק מקרב משקיעים מקומיים). מרגע הקמתה ועד היום גייסה פלטפורמת השקעות המונים של איי אנג'לס קרוב ל-100 מיליון דולר (!) שהושקעו ב-100 סטארטאפים ישראליים. קהילת משקיעים של החברה מונה כעת כאלף אנג'לים מכל קצות העולם (כ-50 מדינות בפרישה עולמית).

 

Indeni (מערכת לאיתור תקלות במערכת המיחשוב הארגונית), Nanorep (מיזם בתחום בינה מלאכותית), Taranis (מיזם בתחום החקלאי) – דוגמאות אחדות לגיוסים מוצלחים דרך פלטפורמת השקעות המונים של איי אנג'לס. איי אנג'לס נוטלת חלק במגוון אירועים וכנסים בינלאומיים הנערכים בכל קצות העולם ומרחיבה בהתמדה את מערך קשריה עם משקיעים ואנשי מפתח מובילים בתעשיית ההייטק.

 

האם כל סטארטאפ יכול לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה?

פלטפורמה לגיוס המונים איי אנג'לס נועדה אך ורק לסטארטאפים ישראליים. על מנת לגייס השקעה דרך הפלטפורמה על המיזם לעבור תהליכי מיון וסינון. מה שנוגע למשקיעים, גם המשקיעים נבחרים על ידי איי אנג'לס שעובדת עם משקיעים מוכרים בלבד. כמו כן, על מנת להשקיע באחד ממיזמיה של איי אנג'לס נדרשת השקעה מינימאלית על סך 10 אלף דולר.

 

מהו חלקה של החברה בתהליכי גיוס?

בניגוד למקובל בקרב רוב החברות בתחום של השקעות המונים המשמשות כגורם מתווך בין המשקיע ליזם, איי אנג'לס משקיעה בכל מיזמיה. זאת, לא רק בסבב גיוס הראשון, אלא גם בסבבי המשך. אם כי, גם העמלה שגובה החברה עבור גיוס מוצלח גבוהה יותר ביחס למקובל בתחום ועומדת על 20%.

 

סטארטאפים שגייסו, כאן דרככם נפרדות?

בין איי אנג'לס ליזמיה נרקמת מערכת יחסים איתנה: המייסדות מעורבות מאוד בנעשה בסטארטאפים – הן מלוות את הסטארטאפ לאורך כלל תהליכי הגיוס ומשמשות ככתובת אולטימטיבית לייעוץ והכוונה בכל נושא. בנוסף על כך, פעמים רבות לוקחת איי אנג'לס מושב בדירקטוריון של החברה.

 

 

אקזיטוואלי – ExitValley

Exit Valley
אקזיטוולי היא כלי נוח לצורך השקעות המונים – והיא גם תמשיך לעדכן אתכם במצב ההשקעה

 

אקזיטוואלי – פלטפורמה לגיוס השקעות המונים בישראל הוקמה בסוף שנת 2014 על ידי שבעה מייסדים שהמוכרים מביניהם: ירון אדלר (יו"ר), יניב שריון (מנכ"ל) ותמיר פישמן (מנכ"ל). בבעלות אקזיטוואלי 3 חברות בנות (שלושתן באחזקתה הבלעדית):

  1. חברה בריטית – בעלת רישיון להפעלת פלטפורמה להשקעות המונים באנגליה.
  2. חברה ישראלית – בעלת רישיון להפעלת פלטפורמה להשקעות המונים בישראל.
  3. חברה ישראלית נוספת – אחראית על אספקת שירותי ניהול Cap Table, נאמנות, שירותי ייצוג לבעלי מניות ומסחר משני במניות (Secondary Market).

אקזיטוואלי נמנית בין השחקניות המוכרות בקרב קהילת היזמים. החברה מקיימת אירועים למשקיעים ויזמים, נותנת חסויות באירועים, מנהלת קשר רציף עם כלל החממות הטכנולוגיות, האקסלרטורים ומרחבי העבודה בפרישה ארצית.

 

כבר בשלב הנוכחי ניתן לזקוף לזכותה של פלטפורמת אקזיטוואלי הצלחות רבות: נכון לעכשיו, עומד סך גיוסיה של החברה על קרוב ל-35 מיליון ש"ח שהושקעו ב-30 מיזמים שונים. בין הסטארטאפים אשר הצליחו לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה נמנות החברות VRHEALTH ו-SPACEEK שגייסו בהתאמה 1.9 מיליון ו-300 אלף דולר (מאז גיוסה של  SPACEEK דרך הפלטפורמה, התקדמה החברה לסבבי גיוס נוספים באופן עצמאי וגייסה נכון להיום למעלה מ-3 מיליון דולר מקרן השקעות).

 

האם כל סטארטאפ יכול לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה?

ברמת העיקרון כן, אך כל חברה המעוניינת לגייס דרך האתר מחוייבת לעבור תהליך סינון האורך כחודש ימים. עם זאת, המבחן האמיתי מתחיל, כמובן, ברגע שהסטארטאפ מתחיל להופיע באתר. כאן כשהכדור נמצא במגרש של הציבור, נבחן הכושר של העסק בהנעת קהילה למטרות גיוס.

 

מהו חלקה של החברה בתהליכי גיוס?

אקזיטוואלי פועלת כגוף מקשר בלבד. החברה גובה עמלת הצלחה של 7% ובחלק מהמקרים מומר חלק מהעמלה באקוויטי. מן הראוי לציין, כי בימים אלו מצויה החברה בתהליכי גיוס קרן השקעה, אשר תשקיע בסטארטאפים בסבב הראשון ואף בסבבי ההמשך, זאת, במטרה לאפשר למשקיעים לפזר את השקעתם דרך הקרן בין מספר חברות. 

 

סטארטאפים שגייסו, כאן דרככם נפרדות?

אקזיטוואלי שומרת על קשר רציף גם עם עסקים שהצליחו לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה. הקשר נשמר במסגרת השירותים שמספקת אקזיטוואלי לבעלי המניות: עדכונים, הצבעות, מכירת מניות בשוק המשני וכו'. פרט לכך, החברה מאפשרת ליזמים להעביר דרך האתר מסרים למשקיעים ואף לערוך גיוסי המשך.

 

 

פאנדיט – Fundit

השקעות המונים בתיווך פנדיט
פנדיט היא פלטפורמת השקעות המונים שמשמשת כמעין גורם מתווך (צילום מסך)

פלטפורמה נוספת לגיוס השקעות המונים –  פאנדיט. הפלטפורמה נבנתה על ידי קבוצת Headstart: כן, אתם זוכרים נכון – זאת שהקימה את קבוצת מימון ההמונים הראשונה והגדולה בישראל, כך שבמובן מסוים מדובר בחלוצה ישראלית בתחום שפועלת כבר משנת 2011. פאנדיט, לעומת זאת, פלטפורמה חדשה יחסית שהוקמה לפני שנתיים (ב-2016) בשיתוף פועלים IBI לגיוס הון עבור חברות ויזמים עסקיים.

 

גם במקרה של פאנדיט מדובר בפלטפורמה אינטרקטיבית להשקעות המונים שנועדה לאפשר לחברות הזנק ויזמים במגוון תחומים לגייס השקעות מהציבור, המקבל בתמורה להשקעתו מניות או אג"ח נושאת ריבית. למרות שמדובר בחברה צעירה יחסית, כבר בשנת 2017 הצליחה פאנדיט לגייס עסקאות בהיקף העולה על 50 מיליון ש"ח (חלק מהכסף כבר נפרע והוחזר למשקיעים בצירוף תשואה). חברת טויה (Toya), למשל, הצליחה לגייס דרך פלטפורמת פאנדיט בשלב ה-Seed 750 אלף דולר. זאת לצד פרויקטים נוספים שנהנו מהיענות גבוהה בקרב משקיעים: בי טי אל טרוול בע"מ (עם מנוע חיפוש טיסות – אליס), B C BIKE LTD (מיזם המפתח אופניים הידראוליות ללא שרשרת) ועוד רבות.

 

האם כל סטארטאפ יכול לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה?

על מנת לגייס השקעה דרך פלטפורמת פאנדיט, פרט לדרישות הקבועות בחוק, מחויב כל סטארטאפ שיהיה לו משקיע מוביל או מאגד. או, במילים אחרות, גורם המוכן ללוות ולהשקיע בעסק לצד אנג'לים מקרב הציבור שישקיעו את כספם דרך הפלטפורמה האינטרקטיבית. עיקרון המנחה העומד בבסיסה של דרישה זו הוא העלאת ביטחון בהצלחת פרויקט הגיוס.

 

רוצים להשקיע דרך פלטפורמת פאנדיט? לא רק הסטארטאפים: גם על המשקיעים חלים תנאיי השתתפות. משקיע בעל הכנסה שנתית של 350 אלף ש"ח ומטה ישקיע עד 10 אלף ש"ח בהשקעה בודדת, וב-12 חודשים הקודמים לאותה הצעה, סכום הלא עובר את ה-20 אלף ש"ח. משקיע עם הכנסה שנתית הנעה בין 350-1200 אלף ש"ח ישקיע עד סכום של 30 אלף ש"ח בהשקעה בודדת או בכמה הצעות בתקופה של 12 חודשים הקודמים לאותה הצעה.

 

מהו חלקה של החברה בתהליכי גיוס?

פלטפורמה להשקעות המונים פאנדיט משמשת לרוב כגוף מקשר המתווך בין המשקיעים ליזמים. עם זאת, בחלק מהמקרים בוחרת החברה להשקיע בסטארטאפים לצד האנג'לים שמגיעים דרך הפלטפורמה ובאותם התנאים. גובה העמלה מהחברה המגייסת נע בין 2%-7% (נקבע ע"פ אופי הגיוס).

 

סטארטאפים שגייסו, כאן דרככם נפרדות?

לאחר שהצליחו לגייס באופן רשמי ניתק הקשר בין פאנדיט לחברות ההזנק. עם זאת, ברמה בלתי פורמלית נשמרים היחסים בין החברה ליזמיה, אשר פונים אל החברה מתוך כוונה להתייעץ ולשתף בהתקדמותם. כמו כן, רבים חוזרים לסיבוב נוסף של גיוסים דרך הפלטפורמה.

 

 

פיפלביז – Pipelbiz

פלטפורמת השקעות המונים מ-2016
פיפל-ביז היא פלטפורמת השקעות המונים שפועלת מאז 2016 (צילום מסך)

פלטפורמה להשקעות המונים פיפלביז עלתה לאוויר בשנת 2016. החברה הוקמה על ידי חמישה מייסדים ישראליים, ואלו השמות: אור בנון (מנכ"ל), עילם אוסרי (סמנכ"ל תפעול), תום סיטון (סמנכ"ל טכנולוגיות), יחיאל רוט (סמנכ"ל כספים) ואלירן דורון (סמנכ"ל שיווק). גם הפלטפורמה של פיפלביז נמנית בין המובילות בתחום של השקעות המונים. החברה גייסה החל ממועד הקמתה ועד היום כ-20 מיליון ש"ח, אשר הושקעו ב-20 חברות שונות. בכל עת, מוצגים באתר מגוון מיזמים מבטיחים המסווגים ע"פ תחומי התמחותם: ניתוח מידע, מוצרים, רפואה, אפליקציות, רשתות חברתיות ועוד. קהילת יזמים ומשקיעים של פיפלביז מונה כ-5,000 איש והחברה מטפחת את מערך הקשרים ביניהם באמצעות מגוון פעילויות, דוגמת הרצאות וכנסים, זאת לצד ליווי צמוד והכוונה של בני קהילתה במסגרת תהליכי גיוס והשקעה.

 

בדומה ליתר פלטפורמות להשקעות המונים, חברת פיפלביז מאפשרת למשקיעים ליטול חלק בהצלחתם של בתי עסק בהם השקיעו. כך יכולים האנג'לים להרוויח על ידי מכירת מניות או לקבל את חלקם במסגרת חלוקת רווחים או בשלב האקזיט. פיפלביז יכולה לחלוק הרבה סיפורי הצלחה: Robin (פלטפורמה לניהול חסכונות פנסיונים) – גיוס של 1.4 מיליון ש"ח, Cycla Orthopedics (מיזם רפואי פורץ דרך בתחום האותופדיה) – גיוס של 1.8 מיליון ש"ח , DoublX (פלטפורמה לאתרי מציאות מדומה) – גיוס של 400 אלף ש"ח ועוד.

 

האם כל סטארטאפ יכול לגייס השקעה באמצעות הפלטפורמה?

פיפלביז מאפשרת לכל מיזם עסקי להשתמש בפלטפורמה האינטרנטית שלה לצורכי גיוס השקעות: סטארטאפים, עסקים קטנים ובינוניים, עסקאות נדל"ן וכו'. עם זאת, כל מיזם מחויב להירשם כחברה מאוגדת (בע"מ) ולעבור תהליכי סינון ובדיקה מקדימה. בנוסף , מן הראוי לציין, כי סכום הגיוס המקסימלי דרך הפלטפורמה מוגבל ל-3 מיליון ש"ח. רוצים להשקיע במיזמים של פיפלביז? פיפלביז מותירה לכל מי שהגיע לגיל 18 להשקיע בכל פרויקט לבחירתו.

 

מהו חלקה של החברה בתהליכי גיוס?

חברת פיפלביז אינה משקיעה בפרויקטים שבפלטפורמת השקעות המונים שלה ומשמשת רק כמתווך בין הצדדים: האנג'לים והיזמים. גובה העמלה שגובה החברה מהיזמים עומד על 7% מגובה סכום הגיוס. במידה והסטארטאפ נכשל ותהליך הגיוס לא צלח, החברה מחייבת בעמלת חשבון נאמנות בשיעור של 1% מגובה הסכום שהועבר בפועל.

 

 

אז מה צופן העתיד עבור פלטפורמות השקעות המונים?

היות ומדובר בתחום חדש יחסית שצמח לפני שנים אחדות, קשה לחזות בדיוק מה יקרה בעתיד. בדומה לכל תחום מתפתח, תמיד יימצאו ספקנים שיטענו כי פלטפורמות להשקעות המונים נועדו לכישלון. יש הטוענים כי השקעה דרך פלטפורמות להשקעות המונים אינה בטוחה וכרוכה בסיכונים והונאות, היות ופלטפורמות אלו אינן מפוקחות בדומה לבורסה. יש המגלים חוסר אמון בהצלחה של השקעות דרך הפלטפורמות בשל היעדרה של תקשורת פיזית בין היזם למשקיע (חשש מפני התחזות, רתיעה מפני השקעה במיזם המוכר באופן שטחי בלבד וכד'). יימצאו גם אלו שיגידו כי גיוס השקעה בשלבים המוקדמים של ה-Pre-Seed באמצעות פלטפורמות להשקעות המונים ייראה בתור 'פחות נחשב' בעייני המשקיעים בסבבי המשך, ולפיכך, אותם המיזמים יתקשו לגייס השקעות בעתיד. אם כי כפי שנוכחנו לגלות במסגרת הכתבה הנוכחית, ארבעת החברות המובילות בתחום של השקעות המונים בישראל משקיעות מאמצים רבים במטרה להשביח את הפלטפורמות האינטרנטיות: קובעות תנאיי קבלה עבור המיזמים ותנאיי השקעה עבור המשקיעים, מסייעות לחברות במסגרת תהליכי הגיוס ואף מלוות אותן לאחר מכן.

 

תחום השקעות המונים מפותח ביותר בחו"ל וכעת צובר תאוצה גם בישראל. פלטפורמות להשקעות המונים מצליחות במשימה שהציבו לעצמן – לשמש כגורם מתווך בין המשקיעים ליזמים, לסייע ליזמים לגייס מימון לצורכי פיתוח ולאפשר למשקיעים להיות חלק מהצלחתו של המיזם. מה שמסקרן, זו העובדה שדווקא רבים מקרב היזמים הפועלים בפלטפורמות אלו הם יזמים וותיקים ולא סטארטאפים שבתחילת דרכם. יזמים אלו מזהים את הפוטנציאל האדיר של הפלטפורמה: הפרסום שמקבלת החברה במסגרת פרויקט הגיוס, תהליך גיוס קצר בעל מסגרת זמן ברורה וידועה מראש, תנאיי גיוס נוחים וכמובן, ההזדמנות לחשוף את המוצר בפני הקהל הרחב ולהיווכח כי יש בו עניין ציבורי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme