מכינה קדם אקדמית – הדרך להתקבל ללימודים אקדמיים (גם בלי ציונים גבוהים)

איריס קליין5 דקות קריאה
מתכוננים לתואר עם מכינה קדם אקדמית
שתף:

בעולם התחרותי של המאה ה-21, קשה לטפח קריירה רווחית ומאתגרת, ללא לימודים אקדמיים כלל. וביחד עם זאת, אם בתקופת הלימודים בתיכון פחות הבנתם את כובד המשקל וההשפעה של הציונים שלכם בתעודת הבגרות על עתידכם, ואין כרגע שום דרך המאפשרת לכם להתקבל ללימודים גבוהים מעניינים שיתאימו לכישורים שלכם ויאפשרו תואר אקדמי בתחום עיסוק כלבבכם – אתם עשויים למצוא את עצמכם עומדים מול אתגר משמעותי. אז איך עושים את זה בכל זאת? הכירו את המושג שצעירים רבים כבר מכירים: מכינה קדם אקדמית.

 

המצב כיום

לשמחתנו, המצב היום השתנה; ישנה פריחה גדולה בכל מה שקשור לאקדמיה בישראל לרבות בעשור האחרון, כל ההתפתחות הטכנולוגית והקדמה הביאו גם לפריחה בקרב מכינות קדם אקדמיות מתוך הבנה ברורה שהלימודים האקדמיים הם "שער" לעולם המקצועי וליסודותיה של חברה איכותית ויצרנית עם כלכלה עשירה ואפקטיבית. כך, למעשה כל תהליכי הכניסה גם ללימודים האקדמיים השתנו. היום תוכלו לבחור במסלול לימודים שלא העזתם לחלום עליו, כי מעולם לא הייתה לכם בגרות ולא יכולתם להתקבל בשל כל דרישות הסף שהציבו לכולם, מגוון האוניברסיטאות והאקדמיות, כמו פסיכומטרי או בגרות. זהו שמה של האקדמיה החדשה- "מכינה קדם אקדמית". זוהי למעשה מסגרת לימודים שנמצאת בתוך מוסד אקדמאי ומדובר במסלול שמכשיר את תלמידיו ללימודים האקדמיים ומעניק להם את היכולת להתקבל למכללה וללמוד כל תחום שיחפצו בו.

 

מכינה קדם אקדמית - הכנה ללימודים
היום תוכלו לבחור במסלול לימודים שלא העזתם לחלום עליו

 

מכינה קדם אקדמית – מסגרת הכנה ללימודים לתואר ראשון שיש בה המון יתרונות

כמעט כל המוסדות האקדמיים וחלק ניכר מן המכללות בארץ מציעים אפשרות של מכינה קדם אקדמית כללית או בהתאם למסלול הלימודים אליו אתם מבקשים להתקבל. המכינה למעשה מאפשרת לימודים אינטנסיביים לשיפור ציוני הבגרות בהתאם לדרישות של מוסד האקדמיה. מכינה קדם אקדמית נועדה לאפשר לאנשים רבים לעבור מסלול לימודים מסודר שמכשיר אותם להתקבל ללימודים גבוהים, והכול בהתאם לצרכים שלהם ולתנאים ההתחלתיים שאיתם הם מגיעים: אפשר ללמוד במכינות לימודים לקראת מבחן הפסיכומטרי, להשלים בגרויות, ללמוד קורסים במבוא מקצועי וזאת בהתאם לתחום האקדמי שאותו מעוניינים ללמוד ועוד מגוון שלם של מסלולים ואלטרנטיבות שמכינים את האנשים שלא הגיעו עם תעודת בגרות או פסיכומטרי או בכלל נעדרו מהתיכון ולא מכירים איך מתנהל עולם אקדמאי, להגיע לרמה שתאפשר להם מעבר חלק לכל לימודי האקדמיה שירצו. בחלק ממוסדות הלימוד תמצאו גם מכינות קדם אקדמיות המתאימות למסלול לימודים הספציפי אותו תרצו ללמוד, כמו למשל מכינה קדם אקדמית לפיזיקה, כימיה, מדעי הטבע, רפואה, ועוד.

 

מכינה קדם אקדמית מתנהלת במוסד האקדמי, ומאפשרת בחלק מן המקרים נטילת קורסי פתיחה כבר במקביל ללימודי המכינה – כאשר מובהר כי הסטודנט יהיה זכאי להמשיך ללימודי התואר הראשון רק לאחר השלמת הלימודים במכינה בהצלחה. הלימודים במכינות נמשכים בין שלושה חודשים לשנה אקדמית שלמה – והם מאפשרים השלמה של דרישות נוספות, מלבד פסיכומטרי או בגרויות, לקראת תחילת הלימודים, ובהתאם לתחום המיועד לתואר ראשון במוסד האקדמי הנבחר.

 

 

מה תלמדו במכינה האקדמית?

מלבד היתרון המקצועי בלימודי מכינה קדם אקדמית, קיים יתרון מובהק בזה שהלימודים הללו מכינים את התלמיד להתחיל להתרגל למסלול חדש בחייו, להכיר מחדש את כל ההתנהלות של ספסל הלימודים ולהתרגל למסגרת חדשה ושונה ממה שהוא מכיר. להיחשף לכל הדרישות של מרכז לימודים אקדמי, להכיר את השפה שמתנהלת באקדמיה ועוד. בלימודים במכינה הקדם אקדמית תשפרו כמה מקצועות שהם בסיסיים כמו: מתמטיקה, לשון, אנגלית ועוד. במהלך הלימודים במכינה תסגלו גם צורות חשיבה שהן אקדמיות ותשננו שיטות לימוד שהולמות את אופי הלימודים באקדמיה.

 

אתם תכוונו על ידי הסגל כל העת לפי ההישגים והכישורים שלכם, והם אף יעזרו לכם להתאים את עצמכם למסלול הלימודים הכי נכון לכם ובהתאם לרצונכם. יש עוד להכיר בזה שכל נושאי הלימוד במכינות ישתנו בהתאם לתחומי הלימוד האקדמיים; לדוגמא, לפני לימודים אקדמאיים בתחום ספציפי יחזקו אתכם בכל מיני תחומי נושא שקשורים לתחום הלימודים המיועד, תחומים שיכשירו אתכם לכל השפה של התחום והכרה של כל בסיס הלימודים שלו, מה שיאפשר לכם להטמיע את החומר הנלמד במהלך הלימודים לתואר או לרכישת המקצוע, בצורה הרבה יותר קלה.

 

מכינה קדם אקדמית לקראת התואר
הלימודים הללו מכינים את התלמיד להתחיל להתרגל למסלול חדש בחייו

 

מכינות קדם אקדמיות בתנאים מיוחדים

מרבית המכינות הקדם אקדמיות הכלליות מפרסמות תנאי סף לקבלה ללימודים, הם בדרך כלל ממוצע ציונים לא גבוה בבגרות ולעיתים גם ציון ממוצע במבחן הפסיכומטרי. חלק ממוסדות הלימוד מציעות מכינות קדם אקדמיות לבני 30+ בתנאים נוחים יותר – לעיתים אף ללא תעודת בגרות וללא ציון סף במבחן פסיכומטרי כלל. במרכז האקדמי פרס, למשל, תכנית המכינה האקדמית לבני 30+ היא אינטנסיבית במיוחד, ואורכת שלושה חודשים בלבד. ישנם מוסדות לימוד נוספים המציעים מכינה אקדמית אינטנסיבית וקצרה ותנאי סף נמוכים, לאוכלוסיות שונות ועל פי תחומי הלימוד המבוקשים.

 

חשוב לציין, כי במהלך הלימודים במכינה הקדם אקדמית, ניתן יהיה לשלב שיעורי תגבור ושיעורי עזר במקצועות שבהם תזדקקו להשקעה נוספת, ובנוסף ייעוץ אקדמי ומקצועי לקראת תכנון המשך הלימודים במוסד. במרבית המקרים, המכינות הקדם אקדמיות מתאימות להמשך לימודים במוסד המסוים שנבחר בלבד.

 

 

מעבר בין מוסד לימודים אקדמי למוסד אחר

עוד בטרם תרשמו לכל מכינה, תוודאו טוב שבמוסד בו אתם מתכוונים להירשם אם כל עמידה בכל דרישה תאפשר מעבר אוטומטי לאותו תחום בכל מכללה אחרת שתבחרו. יכול להיות שהציונים שתוציאו במכינה קדם אקדמית זו יהיו רלוונטיים אך ורק במוסד הזה אליו אתם נרשמים, ושרק כאן תוכלו להמשיך ללמוד את הלימודים הגבוהים שאליהם אתם שואפים להגיע. במקרים רבים לא קיימת אפשרות לעבור בין מוסדות אקדמיים, בשל העובדה שבכל מוסד הלימודים הדרישות וכל אותם קריטריונים יהיו שונים. ומכיוון שמדובר במסלול הכנה ללימודים האקדמיים, כל מוסד בפני עצמו יבנה את מערכת הלימודים לפי הדרישות והשיקולים שלו. לכן, לא תמיד תהייה אופציה שבה יתאפשר לעזוב את הלימודים ולהמשיך במקום אחר.

 

מצבים בהם כן יהיה אפשר לבצע מעבר ולעיתים זה יהיה אפילו כדאי יהיו לדוגמה באוניברסיטה הפתוחה, שם יש מסלול כזה שנקרא – אפיקי מעבר, משמע קורסים שמחילים ללמוד במסגרת האוניברסיטה (מוסד שלא מציב קריטריונים לקבלה ללימודים) ומאוחר יותר, בהתאם לתוכנית הלימודים עוברים ללמוד את ההמשך של התואר במוסד אחר שניתן להגיע אליו גם דרך – אפיק המעבר.

 

מכינה קדם אקדמית לכל מוסד בנפרד
כל מוסד בפני עצמו יבנה את מערכת הלימודים לפי הדרישות והשיקולים שלו

 

המכינות הקדם אקדמיות משתלבות היטב בשגרת החיים

המכינות הקדם אקדמיות מאריכות את סך הזמן בו תשקיעו בלימודים אקדמיים טרם “תצאו לעולם” ותתחילו בבניית הקריירה שלכם. על כן, במוסדות לימוד רבים מתחשבים בהשקעה הנוספת ומאפשרים מסגרות לימוד במכינות שתוכננו על מנת להשתלב באופן מיטבי עם שגרת החיים, במיוחד במכינות קדם אקדמיות המיועדות לבני 30+. כך, הלימודים מתקיימים במשך פעמיים או שלוש בשעות הערב, ומאפשרים ללומדים להמשיך להתפתח ולהשקיע בקריירה או בבית, תוך כדי הלימודים.

 

עלויות המכינות הקדם אקדמיות

במרבית מוסדות הלימודים, עלויות הלימוד במכינות הקדם אקדמיות יהיו זהות לעלות השנתית של הלימודים לתואר ראשון במוסד שנבחר. למשל, באוניברסיטאות, שכר הלימוד במכינות הקדם אקדמיות הוא שכר הלימוד האוניברסיטאי. במקרים רבים ניתן להגיש בקשה למלגות או לממן חלק מהלימודים או את כולם באמצעות הפיקדון האישי שניתן לכל מי ששירת בצה”ל.

 

ולסיכום, אם אתם הגעתם לגיל או שלב בחייכם שאתם באמת ובתמים רוצים ללמוד לימודים גבוהים, לרכוש מקצוע, גם בגיל שלושים פלוס, להגשים חלום ולעשות את מה שחשבתם שכבר לעולם לא יקרה- זה אפשרי! בדקו את האופציות הרבות שקיימות ותבחרו במכינה קדם אקדמית שתכיל אתכם בצורה הרמונית וקלה לקראת לימודים גבוהים בכל תחום שתחשקו!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme